Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fina knivar! Din EKA är med största säkerhet från tiden före andra världskriget. Som sagt så kommer jag inte ihåg numret/namnet. Någon som sitter med den tidigare omtalade boken kan kanske bistå?

~Paul~

Har kollat, den finns inte med i "Knivbibeln" EKA har gjort en uppsjö av modeller så det är inte konstigt att inte alla är med.

Hm, kanske inte så konstigt att man inte kände igen modellen. Den verkar vara sällsynt. Om någon har haft en likadan EKA så är det bara att hojta till ;).

~Paul~

re

Kul att du tog upp Mod 8-4 Paul. Det är en riktigt händig o fin kniv. Vet inte om jag visat denna 8-4 mem här kommer för lite inspiration. :)

ett-161.jpg

För övrigt finns det en modell 8-4 Randall på tradera för tillfället. Tycker det ser ut som vit paper micarta. Funderar på allvar om jag ska buda hem den :)

mvh Kimmo.L

Kul att du tog upp Mod 8-4 Paul
Kanonfin. Jag har sett den på Trattis men anser att den är lite dyr med tanke på kvalitén.

Fin bild!

På tal om pengar. Köpte den här billiga Rough Rider-kniven och måste säga att jag är ganska nöjd med den med tanke på priset (under hundralappen) samt graden av kvalité.

Den är visserligen tillverkad i Kina i ett enkelt 440A-liknande stål men håller skärpa ungefär i par med mina 12C27-knivar.

Jag har tagit ner eggvinkeln på ursprungsvinkeln till 16 g sammanlagt och därefter striglat fram en microegg på ca 22 g. Bladet har en satin finish yta.

Handtaget är i någon typ av plast formgjuten direkt över chassit. Jag har tagit bort tumknoppen eftersom bladet efter behandling med Militec 1 går att svinga ut med hjälp av sin egen tyngd.

Bilagor

• Min Rough Rider.jpg
    Min Rough Rider.jpg
    27.2 KB · Visningar: 589
  • Min Rough Rider, 2.jpg
    Min Rough Rider, 2.jpg
    40.5 KB · Visningar: 681
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.7 KB · Visningar: 592
re

Ser att 8-4 an är lite slipad secundär egg men det var inte mycket. För övrigt tycker jag kvaliteten är fin på hela paketet. Vet inte riktigt vad du syftar på? Dessutom efter att jag tittat på den ett tag tror jag att det vita kan vara ivorite o det gör ju inte saken sämre :)

Jag är förmodligen jäkligt petig men jag ser att kniven har åkt in och ur slidan så många ggr att denna har fått en svart markering precis i öppningen. Det tyder på ett visst slitage som helhet, vilket jag också tycker att kniven har. Det vill säga - den har en patina som en sprillans orörd kniv inte har.

~Paul~

re

Förstår vad du menar. I det här fallet så gör det nog inte så mycket. :)
Har sålt ett par äldre Randall knivar med mer slitage på o ändå fått en bra summa för dem. :)
Just 8-4 an är bra på så sätt att det finns inte lika många av dem som andra modeller.

Jag gillar det faktum att denna modell har ett historiskt förflutet. Det gör den på något sätt mer åtråvärd i mina ögon.

~Paul~

Rough Rider

På tal om pengar. Köpte den här billiga Rough Rider-kniven och måste säga att jag är ganska nöjd med den med tanke på priset (under hundralappen) samt graden av kvalité.

Den är visserligen tillverkad i Kina i ett enkelt 440A-liknande stål men håller skärpa ungefär i par med mina 12C27-knivar.

Snygg svepande form. Vad heter modellen? Kom den med bältesclips?

Snygg svepande form. Vad heter modellen? Kom den med bältesclips?
Jag ropade in den på Tradera utan några specifikationer vare sig gällande modellnamnet eller stålet. Jag vet dock att dessa knivar tillverkas antingen i ett kinesiskt 4Cr eller 6Cr stål. Det är ungefär som 440A.

Något bältesclip är inte kniven utrustad med. Kniven är dock så pass enkel konstruktion att det skulle vara tämligen lätt att aptera ett clip om man så önskade. Det finns gott om utrymme för diverse miniskruvar.

~Paul~

Big Hunter

Fick denna färdig i veckan,ett beställningsjobb. Damaskblad med Juma skaft samt mässing och röda mellanlägg. Knivens längd är 270 mm.

Bilagor

• Stor jaktkniv ute 1 (600 x 450).jpg
    Stor jaktkniv ute 1 (600 x 450).jpg
    114.6 KB · Visningar: 627
  • Stor jaktkniv ute 2 (600 x 450).jpg
    Stor jaktkniv ute 2 (600 x 450).jpg
    115.2 KB · Visningar: 640
  • Stor jaktkniv ute 3 (600 x 450).jpg
    Stor jaktkniv ute 3 (600 x 450).jpg
    114.2 KB · Visningar: 694
  • Stor jaktkniv ute 4 (600 x 450).jpg
    Stor jaktkniv ute 4 (600 x 450).jpg
    116 KB · Visningar: 615

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg