Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Two damascene steel combinations for Hunting Firearm Barrels
The modern generation damascene steels are developed and made by Damasteel AB, Sweden by Rapid Solidification Powder Technology. This
powder method to make damascene patterns is patented in most countries (US Patent No 5 815 790). The new generation barrels are patented
(Swedish patent 9900905-2), patent pending in most countries.
The barrel steels 926.x and 968.x are made by hot isostatic pressing of rapidly solidified powders of two compositions compounded in some
hundred layers. The patterns are further developed during the forging and rolling down to the desired dimensions.
The rapid solidification gives less segregation and finely distributed microstructure. This means improved ductility and fatigue strength compared to
conventional grades.
The modern damascene barrels have gone through a torsion twisting operation . This turns the grain structure towards the transverse direction. The
results are still improved ductility and fatigue properties.

Är patent på stålet så man får inte veta direkt allt vad det innehåller då det är lite hemligt o det förstår man då det är deras nisch

Tackar för siffrorna. Det rör sig om ett låglegerat och ganska lågkolhaltigt stål. Tyvärr hittar jag inga uppgifter kring hårdheten i den infogade texten. Förmodligen ligger den på runt 58 HRC.

Kul rackare som sagt.

~Paul~

Two damascene steel combinations for Hunting Firearm Barrels

Är patent på stålet så man får inte veta direkt allt vad det innehåller då det är lite hemligt o det förstår man då det är deras nisch
OK, nu börjar det klarna. Det är stålet är specialtillverkat med hänsyn till gevärspipor. Dessa kräver en del egenskaper som knivar inte gör. Kul trots allt.

~Paul~

re

Joo, så är det nog. Stålet har blivit mycket populärt bland knivmakare då jag settr även amerikanska topp knivmakare använda stålet till mycket dyra extrem objekt. Mönstringen blir riktigt vackra med olika variationer.

För övrigt har jag en Randall kniv inkommande nästa vecka o tar bilder på den då så du kan kolla lite Depaul. Har förstått att du tycker om Randall customms.

Joo, så är det nog. Stålet har blivit mycket populärt bland knivmakare då jag settr även amerikanska topp knivmakare använda stålet till mycket dyra extrem objekt. Mönstringen blir riktigt vackra med olika variationer.

För övrigt har jag en Randall kniv inkommande nästa vecka o tar bilder på den då så du kan kolla lite Depaul. Har förstått att du tycker om Randall customms.
Självklart gillar man klassiker. Skall bli mycket trevligt att åse lite fina bilder!!

~Paul~

Spyderco

Var hitta en lista på Spyderco modeller och info om tillverknings land, eller är det så enkelt att dom billigaste är Kinesiska ?

Var hitta en lista på Spyderco modeller och info om tillverknings land, eller är det så enkelt att dom billigaste är Kinesiska ?
Spyderco tilverkar/har tillverkat sina modeller i bådet USA, Japan och Kina. I Kina tillverkar man Byrd-serien. Många fina modeller kommer från Japan (och självfallet USA).

Att lista alla modeller som tillverkats genom åren och ange deras ursprungsland är i stort sett ogörligt. Ämnet är helt enkelt för stort.

~Paul~

Spyderco tilverkar/har tillverkat sina modeller i bådet USA, Japan och Kina. I Kina tillverkar man Byrd-serien. Många fina modeller kommer från Japan (och självfallet USA).

Att lista alla modeller som tillverkats genom åren och ange deras ursprungsland är i stort sett ogörligt. Ämnet är helt enkelt för stort.

~Paul~

Förstår att det är så, men är det så att country of origin även är tillverkningsland ?
http://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=367

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg