Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Min Queen Stockman nr 9 ankom idag. AISI D2 stål, Amber Jigged Bone handtag, NIB.

~Paul~

Jag har haf en sån där i kanske 5 år. Fast med cocoboloskaft.
En bra kniv när man väl fått till eggvinklarna som var de bedrövligaste jag sett...ever. Förstår inte hur en känd tillverkare av knivar i den övre kvalitetsklassen levererar sina knivar på det viset. Den har egentligen inte ett stål jag trivs med, D2. Upplever det som det svåraste stål jag använt att uppnå den grad av vasshet jag vill ha på en nybrynt kniv. Det där man hört om att D2 är så fantastiskt skärpebeständigt tycker jag också att man kan ta med en nypa salt, visst håller den sig semivass länge men det finns andra stål som har väldigt goda egenskaper och ändå är lättare att underhålla. Det som gör att jag ändå tycker om kniven är dess fina passning i detaljerna samt formgivningen.

Bosse

Jag har haf en sån där i kanske 5 år. Fast med cocoboloskaft.
En bra kniv när man väl fått till eggvinklarna som var de bedrövligaste jag sett...ever. Förstår inte hur en känd tillverkare av knivar i den övre kvalitetsklassen levererar sina knivar på det viset. Den har egentligen inte ett stål jag trivs med, D2. Upplever det som det svåraste stål jag använt att uppnå den grad av vasshet jag vill ha på en nybrynt kniv. Det där man hört om att D2 är så fantastiskt skärpebeständigt tycker jag också att man kan ta med en nypa salt, visst håller den sig semivass länge men det finns andra stål som har väldigt goda egenskaper och ändå är lättare att underhålla. Det som gör att jag ändå tycker om kniven är dess fina passning i detaljerna samt formgivningen.

Bosse
Håller med i precis allt du säger. Är heller inte helt överväldigad av D2. Visst är det ett OK-stål men personligen föredrar jag ett vanligt Sandvik 12C27.

Min kniv anlände med samma skärpa som man finner på sämre besticksknivar ;). Dvs helt utan. Frågan är vilken sida som är vassast - bladryggen eller eggen. Jag kommer dock inte använda kniven så i det här fallet gör det ingenting. Min andra Queen-kniv, en sodbuster har jag däremot slipat så jag vet vad du måste ha gått igenom :). Det tog mig två dagar att få den vass på S-makern och diamantbrynet.

~Paul~

Ja, det är kapris på salladen. I övrigt bestod den av gurka, tomat, fetaost, gräddfil/majonnäs, rödlök, citron, dill, isbergssallat, rökt lax i skivor (!), äggklyftor samt salt och peppar. Det blev slutligen inte så mycket grekiskt över den salladen ;).

Hur som helst så funkade kniven ypperligt. Jag hade mina tvivel i början med tanke på det trots allt ganska tjocka bladet. En orsak kan dessutom vara CeraCoat 8H-beläggningen som formligen glider genom materialet. De andra orsakerna är mer uppenbara, nämligen att eggen har en liten vinkel, är vass och att bladet är flatslipat.

~Paul~

re

det var inget förresten Paul. Min son blev galen när han såg att jag frågade om ett byte så jag fick snällt ge den till honom istället. hmm...

Den tidigare omnämnda jakt-/campingkniven har anlänt. Den är avsevärt biffigare än vad jag hade förväntat mig. Är osäker om jag trots allt kommer att modda handtaget eller inte. Det känns nämligen extremt bekvämt och man får ett utmärkt grepp. Kniven är i Near Mint Condition. Märken på bladet på den första bilden är inte repor utan fett som jag har smetat ut efter att ha testat kniven på en korv.

Kniven har som synes sticktånge. Den främre backen är i nickelsilver och handtaget i bok.

Det är som sagt en rejäl pjäs. Bladet är 145 mm långt, 1,5 mm tjockt och 31 mm brett. Handtaget är 125 mm långt (backen ej inberäknad) och klarlackat. Faktum är att trots lacken så är greppet mycket stabilt tack vare den utmärkta utformningen.

Allt som allt så är undertecknad mycket nöjd med förvärvet!

~Paul~

Bilagor

• Min Frosts jakt-campingkniv.jpg
    Min Frosts jakt-campingkniv.jpg
    18.7 KB · Visningar: 795
  • Min Frosts jakt-campingkniv, bild 2.jpg
    Min Frosts jakt-campingkniv, bild 2.jpg
    26 KB · Visningar: 705
  • Min Frosts jakt-campingkniv, bild 3.jpg
    Min Frosts jakt-campingkniv, bild 3.jpg
    39.6 KB · Visningar: 715
  • Min Frosts jakt-campingkniv, bild 4.jpg
    Min Frosts jakt-campingkniv, bild 4.jpg
    18.2 KB · Visningar: 721
Ett par nyförvärv från begagnatmarknaden :)

Marttiini Kätevä. Billig i utförande men lätt att tycka om i alla fall. Går att få riktigt vass; kompromissen att stålet är sprött som en pepparkaka. Den hade ett par flisor som antagligen kommit av att bladet körts i nåt sånt där hiskeligt snabbryne. Flisorna var dock så små att det nu inte märks att jag tagit bort material. Liten och lätt, 80 gram inkl. slida. Den knäpper jag fast på ryggsäcken som extrakniv.

5017c6de125244f0c30539b2fce6ce4f.jpg

Sedan en EKA fällkniv från i dag. 18,5 cm, så ganska stor. Mycket bra skick. Har bara haft den i 6 timmar och redan skurit mig på den två ggr, vid inoljning och vid fototillfället. Men jag tror inte på omen utan behåller den så klart.

ef2d62867b40531694112612cbdf8cc7.jpg

Ett par nyförvärv från begagnatmarknaden :)
Jag tycker jag känner igen båda de här knivarna från Tradera?? Tråkigt med Marttiini-kniven. Stålet borde inte vara sprött eftersom det rör sig om 420J2. Det stålet är som sagt allt annat än sprött i vanliga fall.

Den här Martiinikniven är tillverkad som svar på Helle Nying och E Jönssons lillbowie/allkniv.

~Paul~

Marttiinin känner du säkert igen från Tradera. EKAn inte. Eller det kanske har gått nån där, men inte det här exemplaret. Kanske överriver sprödhetern lite. Det är ju inte precis som med kniven i den där videon med den arge kinesen tidgare i tråden. Nu ska jag googla 420j2.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg