Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

bara för att gå lite offtopic. En fråga, finns det några jägare med erfarenhet av en kikarsikte som denna? En snubbe i USA som vill byta mot ett par knivar så lite har det med knivar att göra iallafall o depaul verkar ju kunna konsten att hitta fakta:) Vad kan det vara värt? Har mest legat i hans kassaskåp och har bara några märken efter ringarna.
Det är en made in Germany, . Gjord av B. Nickel(Supra) Marburg/L. a 7-12X56 double post reticle, .

bara för att gå lite offtopic. En fråga, finns det några jägare med erfarenhet av en kikarsikte som denna? En snubbe i USA som vill byta mot ett par knivar så lite har det med knivar att göra iallafall o depaul verkar ju kunna konsten att hitta fakta:) Vad kan det vara värt? Har mest legat i hans kassaskåp och har bara några märken efter ringarna.
Det är en made in Germany, . Gjord av B. Nickel(Supra) Marburg/L. a 7-12X56 double post reticle, .
B Nickel hade under pre-krigs- och krigstiden varit anställd som chefsingenjör hos optikföretaget Carl Zeiss AG (inte den östtyska fabriken). Efter att man förlorat kriget så tog han med sig ett antal arbetare och startade eget i nystartade fabriker i Marburg. Firman gick dock inget vidare och blev sedermera utkonkurrerad av just Zeiss.

Hur som helst så är det inget fel på kvalitén på optiken, om än inte lika hög som i originalet självt, dvs Zeiss (ej Jena).

Om ditt kikarsikte är i mint condition så bör det betinga ett pris på ca 8-12K kronor.

~Paul~

En mycket trevlig kniv som i stort sett förblivit anonym är KJ Erikssons svar på Frosts Lapplander 90.

Den viktigaste skillnaden är att KJ-kniven har en slipfas som går ända in i handtaget och saknar den löjligt stora ricasson som man finner på Frostkniven. Stålet är Sandvik 12C27M (modified). Slidan är av den slutna typen med trycknapp. Handtaget har två spacers, mässing och koppar och är i palisander (förmodligen). Ergonomin och handtagsutformningen är klart bättre på denna modell än på Frostkniven.

Också Mora of Sweden tillverkar en modell som de kallar Lapplander. Tyvärr har de valt Frostdesignen som förlaga.

MinKJErikssonJaktknivbild3.jpg

MinKJErikssonJaktkniv.jpg

MinKJErikssonJaktknivbild2.jpg

MinKJErikssonJaktknivbild4.jpg

MinKJErikssonJaktknivslida.jpg

~Paul~

En mycket trevlig kniv som i stort sett förblivit anonym är KJ Erikssons svar på Frosts Lapplander 90.

Den viktigaste skillnaden är att KJ-kniven har en slipfas som går ända in i handtaget och saknar den löjligt stora ricasson som man finner på Frostkniven. Stålet är Sandvik 12C27M (modified). Slidan är av den slutna typen med trycknapp. Handtaget har två spacers, mässing och koppar och är i palisander (förmodligen). Ergonomin och handtagsutformningen är klart bättre på denna modell än på Frostkniven.

Också Mora of Sweden tillverkar en modell som de kallar Lapplander. Tyvärr har de valt Frostdesignen som förlaga.

~Paul~

Jag tycker den liknar 95:an mer än 90:an. Den är dock jäkligt snygg oavsett :)

Har jag förstått det rätt att både Frost och KJ hade den här knivmodellen?

//Per

Jag har nu under en tid testat den här lilla rackaren, en Fällkniven WM. Jag har använt den tidigare men inte till den grad som den senaste tiden. Skärpan i VG-10 bladet håller förvånansvärt väl och hela konstruktionen är mycket robust.

Handtaget är dock lite diminutivt med tanke på mina stora händer. Slidan är heller inte den bästa, men den funkar.

Allt som allt en liten kniv som tack vare tjockleken på godset och bladprofilen klarar tuffare arbeten än avsevärt större knivar.

~Paul~

PS Ber om ursäkt för all smuts på kniven. Den syns inte lika väl IRL som på bild ;)

Bilagor

• Min Fällkniven WM-1, bild 2.jpg
    Min Fällkniven WM-1, bild 2.jpg
    10.2 KB · Visningar: 1,128
Fällkniven WM är en riktigt schysst kniv. Tycker om den o den funkar till mycket.
Absolut. Med tanke på att du nämnde att den funkade till mycket så gjorde jag i kväll ett test.

Blev helt enkelt sugen på grekisk sallad. Därtill behöver man så klart lite grönsaker, som tomater och gurka. Observera att varken gurkan eller tomaterna rörde på sig när kniven gick igenom. Bilden är heller inte framfuskad. Jag har inte använt en kökskniv eller vågig KN-kniv.

Trots det så fullsändigt våldtog den här kniven grönsakerna. I ärlighetens namn så måste jag tillstå att bladet är ganska minutiöst slipat men åtföljande strigling. Eggvinkeln är ca 15 grader sammanlagt.

~Paul~

Bilagor

• Min WM in action.jpg
    Min WM in action.jpg
    48 KB · Visningar: 1,114

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg