En kanonkniv! Har du lust att presentera specsen?Inte jag heller...
Länge varit sugen på en Bushtool och Terry Kidds knivar är fina (har två andra sen tidigare)
~Paul~
En kanonkniv! Har du lust att presentera specsen?Inte jag heller...
Länge varit sugen på en Bushtool och Terry Kidds knivar är fina (har två andra sen tidigare)
En kanonkniv! Har du lust att presentera specsen?
~Paul~
Fattar. Det gäller även mig . Bra specs!O1-kolstål, blad 100mm, OAL 210mm, ekvril och mässingsrör/pinnar.
Ett impulsköp, behöver absolut inte nån sån här då jag redan har flera liknande knivar, men den tilltalar mig estetiskt=D
Ja, jag har förstått detFattar. Det gäller även mig .
mmm sådär, bladtjockleken är 4mm - optimalt (för mig) hade varit 2,5-3mm. Sen så kunde bladet fått vara 85-90mm - då hade den varit perfekt=DBra specs!
Man kan tyvärr inte få allt .mmm sådär, bladtjockleken är 4mm - optimalt (för mig) hade varit 2,5-3mm. Sen så kunde bladet fått vara 85-90mm - då hade den varit perfekt=D
1. Alltså, du har missförstått mig. Det faktum att jag trots allt väljer en F1 har inte med förmågan att hugga att göra. Visst är F1:an alldeles för kort och för lätt! Jag pratade helt enkelt om vilken kniv som jag anser är den mest användbara av dessa två. I det läget vinner F1 enligt min åsikt, precis varje gång. Den har ju trots allt en slipfas som lämpar sig för skärarbeten. A1 är en kniv med yxegg utan att ha den nödvändiga tyngden (305 g) eller bladlängden (160 mm) för att kunna funka som en huggare. Den är heller inte effektiv att skära med. Så vad har man en sådan här modell till?
2. Att klyva med funkar den till. Det gör de flesta knivar. Även en F1 går att klyva med om man kan tekniken i samband med kortare knivar. Ingen direkt skillnad där mellan F1 och A1. När det gäller huggförmågan så har jag redan svarat på den detaljen i punkt nr 1.
3. Lättvikt?!? 305 g kallar jag trots allt inte lättvikt. Enligt min åsikt så är nästan vilken mora som helst lämpligare att ta med. Likaså uppfyller många EKA-knivar samma behov. Både moror och Ekor klarar av att klyva och framför allt att skära med på ett effektivare sätt än en A1:a. De är dessutom lämpligare till camping, fiske och jakt.
4. Ja, den här punkten är en av de mest diskuterade på det här forumet. Tyvärr finns det inget schablonsvar. Alla har sina personliga preferenser. Jag använder gärna en mellanstor kniv, ungefär i samma kategori som den kommande, långa forumkniven. En god företrädare för denna typ av knivar är Peltonens M95 Ranger, dock med en uttunnad egg!! Jag har lagt en sammanlagt 22 gradig egg på den kniven och den skär som ett lasersvärd.
5. Alltså Nutnfancy är i mina ögon är sensationalist och inte en knivtestare som sådan. Därtill är hans tester alldeles för oprecisa och ovidkommande. Ingen bankar ju in sina knivar i armerad betong mer än han .
~Paul~
Är helt inne på att de små yxorna är det mest underskattade av alla knivar i detta forum... En liten yxa väger ca 300g, denna och en mora samt eventuellt liten såg klarar biffen. Alltid.
/QUOTE]
Jag har också funderat över dem. Har aldrig provat att använda en i sitt rätta element, men provsvingat lite i järnhandeln. Alltså Gränsfors lilla yxa jag pratar om. Den känns dock lite "klen". Inget sving liksom. Kan tänka mig att den skulle klyva galant om man bonkade till den med ett rejält vedträ på baksidan...... men nej det kan man ju inte. Gränsfors lilla släggyxa kanske
En yxa behöver väl ändå en del tyngd för att att fungera som den ska? Lite som en huggare behöver egentyngd.
Vi kanske kan uppfinna ett slags "klyvarkapare". Som en slipad stålkil med handtag. Man sätter den sylvassa kilen mot det som ska klyvas/kapas och drar till på baksidan med valfritt tillhygge.
För två veckor sen gick jag 9 timmar i skogen, knappt några stigar, karta, kompass, tungt. Trött. Blött. På kvällen ville jag göra eld men gjorde ingen för allt var blött och jag vet inte hur man kapar och klyver ved med en liten vanlig mora. (för att komma åt torr ved) Det här med att hamra in kniven runt om och tälja och träkilar osv osv funkar säkert om man kan hitta de rätta "delarna" och är inte är utmattad och hungrig. Men testa och gå nio timmar i svår terräng och orka börja bushcrafta sen. Då önskade jag att jag hade en yxa så jag bara kunde bröta igenom veden. hugg hugg hugg! tjoff tjoff! Och sen en liter tändvätska "Foff!" Jag är ingen indian och tänker inte låtsas vara det heller. Ok om man är Ray Mears eller Lars Monsen och faktiskt har tid att skaffa sig Crocodile Dundee-färdigheter. Har man inte det så räcker inte alltid en Mora till. Vad jag vet.
)
i skogen finns det massor av ved som inte behöver huggas och klyvas här här det bara kunskap om vilken ved som är bäst att använda, jag använder torra större grenar och färskbjörk (sommar som vinter, förutsätter att jag är på mark där jag får ta björk) klyver aldrig ved i skogen, använder ej yxa eller kniv utan en ihoppfällbar såg, med färsk björken som grund så får man en väldigt bra glödgrund som nästan vad som helst brinner på. finns det ingen färsk björk så duger torra grenar bra.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |