Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det är ett utpräglat kolstål. Påminner om ett legerat AISI 1075. Bra val. Jag skulle inte rekommendera att slipa ner den, det är ju trots allt inget "skärstål", utan ett huggstål.

~Paul~

Ja det borde ju bli bra. Ja UHB15LMär ett lite mer avancerat stål. Jag provar nog båda varianterna å ser vilket som passar bäst. Dom blir ju lite smidigare om dom är tunnare, när dom är så pass långa. Dom blir fullconvexare.. Ska nog prova att göra dom i 3,5 mm AEB-L och 6 mm 5160.

Seved

Det här med fånglina på kniv och yxa har jag aldrig begripit mig på. Har man så jäkla dålig koll och kontroll så ska man inte alls röra några av dessa redskap. En fångstlina inger falsk trygghet som kan leda till skador. Istället för att kniven åker ner i marken åker den ut i luften och stoppas av linan för att sedan åka in i armen. Fångstlina på ficklampor etc. förstår jag men fångstlina på skär-/huggverktyg är bara löjligt men det ser ju tufft ut.

Det här med fånglina på kniv och yxa har jag aldrig begripit mig på. Har man så jäkla dålig koll och kontroll så ska man inte alls röra några av dessa redskap. En fångstlina inger falsk trygghet som kan leda till skador. Istället för att kniven åker ner i marken åker den ut i luften och stoppas av linan för att sedan åka in i armen. Fångstlina på ficklampor etc. förstår jag men fångstlina på skär-/huggverktyg är bara löjligt men det ser ju tufft ut.
Fast du har nog totalt missupfattat fånglinans största fördel, nämligen att förstärka greppet och låta handleden vila. Detta resulterar i ett mer avslappnat grepp som tillåter längre arbetssessioner. Detta är värdefullt just på större knivar, huggare och mindre yxor men också på mellanstora knivar i samband med hårdare arbeten.

Jag är tämligen säker på att de flesta inte har en aning om hur man bör greppa verktyget för att få ut så mycket fördelar som möjligt ur en fånglina. Därför presenterar jag bilden igen:

Fnglinegrepp.jpg

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg