Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Japp. Absolut det är mycket bättre med sågtandning på främre delen. Som sagt det är jäkligt konstigt att dom inte gjort det.
Det är en av fördelarna med combitången att dom har ett speciellt blad med sågtandning.

Seved
Precis. Jag har sett endast några få blad med sågtandning framtill på bladet. Tyvärr har dessa varit tillverkade av B-firmor. En variant kunde förståss vara att skapa sågtandningen själv. Jag brukar ibland lägga på microsågtandning genom att köra med grovt bryne de sista två-tre repetitionerna.

~Paul~

nix

Vilket material är dessa tafsar gjorda i? Är det inte antingen nylon- eller flätad lina?

~Paul~

en del kör med en flätad variant men den har metalltrådar inflätad i sig... kommer inte ihåg vad den heter men den har en Tigerfish på paketet.
Sen finns det en "värre" och stummare variant men som fortarande är knut-bar (tror att det är Tarpon på det paketet). Denna är byggd i tre lager med coating ytterst, spunnen hårdsom fan material (metalliskt eller kevlar) innuti kring en kärna av nylon...
Det är aldeles för många delar att klippa genom med lin-knipsaren men funkar att "såga" genom om tandningen sitter NÄRMAST handtaget. Om jag är ute med båten och fiskar kör jag med avbitare. vadar jag så är det kniven som gäller (kan inte motivera att jag har med mig verktygslådan i vadarna :)

BZ/

Ja microtandning låter ju som en bra variant.:) Har alldrig provat det.

Seved

Precis. Jag har sett endast några få blad med sågtandning framtill på bladet. Tyvärr har dessa varit tillverkade av B-firmor. En variant kunde förståss vara att skapa sågtandningen själv. Jag brukar ibland lägga på microsågtandning genom att köra med grovt bryne de sista två-tre repetitionerna.

~Paul~

På tal om enkelhet. Vad tycks om denna Sodbuster av G Ingram i AISI D2 och Wood Pattern Micarta?

Bladet saknar lås men fjädern är förhållandevis stark. Vet man med sig att man inte behöver ett bladlås så är den här designen mycket attraktiv. Den påminner lite om Opinelkniven, dock i avsevärt "finare" material.

~Paul~

Hänt lite i den här tråden sedan jag läste utsidan sist. Mycket fina knivar från dig Paul. Den där sodbustern var fin. jag bär ofta en Case sodbuster jr på mig med gult skaft och cv stål. Har en custom som jag väntar på, en KHnutbuster från Kerry Hampton, få se hur lång tid det tar. Klartär att stålet blir D2 och att skaftet blir Micarta. Har cock en tid påmig att precissera vilken micarta. Lutar åt natural canvas eller chokladbrun jigged. Kan nog rinna mer vatten under den bron innan det blir min tur....

Bosse

Hänt lite i den här tråden sedan jag läste utsidan sist. Mycket fina knivar från dig Paul. Den där sodbustern var fin. jag bär ofta en Case sodbuster jr på mig med gult skaft och cv stål. Har en custom som jag väntar på, en KHnutbuster från Kerry Hampton, få se hur lång tid det tar. Klartär att stålet blir D2 och att skaftet blir Micarta. Har cock en tid påmig att precissera vilken micarta. Lutar åt natural canvas eller chokladbrun jigged. Kan nog rinna mer vatten under den bron innan det blir min tur....

Bosse
Ja, tråden börjar bli omfångsrik ;).

Fina knivval från din sida också! Kerry skapar en del fina knivar! Har sett dem på BF. D2 är ett mycket fint stål i sammanhanget. Micarta är ju alltid snyggt, nästan oavsett färt.

~Paul~

En ny serie Ontario-knivar har sett dagens ljus. Den heter "Ranger Bush" och består av tre storlekar; 5, 6 och 7 tum (bladet).

Stålet är AISI 1095 och handtaget är i 3 olika Micartanyanser, svart, orange och tan (ljusbrunt).

OntarioRangerBush5TanMicarta.jpg

OntarioRangerBush6BlackMicarta.jpg

OntarioRangerBush7OrangeMicarta.jpg

~Paul~

Dom är fina ontario. Va fn är det orange micarta:) har jag alldrig sett. Ontario är det inte dom som gör machetas oxå. Vad är det för coating.

Seved

den oranga va snygg

men vad ska man ha tandningen till bak?
uppe vid bladet tippar jag e för bättre grepp med tummen typ... men längst bak... hmmm

fina va de dock

BZ/

en krossare, såååå pass

En s k crusher. Meningen är att man skall använda den till att krossa diverse saker. Funkar också till att skapa gnistor på en ferrulitstav.

~Paul~

De har ju skojjiga saker för sig när de lägger till prylar till knivarna. Många Jänkare kör ju med kapsylöppnare bak på kniven, eller inbygda i kabinhakar... Knivar användas visst på många konstiga sätt :)

BZ/

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg