Jag är lite splittrad inför den här modellen. Samtidigt som jag gillar den yttre bladformen så hatar jag skålslipade blad i samband med uteknivar. Förstår i och för sig varför man har frångått från den gängse bladdesignen som EKA har använt under så många år. Svaret är nämligen "Outdoor Edge". Det är med detta amerikanska företag som EKA har tagit fram modellerna Swingblade (den senaste versionen), EKA Lite, Swede 10 och Swede 8. Tyvärr är amerikanarna avsevärt mer förtjusta i skålslipade blad med en primär- och sekundäregg än vad vi är.Jag har nu bytt favorit när det gäller fällkniv. Eka Swede 8 är inte alls tokig. Lite kraftigare i förhållande till Ekas övriga fällknivar i samma storlek och med en acceptabel stålkvalitet. Tänderna på bladryggen fungerar ypperligt på eldstålet. Och priset på nätet är kring 300 kr vilket jag ser som rätt ok för ett bruksföremål. Med träskaft är den tillräckligt stilren att passa in i alla sammanhang. Den har hängt med i 3 månader och verkar hålla vad den lovar.
/Tommy
I övrigt inte mycket att säga om dessa knivar. Jag äger en EKA Lite och den är på sätt och vis en fin kniv. Den är helt felfri i utförandet (inga skavanker varken i blad eller handtag), den har ett bra bladlås och andas kvalité. Min kniv är dock tillverkad i japanskt Aichi AUS-8 bladstål, liksom de Outdoor Edge modeller som speglar EKA Swingblade, samt deras fällknivar.
Outdoors Edge fällknivar är i grund och botten samma modeller som EKAs med addition av den enhandsmanövrerade tumknoppen. Man fick därför göra bladet lite bredare för att få plats med denna knopp. Det ändrare hela utseendet på kniven. EKA ville inte ha denna design utan valde som vanligt nagelspringa. Stålet i EKA Swingblade, 8 och 10 är Sandvik 12C27 (som tur är). Stålet i Outdoor Edge-knivar är som sagt Aichi AUS-8.
EKA Swingblade
Outdoor Edge Swingblade
EKA Swede 8
~Paul~