Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Du kan vara i det närmaste helt säker på att det inte handlar om äkta 440C. De kinesiska fuskkopiorna håller på och förstör marknaden.
Spyderco gjorde en beställning på en batch i 440C hos en kinesisk firma men när man sedan vid framkomsten i USA gjorde en kemisk analys så upptäckte man att det på inga punkter liknade 440C. De fick ge upp hela idén och ge det nya stålet ett eget namn, ett namn som sedermera accepterades tillsammans med en hel hop andra, t ex 8Cr13MoV, 8Cr17, 9Cr13CoMoV, 9Cr16MoV, 9Cr18, 9Cr18Mo, 9Cr18MoV, 7Cr17, 5Cr15MoV och så vidare.
Med andra ord, kineserna är hopplösa på att immitera och sno andras design. Ungefär som japanerna gjorde i början. På senare tid har det dock blivit en standardhöjning bland deras produkter. Vi får hoppas att de fortsätter på den vägen.
~Paul~
Hej Paul!
hahaha jo jag kunde tänka mig något sådant, det går inte att få kniven skarp. Finns det inga standarder för sånt här? Alltså man borde väl egentligen inte få kalla en produkt för något den inte är?
I kontrast är jag förvånade över hur skarp min Victorinox blir från sharpmakern. Känns nästan vassare än eggen på min skeletool som är 154cm. Jag trodde schweizarna hade skruttstål men det verkar inte vara så tokigt.
Alltså, det beror på vilken knivtyp man tillverkar. Alla dessa har som sagt sina för- och nackdelar.Nej fn RWL34 är nog ännu bättre. Det finns i 7*50 mm och sammansättningen är ju skaplig.
C-1,05 Si-0,5 MN-0,5 CR-14 MO-4,0 V-0,2
Seved
CPM154CM är det slitstarkaste av dem men absolut inte liga slagsegt som S30V.
RWL-34 besitter en fin kombination av båda dessa tillgångar. Men vinner inte i någon.
~Paul~
1. Nej. Det finns lagar som styr det här. Men det är något som kineserna inte bryr sig om. De tjänar pengar ändå . Titta bara på alla ripoffs/kopior på kända armbandsur, kläder och skor. Alla vet att det är kopior men alla köper ändå.1. man borde väl egentligen inte få kalla en produkt för något den inte är?
2. förvånade över hur skarp min Victorinox blir från sharpmakern.
2. Inte så konstigt. Bladet är tillverkat i antingen 440A eller INOX, beroende på årsmodell. Båda dessa stålsorter har ett fint korn som är ganska väldistribuerat. Tyvärr går inte dessa stål härda speciellt hårt utan att riskera en hög grad av skörhet, varför det inte klarar av att behålla sin skärpa någon längre tid när man går ned i snäva vinklar. Man får vara beredd att slipa/bryna ofta. Men som sagt att få fram en fin skärpa är inte svårt.
~Paul~
1. Nej. Det finns lagar som styr det här. Men det är något som kineserna inte bryr sig om. De tjänar pengar ändå . Titta bara på alla ripoffs/kopior på kända armbandsur, kläder och skor. Alla vet att det är kopior men alla köper ändå.
2. Inte så konstigt. Bladet är tillverkat i antingen 440A eller INOX, beroende på årsmodell. Båda dessa stålsorter har ett fint korn som är ganska väldistribuerat. Tyvärr går inte dessa stål härda speciellt hårt utan att riskera en hög grad av skörhet, varför det inte klarar av att behålla sin skärpa någon längre tid när man går ned i snäva vinklar. Man får vara beredd att slipa/bryna ofta. Men som sagt att få fram en fin skärpa är inte svårt.
~Paul~
1. jag har svårt att förstå hur man kan köpa kopior? Vem lurar man liksom om stålet heter S90V men i själva verket är helt värdelöst? Om jag köper en fin Rolex klocka så är det för hantverket, kvaliteten, och glädjen jag får av att ha något så fint och värdefullt. Att köpa en fake bara för att flasha med "Rolex" är ju ynkligt.
2. Ah ok, hehehe, det förklarar varför jag blev så förvånad av att känna på en skarp schweizare! Vet du om man kan skicka in den till Victorinox för service. Jag ärvde den och det är nästa omöjligt att få upp konservöppnaren och allt är trögt.
Ja, det går. Men varför inte testa själv? Vilken modell handlar det om?Vet du om man kan skicka in den till Victorinox för service. Jag ärvde den och det är nästa omöjligt att få upp konservöppnaren och allt är trögt.
~Paul~
Ja, det går. Men varför inte testa själv? Vilken modell handlar det om?
~Paul~
Jovisst! vågar jag det? Får leta efter instruktioner. Osäker på modell. Vet inte ursprunget, det är tryckt "Mat för alla" på ena sidan (vilket jag är mycket förtjust i) istället för victorinoxloggan. På stora bladet står att på ena sidan utläsa "VICTORINOX SWITZERLAND STAINLESS ROSTFREI" och på andra sidan en symbol som ser ut som ett armborst och ett kors samt "OFFICIER SUISSE".
ett stort knivblad
ett litet knivblad
kapsylöppnare/skruvmejsel
konservöppnare
korkskruv
syl
Finns det pincette och tandpetare?Jovisst! vågar jag det? Får leta efter instruktioner. Osäker på modell. Vet inte ursprunget, det är tryckt "Mat för alla" på ena sidan (vilket jag är mycket förtjust i) istället för victorinoxloggan. På stora bladet står att på ena sidan utläsa "VICTORINOX SWITZERLAND STAINLESS ROSTFREI" och på andra sidan en symbol som ser ut som ett armborst och ett kors samt "OFFICIER SUISSE".
ett stort knivblad
ett litet knivblad
kapsylöppnare/skruvmejsel
konservöppnare
korkskruv
syl
~Paul~
Finns det pincette och tandpetare?
~Paul~
Nej inga sådana tyvärr
Hm, då blir det avsevärt svårare att serva själv.Nej inga sådana tyvärr
Frågan är om det över huvud taget lönar sig att göra något åt kniven. Det är kanske lika bra att köpa en ny? Den här modellen kan inte kosta många kronor .
~Paul~
Hm, då blir det avsevärt svårare att serva själv.
Frågan är om det över huvud taget lönar sig att göra något åt kniven. Det är kanske lika bra att köpa en ny? Den här modellen kan inte kosta många kronor .
~Paul~
Vad synd!
Visst har jag haft ögonen på en ny Victorinox Cadet innan de är borta, men den här är speciell, från en speciell person och en särskild tid. Den är därför värd att få i ordning. Vad kostar Vic service tror du?
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg