Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Stort knivintresse - välj din favoritkniv
- Trådstartare dePaul
- Start datum
Mer än kniven.
~Paul~
förståeligt, är det möjligt att plocka isär den då? måste man ha speciella verktyg? eller andra metoder.. högtryckstvätt? kompressor?
Det är avsevärt enklare att plocka bort skollorna på knivar med tandpetare och pincette eftersom det är i den skarven man kan bända upp dem. Jag har bytt skollor på åtskilliga Vicar.förståeligt, är det möjligt att plocka isär den då? måste man ha speciella verktyg? eller andra metoder.. högtryckstvätt? kompressor?
Det är möjligt att göra detta även på knivar som saknar pincette och tandpetare men risken att deformera plasten är större. Vad är det för längd på skollorna?
~Paul~
De där gamla Vic hade livstidsgaranti.....vad nu det betyder, men när min gamla Champ behövde reparation och service lämnade jag den till agenten i Danmark och 6v senare damp den ner i min brevlåda i bättre skick än ny, gratis!
Så i mina ögon är det värt att fråga....
Absolut!Så i mina ögon är det värt att fråga....
~Paul~
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.
Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?
2. Vilken kniv använder du där ute?
3. Vilken kniv använder du utomlands?
4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
~Paul~
1) Victorinox Classic SD. Kommit fram till att denna gör vad som behövs i min vardag.
2) Bark River Gameskeeper. Otroligt stryktålig.
3) Samma som 1)
4) Victorinox Fibrox Kockkniv 20cm. Sjukt lättslipat och tål lite slit och släng inkl diskmaskin.
5) En Bark River Gameskeeper i ett rostfritt stål med samma övriga egenskaper som A2-stålet, med tången i handtaget nedbantad som på deras Bravo 1för att spara vikt, med lite kortare ansats och med lite mer Drop point.....Och i ett fodral som är lite mer genomtänkt än det nuvarande...möjligen i Kydex om än lite fult.
1. Släng helst inte dina knivar i diskmaskin, det förstör bladet pga de aggressiva kemikalierna och den förhållandevis höga temperaturen.1. Victorinox Fibrox Kockkniv 20cm. Sjukt lättslipat och tål lite slit och släng inkl diskmaskin.
2. En Bark River Gameskeeper i ett rostfritt stål med samma övriga egenskaper som A2-stålet, med tången i handtaget nedbantad som på deras Bravo 1för att spara vikt, med lite kortare ansats och med lite mer Drop point.....Och i ett fodral som är lite mer genomtänkt än det nuvarande...möjligen i Kydex om än lite fult.
Stålet i din Victorinox är inte särskilt hårt (54 HRC) varför det inte är förvånande att kniven är lättslipad. Beroende på årgång så kan det handla om Bonpertuis Z60, INOX eller en variant på 440A. Alla dessa är ungefär likvärdiga.
2. Kanske den här? http://barkriverknives.com/gallery/album192/Nebula_Antiq_Ivory_S
~Paul~
De där gamla Vic hade livstidsgaranti.....vad nu det betyder, men när min gamla Champ behövde reparation och service lämnade jag den till agenten i Danmark och 6v senare damp den ner i min brevlåda i bättre skick än ny, gratis!
Då skall jag göra det! När jag kommer hem igen. För imorrn bär det av till London! Där är påskliljorna påväg att slå ut!
Tack för alla råd!
Favoritknivens bästa vän...
Nu har vi äntligen en täljhäst! I köket. Trångt blev det och täljspån har vi i alla rum.
Rotation på familjens knivar ledde det visst också till. Lilltjejen kom fram till att hennes täljkniv är urvuxen, så den fick en kompis (Snabbt fick hon också en "skärbrädehaklapp" av mig). Själv beslagtog ungen utan minsta samvete min fina kniv! Så jag har skaftat och slipat och sytt. Då kom stora killen på att enda själet till att han inte täljer är att han inte har någon bra kniv till det (han har bara två knivar, stackarn), så nu är det till att stå i boden resten av veckans kvällar också. Tur jag hade blad hemma, med tanke på väglaget!
Nu har vi äntligen en täljhäst! I köket. Trångt blev det och täljspån har vi i alla rum.
Rotation på familjens knivar ledde det visst också till. Lilltjejen kom fram till att hennes täljkniv är urvuxen, så den fick en kompis (Snabbt fick hon också en "skärbrädehaklapp" av mig). Själv beslagtog ungen utan minsta samvete min fina kniv! Så jag har skaftat och slipat och sytt. Då kom stora killen på att enda själet till att han inte täljer är att han inte har någon bra kniv till det (han har bara två knivar, stackarn), så nu är det till att stå i boden resten av veckans kvällar också. Tur jag hade blad hemma, med tanke på väglaget!
Bilagor
Det där ser trevligt ut . Det ska börjas i tid. Hoppas kniven blir bra.
Fick ka-baren idag. Taramm jag slapp tull på den. Jag trodde nästan det skulle bli det, för det tog lite tid å få den. Uj uj det var en långur knivur . Så nu blir det den kortare modellen oxå.
Seved
Grattis! Några trevliga bilder kanske?Det där ser trevligt ut . Det ska börjas i tid. Hoppas kniven blir bra.
Fick ka-baren idag. Taramm jag slapp tull på den. Jag trodde nästan det skulle bli det, för det tog lite tid å få den. Uj uj det var en långur knivur . Så nu blir det den kortare modellen oxå.
Seved
~Paul~
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg