Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja kabaren får bekänna färg lite.

Dom där rephuggar tävlingarna är rätt roliga. Undrar vad det är allt för nåt dom klyver och hugger.

Seved

Ja kabaren får bekänna färg lite.

Dom där rephuggar tävlingarna är rätt roliga. Undrar vad det är allt för nåt dom klyver och hugger.

Seved
Det finns förståss avsevärt stabilare knivar än Ka-bar. Men trots det klarar den sig väl i sammanhanget.

Det finns tydligen regler för hur dessa tävlingar skall gå till. En den moment är fasta, en del kan variera från tävling till tävling.

~Paul~

Det finns förståss avsevärt stabilare knivar än Ka-bar. Men trots det klarar den sig väl i sammanhanget.

Det finns tydligen regler för hur dessa tävlingar skall gå till. En den moment är fasta, en del kan variera från tävling till tävling.

~Paul~

Ja absolut finns det stabilare. Ta busse tex.

Japp det är rätt stränga regler. Bla måste man ha kniven i slidan ända tills man ska använda den. Så måste man ha fånglina.
Den där stationen när bollen kommer rullande är visst rätt ny. Men jag vet inte vad det är för rullar dom hugger av flera gånger.

Seved

1. Ta busse tex.

2. Den där stationen när bollen kommer rullande är visst rätt ny.

3. Men jag vet inte vad det är för rullar dom hugger av flera gånger.
1. Precis, eller Ontario, Rat, Swamp Rat, Fehrmann med flera.

2. Den har jag heller inte sett innan. Det gäller att pricka ;). Pinsamt om man missar helt :).

3. Jag tror att det är wellpapp.

~Paul~

1. Precis, eller Ontario, Rat, Swamp Rat, Fehrmann med flera.

2. Den har jag heller inte sett innan. Det gäller att pricka ;). Pinsamt om man missar helt :).

3. Jag tror att det är wellpapp.

~Paul~

Javisst. Jag tror busse har 5,5 mm huggare såg ja. Det finns endel tester om dom oxå på youtube.

He he japp. Det är nog fn inte lätt först.

Ja det kan det nog vara. Det ser ut som en rulle av nåt slag.

Seved

Seved, du var ju ute efter ett stål med hög andel krom. Vad sägs om Latrobe DuraTech™ 20CV Powder Metal Stainless Tool Steel:

• Kol: 1.90 %
  • Krom: 20.0 %
  • Järn: 71.9 %
  • Mangan: 0.30 %
  • Molybden: 1.0 %
  • Kisel: 0.30 %
  • Vofram: 0.60 %
  • Vanadin: 4.0 %
~Paul~

Seved, du var ju ute efter ett stål med hög andel krom. Vad sägs om Latrobe DuraTech™ 20CV Powder Metal Stainless Tool Steel:

• Kol: 1.90 %
  • Krom: 20.0 %
  • Järn: 71.9 %
  • Mangan: 0.30 %
  • Molybden: 1.0 %
  • Kisel: 0.30 %
  • Vofram: 0.60 %
  • Vanadin: 4.0 %
~Paul~

Det där såg ju trevligt ut. Vad högt crom det var:) 20% riktigt bra. Och högt kol. Det borde passa bra. Var hittade du det.

Seved

Det där såg ju trevligt ut. Vad högt crom det var:) 20% riktigt bra. Och högt kol. Det borde passa bra. Var hittade du det.

Seved
Hm, vet inte riktigt. Som vanligt så lekte jag runt på diverse stålsajter. Men med lite arbete så kan jag nog hitta det igen.

Det var ju kanon att du hittade det! Vilken kanonstål i samband med filéknivar eller mindre jaktknivar! Och köksknivar!

~Paul~

Hm, vet inte riktigt. Som vanligt så lekte jag runt på diverse stålsajter. Men med lite arbete så kan jag nog hitta det igen.

Det var ju kanon att du hittade det! Vilken kanonstål i samband med filéknivar eller mindre jaktknivar! Och köksknivar!

~Paul~

Ja det borde bli perfekt till jakt,fiske och fileknivar. Ja och även köksknivar. Det var ju lite dyrt men smakar det så kostar det:)
Han hade 38 mm brett det räcker ju till det mesta. Och drygt 4 mm tjockt. Men det finns kanske mera dimensioner.

Seved

Senast ändrad:
Ja det borde bli perfekt till jakt,fiske och fileknivar. Ja och även köksknivar. Det var ju lite dyrt men smakar det så kostar det:)
Han hade 38 mm brett det räcker ju till det mesta. Och drygt 4 mm tjockt. Men det finns kanske mera dimensioner.

Seved
Låter bra. 4 mm är lite i det tjockaste laget. Till jaktkniven är det dock OK :). Den skall ju ändå slipas ned något.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg