Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Japp det gör det ju. Vi i Sverige är ju bortskämnda med jämna o fina stål kvaliteer.

2. Nej den här är lite lagom tycker jag.http://www.sevedsknivar.se/Yxor/Swe/ Men det är tänkt att bli i en kolståls variant oxå. Men det är svårt att hitta dimensioner som funkar. Vet inte vad den kan väga.

3. Lycko ost jag börjar jobba ikväll
1. Ja, det är riktigt :).

2. Fast jag skulle nog välja något annat än 12C27. Fin design i övrigt.

3. Haha, lycka till ;).

~Paul~

1. Ja då är ju Fiskebowie bättre. Är dom svåra att få tag på.

2. Ja va fn. Men man tror ju att dom ska vara kvar längre. Bilskrotarn här har en jag får lura av honom den.:)
1. Ja, ganska. Jag har hållit utkik i ca ett ½ år.

2, Precis. Fattar inte varför man tar bort en sådan kniv. Men det är väl så att folk inte fattar poängen med en sådan design och köper en vanlig morakniv ;).

Jag har för övrigt precis brynt den eftersom den ankom med en tämligen beskedlig grad av skärpa. Kniven rakar armhåren från ca 1 mm avstånd från huden!! Bra gjort Sandvik och MoS!! Den klart vassaste kniven jag har. Den slår t o m mina R2-knivar. Det här är ett exempel på hur viktigt det är med en lyckad värmebehandling. Det gäller således att ha tur. Nästa gång kan det mycket väl hända att man köper samma kniv och inte lyckas få någon skärpa alls på den.

Försök att lura bilskojaren i stället ;). Lär nog bli ganska svårt.

~Paul~

1. Ja, ganska. Jag har hållit utkik i ca ett ½ år.

2, Precis. Fattar inte varför man tar bort en sådan kniv. Men det är väl så att folk inte fattar poängen med en sådan design och köper en vanlig morakniv .

Jag har för övrigt precis brynt den eftersom den ankom med en tämligen beskedlig grad av skärpa. Kniven rakar armhåren från ca 1 mm avstånd från huden!! Bra gjort Sandvik och MoS!! Den klart vassaste kniven jag har. Den slår t o m mina R2-knivar. Det här är ett exempel på hur viktigt det är med en lyckad värmebehandling. Det gäller således att ha tur. Nästa gång kan det mycket väl hända att man köper samma kniv och inte lyckas få någon skärpa alls på den.

Försök att lura bilskojaren i stället ;). Lär nog bli ganska svårt.

~Paul~

1: Asch da. Bäst jag försöker lura av han den da.:)

2: Precis. Mycket konstigt. Nu har dom väl ingen lång i programmet. Vad jag vet.

3: Jaha men dom brukar väl vara vassa. Men den kanske var beg. Det låter ju fint det :) Hur tjock är den föressten. Mos är det den modifierade varianten. Vad är R2 för kniv. Japp värmebehandlingen är Aoch O. Javisst det beror nog helt på hur värmebehandlingen blir. Det är nog automatiserat till stor del.
He he ja lätt blir det nog inte. Han gillar längre knivar.

Seved

1. Jaha men dom brukar väl vara vassa. Men den kanske var beg.

2. Det låter ju fint det :) Hur tjock är den föressten.

3. Mos är det den modifierade varianten.

4. Vad är R2 för kniv.
1. Det flesta mororna jag fått har varit sådär. Samma i det här fallet. Först efter ca 10 minuter på min Sharpmaker så var jag riktigt nöjd. Efter det så striglade jag kniven i ca 35 minuter.

2. Ca 2,5 - 3 mm.

3. Nej, Mora of Sweden kör numera med samma stål som Frosts, dvs Sandvik 12C27.

4. R2 är ett japanskt pulverstål som blivit känt genom Mr Hiro Itou.

~Paul~

1. Det flesta mororna jag fått har varit sådär. Samma i det här fallet. Först efter ca 10 minuter på min Sharpmaker så var jag riktigt nöjd. Efter det så striglade jag kniven i ca 35 minuter.

2. Ca 2,5 - 3 mm.

3. Nej, Mora of Sweden kör numera med samma stål som Frosts, dvs Sandvik 12C27.

4. R2 är ett japanskt pulverstål som blivit känt genom Mr Hiro Itou.

~Paul~

1:Okey tråkigt. Men som sagt dom går ju bra att rätta till.

2: Ja det var ju lagom.

3: Okey :)

4: Aha jag förstår.

Seved

Vilken fining :). Är det tre kronor på den. Är det nån militär variant.

Seved

Ja det är en militär mora. rätt coolt att den sett ut som en vanlig mora från början, fast nu börjar se ut som en täljkniv! Jag frågade hur man kan böja en mora? den borde rimligtvis gå av. han visste inte, sa att förmodligen är härdningen åt skogen för länge länge sen. han har inte tid att stå och bryna och slipa utan drar ett par drag med rondellen. Det fina är att han inte ersatt den, vilket ju är billigt.

Det bör sägas att han också har en victorinox i fickan som han håller sylvass, och inte förbereder svetsytor med.

Han köpte den här till mig i Kina. Fin rolig liten kniv. Står 440C på bladet. Jag kan inte få den särskilt skarp dock. Stålet är väl för mjukt. Det står också, med strålande grammatik, "KEEP IMPROVING, TO BE PERFECT."

Bilagor

• IMG_0104.jpg
    IMG_0104.jpg
    34.6 KB · Visningar: 510
Står 440C på bladet. Jag kan inte få den särskilt skarp dock. Stålet är väl för mjukt. Det står också, med strålande grammatik
Du kan vara i det närmaste helt säker på att det inte handlar om äkta 440C. De kinesiska fuskkopiorna håller på och förstör marknaden.

Spyderco gjorde en beställning på en batch i 440C hos en kinesisk firma men när man sedan vid framkomsten i USA gjorde en kemisk analys så upptäckte man att det på inga punkter liknade 440C. De fick ge upp hela idén och ge det nya stålet ett eget namn, ett namn som sedermera accepterades tillsammans med en hel hop andra, t ex 8Cr13MoV, 8Cr17, 9Cr13CoMoV, 9Cr16MoV, 9Cr18, 9Cr18Mo, 9Cr18MoV, 7Cr17, 5Cr15MoV och så vidare.

Med andra ord, kineserna är hopplösa på att immitera och sno andras design. Ungefär som japanerna gjorde i början. På senare tid har det dock blivit en standardhöjning bland deras produkter. Vi får hoppas att de fortsätter på den vägen.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg