Edc tajm. Rwl34.
Jäklar vad du jobbar, man blir ju stressad!
Edc tajm. Rwl34.
Härliga problem 😃.Ser bra ut. Som jag sagt tidigare så skulle jag gärna gå handtagsslipningskurs hos dig.
Ja, funderade också på en liten ugn till garaget innan. Har emellertid nyligen fattat ett beslut att bara köra på RWL 34 tills vidare (har tidigare skrivit om planer på O1 men faktisk lagt ner det). RWL 34 hamnar i frysen över natten efter härdning, vilket innebär att jag kan anlöpa i härdugnen dagen efter. Med kolstål är det ju mer brått in i ablöpningen och där hinner inte härdugnen svalna och det hade krävts en separat ugn till.
Det jag går miste om utan O1 är de härligt tunna dimensionerna på 1-2 mm. Men senare kommer jag nog köpa en surface grinder, och då löser man ju det enkelt ☺️
Alltså mitt inlägg var inte menat som kritik gällande ditt stålvalNjae, är inte så förtjust i dessa youtubare med olika tester och "bevis". Men möjligen lite entertainment ☺️
RWL 34 är ett välbeprövat stål av hög kvalitet som dessutom är svensktillverkat, vilket känns riktigt trevligt. Och fast det kostar en del så är det prisvärt i förhållande till många andra. Det är betydliga prishopp till Elmax, M390, S35VN etc.
Och jänkarna använder ju väldigt mycket CPM154 som premiumstål (som väl mer eller mindre är identiskt med RWL 34, förutom att RWL 34 har lite vanadium tillsatt).
Allt som allt känns det som ett bra val, om man nu ska satsa på ett stål till att börja med.
Ett annat stål som jag lätt hade kunnat välja är AEB-L. Det har ett fantastiskt gott rykte. Går att lägga en tunn och hållbar egg på, och kan härdas hårt. Priset är dessutom löjligt lågt, ca 20% av vad RWL 34 kostar. Men problemet är bristen på olika tjocklekar och att det ska ha en riktigt störig tendens att vrida sig under värme- och kylbehandling.
Kul! Det blir säkert kanon!Förstår att det inte var kritik Paul. RWL känns riktigt bra att satsa på. Har tänkt länge och mycket. Förutom skälen jag nämner så har vi dessutom en leverantör i Sverige som har bäst pris i världen, bokstavligen. SI Knives.
Ska köpa lite mer i dagsrna, bl a 2.6x51 mm, så man kan prova göra kockkniv...
En kniv som jag alltid haft svårt att förstå filosofin bakom är KJ Erikssons gamla fiskebowie.
1. Ja, precis. Det är vad jag också kommit fram till. Det kan m a o variera något. Också det faktum att vissa blad är nollslipade och andra är det inte är ett faktum.Den där har jag också undrat över, känns som någon hade lite otur när de tänkte
1. Jag kollade mina klassiska moror, de ligger på 23-24 grader vad jag kan se.
2. Jag själv börjar få till mitt senaste projekt så smått. Blad med hamon, ek och egna pins (bättre passning än vad det ser ut, blev konstiga skuggor). Funderar på ännu mörkare finish på handtag och saya. Måste nu bara sätta ”end caps” av koppar i bägge ändar och en traditionell lösning för fäste.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | |
|
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | |
|
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | |
|
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |