Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jäklar vad du jobbar, man blir ju stressad! :) Nu är man tillbaks från bortasemestern och kanske kan få lite gjort själv. Härdade och bänkslip-putsade till denna ikväll, kan bli något tror jag! Hamon syns inte alls än, men blev bra känns det som. Handtag och saya knappt påbörjade än, men har lite kreativa ideér kring designen som ska bli kul att testa. Imorgon hämtar jag en bänkspis så jag kan temperera och etsa i garaget så jag slipper stinka ner huset 👍

Bilagor

• F27C81A5-3906-4742-9716-32D59D4022A8.jpg
    F27C81A5-3906-4742-9716-32D59D4022A8.jpg
    119.7 KB · Visningar: 506
Ser bra ut. Som jag sagt tidigare så skulle jag gärna gå handtagsslipningskurs hos dig.
Ja, funderade också på en liten ugn till garaget innan. Har emellertid nyligen fattat ett beslut att bara köra på RWL 34 tills vidare (har tidigare skrivit om planer på O1 men faktisk lagt ner det). RWL 34 hamnar i frysen över natten efter härdning, vilket innebär att jag kan anlöpa i härdugnen dagen efter. Med kolstål är det ju mer brått in i ablöpningen och där hinner inte härdugnen svalna och det hade krävts en separat ugn till.
Det jag går miste om utan O1 är de härligt tunna dimensionerna på 1-2 mm. Men senare kommer jag nog köpa en surface grinder, och då löser man ju det enkelt ☺️

Ser bra ut. Som jag sagt tidigare så skulle jag gärna gå handtagsslipningskurs hos dig.
Ja, funderade också på en liten ugn till garaget innan. Har emellertid nyligen fattat ett beslut att bara köra på RWL 34 tills vidare (har tidigare skrivit om planer på O1 men faktisk lagt ner det). RWL 34 hamnar i frysen över natten efter härdning, vilket innebär att jag kan anlöpa i härdugnen dagen efter. Med kolstål är det ju mer brått in i ablöpningen och där hinner inte härdugnen svalna och det hade krävts en separat ugn till.
Det jag går miste om utan O1 är de härligt tunna dimensionerna på 1-2 mm. Men senare kommer jag nog köpa en surface grinder, och då löser man ju det enkelt ☺️
Härliga problem 😃.

På tal om RWL-34. Alias ”Cedric and Ada” på YouTube, som ju är hyfsat känd profil blev lite besviken på det här stålet i samband med hans senaste test. Vet inte om du har sett videon? Den är ca en vecka gammal.

-Paul-

Njae, är inte så förtjust i dessa youtubare med olika tester och "bevis". Men möjligen lite entertainment ☺️
RWL 34 är ett välbeprövat stål av hög kvalitet som dessutom är svensktillverkat, vilket känns riktigt trevligt. Och fast det kostar en del så är det prisvärt i förhållande till många andra. Det är betydliga prishopp till Elmax, M390, S35VN etc.
Och jänkarna använder ju väldigt mycket CPM154 som premiumstål (som väl mer eller mindre är identiskt med RWL 34, förutom att RWL 34 har lite vanadium tillsatt).
Allt som allt känns det som ett bra val, om man nu ska satsa på ett stål till att börja med.

Ett annat stål som jag lätt hade kunnat välja är AEB-L. Det har ett fantastiskt gott rykte. Går att lägga en tunn och hållbar egg på, och kan härdas hårt. Priset är dessutom löjligt lågt, ca 20% av vad RWL 34 kostar. Men problemet är bristen på olika tjocklekar och att det ska ha en riktigt störig tendens att vrida sig under värme- och kylbehandling.

Njae, är inte så förtjust i dessa youtubare med olika tester och "bevis". Men möjligen lite entertainment ☺️
RWL 34 är ett välbeprövat stål av hög kvalitet som dessutom är svensktillverkat, vilket känns riktigt trevligt. Och fast det kostar en del så är det prisvärt i förhållande till många andra. Det är betydliga prishopp till Elmax, M390, S35VN etc.
Och jänkarna använder ju väldigt mycket CPM154 som premiumstål (som väl mer eller mindre är identiskt med RWL 34, förutom att RWL 34 har lite vanadium tillsatt).
Allt som allt känns det som ett bra val, om man nu ska satsa på ett stål till att börja med.

Ett annat stål som jag lätt hade kunnat välja är AEB-L. Det har ett fantastiskt gott rykte. Går att lägga en tunn och hållbar egg på, och kan härdas hårt. Priset är dessutom löjligt lågt, ca 20% av vad RWL 34 kostar. Men problemet är bristen på olika tjocklekar och att det ska ha en riktigt störig tendens att vrida sig under värme- och kylbehandling.
Alltså mitt inlägg var inte menat som kritik gällande ditt stålval ;).

Jag tyckte bara att det var lustigt och lite konstigt att denne Tubare kom till den slutsatsen eftersom jag vet att RWL-34 annars lovordas precis överallt.

AEB-L/13C26 är ett annat kanonstål. Bra val där också :).

~Paul~

Förstår att det inte var kritik Paul. RWL känns riktigt bra att satsa på. Har tänkt länge och mycket. Förutom skälen jag nämner så har vi dessutom en leverantör i Sverige som har bäst pris i världen, bokstavligen. SI Knives.
Ska köpa lite mer i dagsrna, bl a 2.6x51 mm, så man kan prova göra kockkniv...

Förstår att det inte var kritik Paul. RWL känns riktigt bra att satsa på. Har tänkt länge och mycket. Förutom skälen jag nämner så har vi dessutom en leverantör i Sverige som har bäst pris i världen, bokstavligen. SI Knives.
Ska köpa lite mer i dagsrna, bl a 2.6x51 mm, så man kan prova göra kockkniv...
Kul! Det blir säkert kanon!

Tack för tipset!

~Paul~

Efter att ha kikat på en del videor på Tuben så får man höra lite olika uppgifter gällande slipfas-vinkeln på traditionella moraknivar.

En del säger att den ligger på så lite som 9 grader per sida medan andra går upp till 12,5 grader per sida.

Till slut så tröttnade jag och mätte i alla fall en av mina moror som låg och skräpade inom räckhåll.

Vinkeln på min första generationens Clipper ligger på exakt 11,5 grader per sida, dvs den gemensamma eggvinkel är 23 grader. Det är en grad mer än min gamla 510.

Vilka resultat får ni fram på era moror?

-Paul-

En kniv som jag alltid haft svårt att förstå filosofin bakom är KJ Erikssons gamla fiskebowie.

Det rör sig om en kniv som är designad med fiskare som målgrupp och trots det är bladet utrustat med en kort skandinavisk slipfas och en bowiespets!?!

Greppet är OK men personligen skulle jag vilja se ett mindre parerskydd. Också fjällaren på bladryggen är enligt min mening överflödig eftersom kniven förmodligen inte primärt används som fiskekniv.

Faktum är att med sitt 2.5 mm tjocka blad är kniven snarare en träbearbetningskniv i någon mening, snarare än en fiskekniv. Tyvärr är bladet för långt för seriösare täljning. Det är 130 mm långt.

Som jag nämnde tidigare så är greppet OK med hänsyn till ergonomin. Tången är av 3/4-typen och tyvärr saknas det ett fånglinehål.

Slidan är av det enklare snittet, utsmyckat med en flattråd som dekoration. Det är av det traditionella öppna utförandet och håller kniven på plats med hjälp av en flärp och tryckknapp. Kniven glappar och far runt inne i slidan, tyvärr.

Som tur är så betalade jag nästan inget för den här skapelsen. Den följde med en del andra pjäser i samband med ett Trattis-köp.

Visst ja. Bladet är i Sandvik 12C27M (M står för modified) och greppet är i jakaranda.

Bilagor

• Min KJ fiskekniv med sågtandad rygg.jpg
    Min KJ fiskekniv med sågtandad rygg.jpg
    35.5 KB · Visningar: 378
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 380
En kniv som jag alltid haft svårt att förstå filosofin bakom är KJ Erikssons gamla fiskebowie.

Den där har jag också undrat över, känns som någon hade lite otur när de tänkte :)

Jag kollade mina klassiska moror, de ligger på 23-24 grader vad jag kan se.

Jag själv börjar få till mitt senaste projekt så smått. Blad med hamon, ek och egna pins (bättre passning än vad det ser ut, blev konstiga skuggor). Funderar på ännu mörkare finish på handtag och saya. Måste nu bara sätta ”end caps” av koppar i bägge ändar och en traditionell lösning för fäste.

Bilagor

• BEB23BE9-74CA-4106-99D8-C87B061B9E41.jpg
    BEB23BE9-74CA-4106-99D8-C87B061B9E41.jpg
    95.7 KB · Visningar: 358
Bra jobb där henjon! Vilket korn slipade du bladet till?
Mosaic pins är ett trevligt inslag. Måste nog köpa några.
Har själv skaftat en edc. Bilder kommer..

Den där har jag också undrat över, känns som någon hade lite otur när de tänkte :)

1. Jag kollade mina klassiska moror, de ligger på 23-24 grader vad jag kan se.

2. Jag själv börjar få till mitt senaste projekt så smått. Blad med hamon, ek och egna pins (bättre passning än vad det ser ut, blev konstiga skuggor). Funderar på ännu mörkare finish på handtag och saya. Måste nu bara sätta ”end caps” av koppar i bägge ändar och en traditionell lösning för fäste.
1. Ja, precis. Det är vad jag också kommit fram till. Det kan m a o variera något. Också det faktum att vissa blad är nollslipade och andra är det inte är ett faktum.

2. Mycket fin, som vanligt!

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg