Haha. Ganska trevliga frågor du ställer.Tack så mycket Johan och för svaren, känns som jag hittat rätt forum för mig. Nu när man är igång vill jag också passa på att fråga, när man gör damask stål går det då att blanda rosttrögt med kolstål och på så sätt kunna få ett stål som har egenskaperna från båda stålen (segt och lång skärpevarighet)? Eller finns det inget smidbart rostfritt stål, om inte så borde man väl kunna blanda stålen på något annat sätt t.ex. på samma sätt som 3g stålet då man pressar samman pulvret under högt tryck.
Eller är jag ute och cyklar?
Rostfritt (rosttrögt) och kolstål har så pass olika kemiska sammansättningar samt krav på temperatur, härdning, anlöpning osv. att det är ytterst svårt att pyssla ihop ens två stycken. Rostfritt är dessutom i sig otroligt svårt att smida. Jag vet bara två-tre stycken som har försökt sig på det.
De flesta damasker är av denna anledning smidda i två olika kolstålsvarianter som pga olika värmekänslighet i samband med kollektiv värmebehandling får olika egenskaper. T ex kan det ena stålet var något hårdare än det andra. I samband med slipning får man därför fram en microserraterad egg som är mycket skäreffektiv.
Det finns stål där man laminerar en kolstålskärna mellan två lager rostfritt. En del japanska kockknivar är tillverkade på det här viset. Men detta är inte äkta damaskussmide, snarare en variant som kombinerar en traditionell warikomi-teknik med elektrosvetsning.
Att jämföra tillverkning av pulverstål med detta är som att välja mellan äpplen och päron, det handlar om helt olika saker och skulle kräva ytterligare en utförlig förklaring .
~Paul~