Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack så mycket Johan och för svaren, känns som jag hittat rätt forum för mig. :) Nu när man är igång vill jag också passa på att fråga, när man gör damask stål går det då att blanda rosttrögt med kolstål och på så sätt kunna få ett stål som har egenskaperna från båda stålen (segt och lång skärpevarighet)? Eller finns det inget smidbart rostfritt stål, om inte så borde man väl kunna blanda stålen på något annat sätt t.ex. på samma sätt som 3g stålet då man pressar samman pulvret under högt tryck.
Eller är jag ute och cyklar?
Haha. Ganska trevliga frågor du ställer.

Rostfritt (rosttrögt) och kolstål har så pass olika kemiska sammansättningar samt krav på temperatur, härdning, anlöpning osv. att det är ytterst svårt att pyssla ihop ens två stycken. Rostfritt är dessutom i sig otroligt svårt att smida. Jag vet bara två-tre stycken som har försökt sig på det.

De flesta damasker är av denna anledning smidda i två olika kolstålsvarianter som pga olika värmekänslighet i samband med kollektiv värmebehandling får olika egenskaper. T ex kan det ena stålet var något hårdare än det andra. I samband med slipning får man därför fram en microserraterad egg som är mycket skäreffektiv.

Det finns stål där man laminerar en kolstålskärna mellan två lager rostfritt. En del japanska kockknivar är tillverkade på det här viset. Men detta är inte äkta damaskussmide, snarare en variant som kombinerar en traditionell warikomi-teknik med elektrosvetsning.

Att jämföra tillverkning av pulverstål med detta är som att välja mellan äpplen och päron, det handlar om helt olika saker och skulle kräva ytterligare en utförlig förklaring :).

~Paul~

Alltså namnet "rostfritt" är så pass inarbetat bland allmänheten att det blir liksom svårt att använda beteckningen "rosttrögt" utan att förvilla en hel del människor. Men visst har du rätt i sak :).

~Paul~

Jo, och därför säger jag också oftast rostfritt så att jag blir förstårr. Finns många fler exempel på inarbetade felaktigheter.
Tex temperatur säger många (Även jag ibland eftersom man inte kan låta bli att bli järntvättad) plussgrader och minusgrader. Men vem skulle säga plussmeter, minusvolt eller plussmillimeter när de talar om tex tolleranser? Pluss eller minus ska vara framför siffran, det är ju den som är positiv eller negativ. Enheten är konstant.
Eller bult? En bult monteras med låsring, saxpinne, krymppassning eller liknande. En bult har ALDRIG gängor, så fort den har gängor blir det en skruv. Det bestämdes på 1930-talet, men fortfarande kallas större skruvar för bult. Även många uppslagsverk har missat att uppdatera.
Många MIG-svetsar i sina bilkarosser. Och visst kan de göra det om de har en aluminium eller rostfri/rosttrög kaross. Men i svartplåt som är vanligast kör man med MAG.
Stora fartyg kallas för båt, trotts att de är både över 12m och bredare än 4m osv.

Men skulla man envisas med rätt ord skulle ingen utomstående begripa vad man menar :)

Det finns många fina Bark River alltså. Några andra jag tittat på är Aurora, Highland Special och den här - Liten Bror

http://www.knivesshipfree.com/Liten-Bror

Jag gillar den! Men den känns inte lika kul som Bravo 1. (B1 verkar lite svår att får tag i nu. Väldigt få skaftalternativ etc, och Bark Rivers hemsida är ju helt kaputt) Om jag vore smart så borde jag spara till en Gränsfors lilla skogsyxa. Men B1 är ju mer skoj och mer portabel!

Lillbrorsan har pulverstålet 3V som bladmaterial som nog får anses vara bland de bästa knivstålen (ej rosttrög/fri) just nu. B1 är som sagt populär. På knivsajten www.knifeforums.com finns en särskild Bark River sektion där man kan se när de olika knivmodellerna tillverkas. Genom att vara tidigt ute lyckades jag beställa den här godingen:

Bilagor

• Lil_C_DIB.jpg
    Lil_C_DIB.jpg
    69.6 KB · Visningar: 774
Undrar om stålet i Bark river Bravo 1 håller samma klass Fällknivens 3G-stål?

Har precis införskaffat mig Fällkniven F1/3G samt en U2 men blir sugen på en Bark river, tyckte att handtaget till U2:n var fult så jag kunde inte dras för att göra ett eget, nästa steg blir väl en liten fin slida. :)

Snyggt jobb, och verkligt fint trä. Är det Thjuja wood.

Seved

Snyggt jobb, och verkligt fint trä. Är det Thjuja wood.

Seved

Tack så mycket :) Nej det är faktiskt knuta från Klibb al som jag tog från ett fällt träd när jag gick hemma i sjön och plockade svartek då det var extremt grunt i sjön här hemma. fick fatt i några riktigt fina knutor som jag även kombinerade med mörk almknuta i tre knivar som jag sålde till Engelsmän. Grymt snyggt ihop, har sett en och annan fin knuta vid sjön nu så man borde väl nästan bedriva skogsvård och gallra bort lite knutiga alar ;P

Kan lägga upp en bild på knutig alm imorgon om det är av intresse?

Tack så mycket Johan och för svaren, känns som jag hittat rätt forum för mig. :) Nu när man är igång vill jag också passa på att fråga, när man gör damask stål går det då att blanda rosttrögt med kolstål och på så sätt kunna få ett stål som har egenskaperna från båda stålen (segt och lång skärpevarighet)? Eller finns det inget smidbart rostfritt stål, om inte så borde man väl kunna blanda stålen på något annat sätt t.ex. på samma sätt som 3g stålet då man pressar samman pulvret under högt tryck.
Eller är jag ute och cyklar?

/ Samuel N

Som sagt det är rätt bökigt att välla ihop kolstål och rostfritt ( ja jag säger rostfritt, jag är så van med det.) dels har dom olika smidestemp och härdtemp och jag tror att det är olika välltemp på dom oxå( om jag minns rätt).Dom flesta rostfria är mer eller mindre smidbara. Men det är ingenting man börjar med. Det kräver sin man:). Det finns endel som smider rostfritt men det kräver som sagt lite mer, det är som sagt högresmidestemp. En kompis på hultsbruk smider damasteel yxor bla. Ha ha förr sa man att han där nere alltid tog en som kallsmidde.
Nej då. Damasteel gör på nåt liknande sätt dom pressar ihop pulvret i speciella kammare.
Välkommen föressten.:)

Seved

Tack så mycket :) Nej det är faktiskt knuta från Klibb al som jag tog från ett fällt träd när jag gick hemma i sjön och plockade svartek då det var extremt grunt i sjön här hemma. fick fatt i några riktigt fina knutor som jag även kombinerade med mörk almknuta i tre knivar som jag sålde till Engelsmän. Grymt snyggt ihop, har sett en och annan fin knuta vid sjön nu så man borde väl nästan bedriva skogsvård och gallra bort lite knutiga alar ;P

Kan lägga upp en bild på knutig alm imorgon om det är av intresse?

Aha trevligt:) iaf. Alknuta är jäkligt snyggt och säljmasur är inte alls dumnt heller. Ha ha där ser man endel har det bra, bara att gå o plocka som fallfrukt:). Ja almknuta är en favorit oxå. Absolut fram för mer mera skogsvård. He he frugan blir vansinnig på mej när vi är ute å går eller kör bil huvet går som en propeller hela tiden. Som knivmakare är man alltid ute efter fint trä.

Seved

Jo, och därför säger jag också oftast rostfritt så att jag blir förstårr. Finns många fler exempel på inarbetade felaktigheter.
Tack för en trevlig läsning :). Tyvärr finns det likheter med detta ämne och det svenska språket. På senare tid har man börjat acceptera stavningar och ord som egentligen är förvrängd svenska eller invandrarslang, samt förkortningar. Till exempel blir ordet "sedan" förvrängt till "sen". Vad blir nästa steg? Korta ordet redan till "ren"? ;). Och alla dessa särskrivningar kan ibland göra mig tokig. Det är så mycket syftfel att man inte vet vad folk egentligen menar.

~Paul~

Jag kör med en Spyderco Tenicious som edc. I skogen tar jag gärna med mig min F1 med kydexslida och sen har jag en LM Charge ALX som också brukar få följa med lite överallt.

Till fjällvandringen i sommar tar jag nog med lädermannen och spydercon.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg