Stort knivintresse - välj din favoritkniv

OK, en redig pjäs de där. Tackar för teckningen! Vilket stål och handtagsmaterial?

~Paul~

(Teckningen är inte klar ännu De Paul, återkommer.);)

Knivteckningen är inte så petigt ritad, men stålet, hmmm, ska tåla sidokrafter i viss mån mer än vanligt utan att deformeras, lättbearbetat vad beträffar utepåplats-slipning med mindre bryne typ Norton abrasive tex, sen jaa vad kan man mer önska ?, får man in de här egenskaperna så räcker det länge.

(Teckningen är inte klar ännu De Paul, återkommer.);)

Knivteckningen är inte så petigt ritad, men stålet, hmmm, ska tåla sidokrafter i viss mån mer än vanligt utan att deformeras, lättbearbetat vad beträffar utepåplats-slipning med mindre bryne typ Norton abrasive tex, sen jaa vad kan man mer önska ?, får man in de här egenskaperna så räcker det länge.
OK, verkar som att du behöver ett fint verktygsstål, t ex M4 ;).

Väntar med förväntan på den där teckningen :).

~Paul~

Bark River, Bravo 1

Ibland, om det är något speciellt, så kan jag stöta och blöta och leta och tänka länge. Det blir en del av det roliga. Jag har inte lyckats hitta något som jag gillar bättre än Fällkniven F1 eller A1 (jag bestämde mig för att jag inte gillade S1) förrän nu, och det är en kniv av det amerikanska företaget Bark River - Bravo 1.

Här är historien om dess tillkomst förklarad av designern Mike Stewart. http://jerzeedevil.com/forums/showthread.php?t=19889

Skillnaden mot Fällkniven är framförallt att bladet är av kolstål. En Bravo 1 med skaft i svart micarta är den nya nummer ett. Återkommer om jag hittar något som jag tycker slår den.

Bilagor

• bravo 1.jpg
    bravo 1.jpg
    39.4 KB · Visningar: 674
Ja, det är en fin kniv. Vi har behandlat den tidigare i den här tråden om jag minns korrekt. Att säga att det är den ultimata kniven skulle dock inte jag våga mig på ;).

~Paul~

Undrar om stålet i Bark river Bravo 1 håller samma klass Fällknivens 3G-stål?

Har precis införskaffat mig Fällkniven F1/3G samt en U2 men blir sugen på en Bark river, tyckte att handtaget till U2:n var fult så jag kunde inte dras för att göra ett eget, nästa steg blir väl en liten fin slida. :)

Bilagor

• Bild 32.jpg
    Bild 32.jpg
    28.5 KB · Visningar: 493
  • Bild 31.jpg
    Bild 31.jpg
    19.4 KB · Visningar: 567
Senast ändrad:
1. Undrar om stålet i Bark river Bravo 1 håller samma klass Fällknivens 3G-stål?

2. Har precis införskaffat mig Fällkniven F1/3G samt en U2 men blir sugen på en Bark river, tyckte att handtaget till U2:n var fult så jag kunde inte dras för att göra ett eget, nästa steg blir väl en liten fin slida. :)
1. Alltså dessa två går inte att jämföra eftersom BR-stålet är A2 och räknas till kolstål. Fällknivens 3G-stål är rostfritt och således har en helt annan disposition. Båda stålen är dock mycket bra på var sitt sätt.

2. Förstår. Du gör inget större misstag i samband med BR-kniven. Du får dock vara avsevärt mer försiktig efter avslutat arbete och torka knivbladet. Visserligen innehåller A2 (Uddeholm Rigor) en del krom men inte till den grad att det skyddar stålet mot allvarligare rostangrepp.

Fint jobb du gjorde där med handtaget!

~Paul~

1. Alltså dessa två går inte att jämföra eftersom BR-stålet är A2 och räknas till kolstål. Fällknivens 3G-stål är rostfritt och således har en helt annan disposition. Båda stålen är dock mycket bra på var sitt sätt.

2. Förstår. Du gör inget större misstag i samband med BR-kniven. Du får dock vara avsevärt mer försiktig efter avslutat arbete och torka knivbladet. Visserligen innehåller A2 (Uddeholm Rigor) en del krom men inte till den grad att det skyddar stålet mot allvarligare rostangrepp.

Fint jobb du gjorde där med handtaget!

~Paul~

Tack för svaret, undrar då på vilket sätt stålen skiljer sig samt i vilket läge det ena lämpar sig bättre än det andra?

tack, första inpassade bladet med endast stämjärn då jag ville ha perfekt passning. Synd bara att det tar sån fruktansvärd tid!

/Samuel N

1. Tack för svaret, undrar då på vilket sätt stålen skiljer sig samt i vilket läge det ena lämpar sig bättre än det andra?

2. tack, första inpassade bladet med endast stämjärn då jag ville ha perfekt passning. Synd bara att det tar sån fruktansvärd tid!
1. Den mest uppenbara skillnaden är ju att kolstål rostar lättare. Rostfritt rostar trots namnet också men inte i samma utsträckning. Förutom denna skillnad så är kolstål slagsegare, eggstabilare, billigare och smidbart. Rostfritt är däremot slitstarkare, dvs har en högre grad av motstånd mot abrassiv nötning (generellt. Förblir vasst längre) och mera rosttrögt.

Av dessa anledningar finner man därför rostfria stålsorter i samband med jakt/fiskeknivar, köksknivar, bestick samt fickknivar (det finns dock kolstålsdito också).

Kolstålsknivar är ofta större huggare, svärd, vissa typer av köksknivar (framför allt japanska), täljknivar, sågblad och liknande.

2. Det blev mycket bra dock. Grattis!

~Paul~

1. Den mest uppenbara skillnaden är ju att kolstål rostar lättare. Rostfritt rostar trots namnet också men inte i samma utsträckning. Förutom denna skillnad så är kolstål slagsegare, eggstabilare, billigare och smidbart. Rostfritt är däremot slitstarkare, dvs har en högre grad av motstånd mot abrassiv nötning (generellt. Förblir vasst längre) och mera rosttrögt.

~Paul~

Jag har fått lära mig på flera utbildningar att man inte ska säga rostfritt utana bara kalla det rosttrögt som är det korekta namnet. Men eftersom alla andra blandar hejvillt blir det lätt att man hänger på :)

PS
Välkommen hit Smamuel

Det finns många fina Bark River alltså. Några andra jag tittat på är Aurora, Highland Special och den här - Liten Bror

http://www.knivesshipfree.com/Liten-Bror

Jag gillar den! Men den känns inte lika kul som Bravo 1. (B1 verkar lite svår att får tag i nu. Väldigt få skaftalternativ etc, och Bark Rivers hemsida är ju helt kaputt) Om jag vore smart så borde jag spara till en Gränsfors lilla skogsyxa. Men B1 är ju mer skoj och mer portabel!

Jag har fått lära mig på flera utbildningar att man inte ska säga rostfritt utana bara kalla det rosttrögt som är det korekta namnet. Men eftersom alla andra blandar hejvillt blir det lätt att man hänger på :)
Alltså namnet "rostfritt" är så pass inarbetat bland allmänheten att det blir liksom svårt att använda beteckningen "rosttrögt" utan att förvilla en hel del människor. Men visst har du rätt i sak :).

~Paul~

PS
Välkommen hit Smamuel

Tack så mycket Johan och för svaren, känns som jag hittat rätt forum för mig. :) Nu när man är igång vill jag också passa på att fråga, när man gör damask stål går det då att blanda rosttrögt med kolstål och på så sätt kunna få ett stål som har egenskaperna från båda stålen (segt och lång skärpevarighet)? Eller finns det inget smidbart rostfritt stål, om inte så borde man väl kunna blanda stålen på något annat sätt t.ex. på samma sätt som 3g stålet då man pressar samman pulvret under högt tryck.
Eller är jag ute och cyklar?

/ Samuel N

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg