Har brukat både sågen och sylen, t o m universalkroken!
go tur
go tur
Hehe, där ser man, så olika vi använder våra kelningar .Har brukat både sågen och sylen, t o m universalkroken!
go tur
Fast det är lite som att jämföra äpplen och päron.När det kommer till fler funktioner tycker jag nog att Leatherman slår Victorinox, som i multifunktionsmodellen blir väldigt klumpig. Till synes tyckte Victorinox det själva och gjorde till slut en egen Leatherman.
Korkskruv? Om jag har vin med mig så väljer jag alltid vin i PET-flaskor.Jag har både en enklare Victorinox (med tre-fyra funktioner, korkskruv, kniv, kapsylöppnare, inhandlad i München 1989) och Leatherman Wave (av väsentligt senare datum). Victorinox har en del produkter med fler verktyg, med såg och allt (t.ex. Huntsman), men de bygger väldigt mycket på bredden. Och här finner jag Leathermans koncept väsentligt smidigare.
Både kniven och sågen på Leatherman är väldigt bra.
I det ihopvikta tillståndet är tången inte huvudnumret hos Leatherman. Utan det är såg och kniv, jämte fil och - ja, jag vet inte vad det kallas - ett slags pappskniv (?).
Som jag skrev tidigare så har Victorinox och Leatherman olika filosofier och inriktningar bakom sina alster. Och visst bygger L-man sitt koncept runt tången! Att du ibland/ofta använder andra verktyg och således håller tången nedfälld är i sammanhanget irrelevant.Jag har både en enklare Victorinox (med tre-fyra funktioner, korkskruv, kniv, kapsylöppnare, inhandlad i München 1989) och Leatherman Wave (av väsentligt senare datum). Victorinox har en del produkter med fler verktyg, med såg och allt (t.ex. Huntsman), men de bygger väldigt mycket på bredden. Och här finner jag Leathermans koncept väsentligt smidigare.
Både kniven och sågen på Leatherman är väldigt bra.
I det ihopvikta tillståndet är tången inte huvudnumret hos Leatherman. Utan det är såg och kniv, jämte fil och - ja, jag vet inte vad det kallas - ett slags pappskniv (?).
Om din kniv är 84 mm i nedfällt läge så är det en Waiter EconomySom sagt, inhandlad i München 1989. Syfte: att skära upp bröd och korv, korka upp vinflaska och öppna ölflaskor i en park. Detta var under en av mina många tågluffningar under 80- & 90-tal.
Korkskruven är för övrigt utmärkt och har räddat många kalas, när värdskapet haft undermålig korskruv i kökslådan.
Det är nedanstående typ av kniv som avses. Men min modell saknar tandpetaren.
Observera att kniven på intet sätt känns bulkig eller "bred" som du antyder. Den är dessutom 140 g lättare än din L-man Wave. Bara den detaljen gör att jag hellre stoppar den här Vicen i fickan i stället för en multitång som din Wave.
~Paul~
Ja, en liten skruvmejsel till glasögonen är praktisk. Jag har utrustat i princip alla mina Vicar med den där lilla krabaten som sitter inhyst i korkskruven:Vad jag uppskattar med Leatherman Wave är - oräknat de övriga funktionerna, som t.ex. skruvmejsel för glasögonskalm (!) - är sågen, som är ett bra komplement till en bushcraft- eller överlevnadskniv. Med denna kan man såga av ca. 5 cm grentjocklek. Ovanpå detta: övriga funktioner, som fil, skruvmejslar, tång, etc. Helt klart värdefulla ur överlevnadssynpunkten.
Ett mer minimalistiskt alternativ, om man nu bara vill ha en såg som komplement till kniven, är givetvis en vikbar såg, som t.ex. Opinels.
Victorinox med såg bygger oftast rejält på bredden, som exempelvis Huntsman.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Stort knivintresse | Utrustning allmänt | 4 | ||
Råd om att sälja stort militärtält | Utrustning allmänt | 8 | ||
Bra led-lampa för stort familjecampingtält? | Utrustning allmänt | 28 | ||
Pannlampan med stort P? | Utrustning allmänt | 34 |