Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Jag föredrar europeiska handtag, försöker dock lära mig japansk teknik.

2. Inte jättebra. Gillar stålet, handtaget och bladprofilen. Ogillar slipning och geometri. Uppriktigt sagt har kniven knappt blivit använd mer än för att utvärdera den. Jag har sänkt axlarna på eggen en aning och den blev bättre efter det, men för att den ska bli mer använd behöver eggen tunnas ut avsevärt först.

3. Själv föredrar jag lite kortare knivar. Goko Hamonon är dock 24cm.
/Lux
1. OK, förstår.

2. Synd att man på en så pass i övrigt fin kniv missat på en så viktig detalj som bladprofil!! Faktum är att också den andra tillverkaren av typiska moraknivar, dvs MoS i sin köksserie gjort samma misstag. Också dessa knivar skulle tjäna på en uttunning.

3. Jag kör som de flesta idag med den s k "rocking push cut". Därför är ett längre blad praktiskt. Till "lift cut" (japansk teknik) är ett kortare och mer välbalanserat blad att föredra. Lämpliga modeller till den här typen av arbeten är ju de så populära Santoku- och Nakiri-knivar.

~Paul~

Kinesiska kockknivar/klyvare:
San Han Nga och Double Lion, välanvänd Morakniv som storleksreferens.
/Lux
Tekniken som man använder i samband med kinesiska "klyvare" påminner ju om "lift cut".

Personligen har jag aldrig lärt mig använda kinesiska klyvare till fullo. De har ju sina för- och nackdelar. Den största fördelen är ju att bladet är lätt att styra, samt att man kan samla ihop de skurna ingredienserna på bladet för att överföra dem till grytan/pannan/woken.

Nackdelen kan vara obalansen och tyngden ifall bladet inte är så tunt som det borde vara. Bladet är ju dessutom kortare så några långa "Sashimiskär" är det inte tal om :).

~Paul~

Några bilder på en av mina favorit-kockknivar, en KN/Knivman (Karlsson-Nilsson) med ett mycket tunt blad (1,75 mm) i 12C27 där bladet är bredast intill handtaget.

Det 230 mm långa bladet är tapperat så det är avsevärt tunnare längre fram mot spetsen.

Greppet är i jakaranda med mässingsnitar och är mycket bekvämt. Balansen är utmärkt. Synd att firman inte finns längre i sin ursprungskonfiguration :(.

Bilagor

• Min långa KN-kniv.jpg
    Min långa KN-kniv.jpg
    19.5 KB · Visningar: 446
  • Min långa KN-kniv, logo.jpg
    Min långa KN-kniv, logo.jpg
    119.3 KB · Visningar: 452
  • Min långa KN-kniv, handtaget.jpg
    Min långa KN-kniv, handtaget.jpg
    35.3 KB · Visningar: 452
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 445
1. OK, förstår.

2. Synd att man på en så pass i övrigt fin kniv missat på en så viktig detalj som bladprofil!! Faktum är att också den andra tillverkaren av typiska moraknivar, dvs MoS i sin köksserie gjort samma misstag. Också dessa knivar skulle tjäna på en uttunning.

3. Jag kör som de flesta idag med den s k "rocking push cut". Därför är ett längre blad praktiskt. Till "lift cut" (japansk teknik) är ett kortare och mer välbalanserat blad att föredra. Lämpliga modeller till den här typen av arbeten är ju de så populära Santoku- och Nakiri-knivar.

~Paul~

Jag kör både "rocking push cut" och "lift cut". Allt efter humör.:)
Jag är upplärd på "lift cut" och skickligare med denna teknik. Som du säger är ett kortare blad bättre till "lift cut" och det är väl förklaring till att jag föredrar kortare blad. Jag har dock på senare år mer och mer börjat använda "rocking push cut" och kanske kommer jag att ändra uppfattning med mer erfarenhet.
Med en kockkniv på 20-22cm tycker jag dock att båda teknikerna går bra att använda och att det är smidigt att växla mellan dessa.
/Lux

Tekniken som man använder i samband med kinesiska "klyvare" påminner ju om "lift cut".

Personligen har jag aldrig lärt mig använda kinesiska klyvare till fullo. De har ju sina för- och nackdelar. Den största fördelen är ju att bladet är lätt att styra, samt att man kan samla ihop de skurna ingredienserna på bladet för att överföra dem till grytan/pannan/woken.

Nackdelen kan vara obalansen och tyngden ifall bladet inte är så tunt som det borde vara. Bladet är ju dessutom kortare så några långa "Sashimiskär" är det inte tal om :).

~Paul~
Jag är en novis när det gäller kinesiska kockknivar och deras handhavande, men tycker om att lära mig nya tekniker, därav införskaffades dessa!
Väntar dock på en vassare kniv från Hongkong, en CCK...:)
/Lux

1. Jag kör både "rocking push cut" och "lift cut". Allt efter humör. Jag är upplärd på "lift cut" och skickligare med denna teknik. Jag har dock på senare år mer och mer börjat använda "rocking push cut" och kanske kommer jag att ändra uppfattning med mer erfarenhet.

2. Som du säger är ett kortare blad bättre till "lift cut" och det är väl förklaring till att jag föredrar kortare blad. Med en kockkniv på 20-22cm tycker jag dock att båda teknikerna går bra att använda och att det är smidigt att växla mellan dessa.

3. Jag är en novis när det gäller kinesiska kockknivar och deras handhavande, men tycker om att lära mig nya tekniker, därav införskaffades dessa!

4. Väntar dock på en vassare kniv från Hongkong, en CCK...:)
1. RPC bringar ju mer precision i skäret. LC är dock snabbare. Så det hela hänger på presentationen och hur pass bråttom man har :). Det borde inte ta så lång tid för dig att lära dig RPC. Det är avsevärt svårare att utveckla hög hastighet i samband med LC.

2. Så är det.

3. Förstår. Gör likadant själv, därav mitt intresse för udda knivar.

4. Kul, grattis! Vi förväntar oss några bilder ;).

~Paul~

Några bilder på en av mina favorit-kockknivar, en KN/Knivman (Karlsson-Nilsson) med ett mycket tunt blad (1,75 mm) i 12C27 där bladet är bredast intill handtaget.

Det 230 mm långa bladet är tapperat så det är avsevärt tunnare längre fram mot spetsen.

Greppet är i jakaranda med mässingsnitar och är mycket bekvämt. Balansen är utmärkt. Synd att firman inte finns längre i sin ursprungskonfiguration :(.

Dessa knivar är bra!
Verkligen synd att KN inte finns längre. :(
Jag har några knivar i samma serie, veritabla lasersvärd!
/Lux

Bilagor

• DSC_0511.jpg
    DSC_0511.jpg
    26.7 KB · Visningar: 434
Dessa knivar är bra!
Verkligen synd att KN inte finns längre. :(
Jag har några knivar i samma serie, veritabla lasersvärd!
/Lux
Ja, verkligen synd!

Denna tillverkare hade de klart tunnaste bladen av alla på sin tid. Tunt blad = smal och kort egg
= hög skäreffektivitet.

Fina knivar du har där. Har också dessa modeller, plus några andra, bl a styckningsknivar, skalknivar och de sista modellerna som kom ut, dvs de med ett annorlunda utformat grepp (också de i jakaranda).

~Paul~

Tyckte dom var gamla och trista och ville ha nya snygga IKEA-knivar.
Trodde inte någon ville ha något sådant gammal skit :(
Ångrar mig rejält nu, så jäkla dumt gjort.
OBS, har ej kvar IKEA-knivarna.
Förstår. Vi alla gör dumma saker ibland. Jag ångrar att jag gjorde mig av med hela min vinylsamling :(.

IKEA har haft två bra serier köksknivar. Den första kom för många Herrans år, i slutet av 80-talet. Stålet var 440B.

Den andra serien kom för några år sedan och bladstålet var VG-10!!

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg