Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Ja, den har varit bra i nästan alla lägen. Enkelt stål att slipa och hållbar.

2. Bild på spydern kommer så småningom.

3. Vore roligt att se lite av din knivsamling
1. Ja, den är som sagt också en av mina favoriter. Dock har den blivit ersatt av en Florinox Akma de sista åren.

2. Ser vi fram emot, som sagt var.

3. Hm, gärna. Du får vara mer specifik. Är det Spyderco-knivar eller något annat du är extra intresserad av??

~Paul~

1. Ja, den är som sagt också en av mina favoriter. Dock har den blivit ersatt av en Florinox Akma de sista åren.

2. Ser vi fram emot, som sagt var.

3. Hm, gärna. Du får vara mer specifik. Är det Spyderco-knivar eller något annat du är extra intresserad av??

~Paul~

Saken är den att jag är nybörjare. Det började med att jag bara slipade knivar för all egen och vänners matlagning samt friluftsliv skull mm. Sedan upptäckte jag att den är en trevlig hobby och att lära om olika stål, slipningar osv. Spyderco gillar jag faktisk av någon anledning, svårt att svara på men de är tilltalande, även Byrd tycker jag verkar prisvärd. Jag skaffade en Byrd Finch 2 för en tid sedan och det är en liten bra rackare tycker jag. Enkelt stål att slipa även om det inte håller skärpan bäst. Men jag slipar gärna lite oftare.
Knivar är en hel vetenskap har jag insett och det finns massor jag aldrig hört talas om så någon mix med bilder och namn vore roligt, gärna Spyderco också då :)
Framöver när man lärt sig lite mera ska jag införskaffa lite olika modeller är det tänkt, förutom de jag redan har.
Det blev en makeup på min gamla ”Frost” också, det gick av bara farten, svårt att sluta [emoji23]
Min e-post är epostat@icloud.com om du vid tillfälle vill och kan skicka lite info om de kanske vanligaste knivarna, jag antar din samling är respektgivande!

/Thomas
54e8f605ccd28952d7835b251d75ebbc.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

1. Sedan upptäckte jag att den är en trevlig hobby och att lära om olika stål, slipningar osv.

2. Spyderco gillar jag faktisk av någon anledning, svårt att svara på men de är tilltalande, även Byrd tycker jag verkar prisvärd. Jag skaffade en Byrd Finch 2 för en tid sedan och det är en liten bra rackare tycker jag.

3. Knivar är en hel vetenskap har jag insett och det finns massor jag aldrig hört talas

4. Det blev en makeup på min gamla ”Frost” också, det gick av bara farten, svårt att sluta

5. du vid tillfälle vill och kan skicka lite info om de kanske vanligaste knivarna, jag antar din samling är respektgivande!
1. Jo, det är lätt att fastna i träsket :).

2. Jag samlade också på Spyderco från slutet av 90-talet till ca 2005. Sedan blev jag lite mätt på dem och började med andra märken/modeller.

3. Så är det. Det är det roliga i det hela.

4. Fin kniv! Finns också i min samling, har jag för mig.

5. Har sänt ett mail till dig ;).

~Paul~

Hej Thomas!
Fint arbete med knivarna. Du gillar polerade blad ser jag...:)
Roselli Carpenter i Wootz UHC Nano-stål, HRC 64-66!
/Lux

Bilagor

• r1.jpg
    r1.jpg
    36.4 KB · Visningar: 390
  • r3.jpg
    r3.jpg
    37.6 KB · Visningar: 388
Hehe, har iiiingen aning :).

Jo, det har blivit en evergreen den där tråden. På sistone har dock intresset svalnat något, mest beroende på att det mesta blivit sagt i ämnet.

~Paul~

Förstår, vi får väl föra in lite köksknivar i den här tråden...;)
Överst till underst:
Goko Hamono Gyuto i laminerat Shirogami/White 1-stål.
Victorinox, extra brett blad.
Roselli Astrid i Wootz UHC Nano-stål, HRC 64-66!
Ohishi Santoku, damaskerat stål, VG10 som kärnstål.
/Lux

Bilagor

• DSC_0499.jpg
    DSC_0499.jpg
    25.4 KB · Visningar: 406
Också ett fint arbete med polishen där!

Fin kniv och fint stål dessutom. Lustigt nog så har jag inte fått tummen ur och inhandlat en Roselli än!?!

~Paul~
Tack! :)
Angående Rosselis köksknivar, de är egentligen inte speciellt bra och kräver mycket jobb för att bli riktigt användbara. Är man van vid tunna japanska eggar upplevs Roselli som mycket tjock bakom eggen. Astrid-kniven på bilden vilar sig mest i form i ett skåp, i väntan på att jag ska få tid att tunna ut eggen.
Rosellis traditionella nordiska knivarna är dock mycket bra, även om man också med dessa måste jobba en del med eggen, då de vanligtvis anländer med en ganska dålig skärpa.
/Lux

Förstår, vi får väl föra in lite köksknivar i den här tråden...;)
Överst till underst:
Goko Hamono Gyuto i laminerat Shirogami/White 1-stål.
Victorinox, extra brett blad.
Roselli Astrid i Wootz UHC Nano-stål, HRC 64-66!
Ohishi Santoku, damaskerat stål, VG10 som kärnstål.
/Lux
Dugliga knivar!

Gillar du japanska grepp? Själv har jag (bl a pga mina stora händer) lite svårt för dem.

Hur tycker du att Astrid fungerar rent praktiskt?

När det gäller kockknivar så föredrar jag lite längre blad, dvs minst 24 cm.

~Paul~

Tack! :)
1. Angående Rosselis köksknivar, de är egentligen inte speciellt bra och kräver mycket jobb för att bli riktigt användbara. Är man van vid tunna japanska eggar upplevs Roselli som mycket tjock bakom eggen. Astrid-kniven på bilden vilar sig mest i form i ett skåp, i väntan på att jag ska få tid att tunna ut eggen.

Rosellis traditionella nordiska knivarna är dock mycket bra, även om man även med dessa måste jobba en del med eggen, då de vanligtvis anländer med en ganska dålig skärpa.
/Lux

Vi skrev samtidigt ;).

1. OK, det förklarar en del.

2. Det får nog bli en Carpenter vad det lider :). Det är ju trots allt stålet som lockar en hel del ;).

~Paul~

Dugliga knivar!

1,Gillar du japanska grepp? Själv har jag (bl a pga mina stora händer) lite svårt för dem.

2. Hur tycker du att Astrid fungerar rent praktiskt?

3. När det gäller kockknivar så föredrar jag lite längre blad, dvs minst 24 cm.

~Paul~
1. Jag föredrar europeiska handtag, försöker dock lära mig japansk teknik.
2. Inte jättebra. Gillar stålet, handtaget och bladprofilen. Ogillar slipning och geometri. Uppriktigt sagt har kniven knappt blivit använd mer än för att utvärdera den. Jag har sänkt axlarna på eggen en aning och den blev bättre efter det, men för att den ska bli mer använd behöver eggen tunnas ut avsevärt först.
3. Själv föredrar jag lite kortare knivar. Goko Hamonon är dock 24cm.
/Lux

Mer köksknivar!

Kinesiska kockknivar/klyvare:
San Han Nga och Double Lion, välanvänd Morakniv som storleksreferens.
/Lux

Bilagor

• DSC_0442.jpg
    DSC_0442.jpg
    27.1 KB · Visningar: 384
  • DSC_0430.jpg
    DSC_0430.jpg
    36.7 KB · Visningar: 383
  • DSC_0438.jpg
    DSC_0438.jpg
    31.8 KB · Visningar: 385

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg