Nä, men grejerna funkar nog bra, det var bara asken som var smäck.
Sabatierkniven klarade att skiva en apelsin. Det gjorde den inte innan. Men den kunde vara vassare. Får ge den en ny omgång i morrn och inte vara så försiktig då.
Har själv köpt samma Lansky grundset och plastlådan är en katastrof formade till min med värmepistolen. Styrpinnarnas hållare skar jag upp lite med en nyvässad kniv! Sen sätter man pinnarna i rätt ordning, typ översta pinnen till översta sliphållaren i detta fall röda 120 grid osv.
I övrigt är jag supernöjd med slipförmågan och kör med olja men rengör brynena med lacknafta (petroleum baserad tändvätska går lika bra) går även att köra med lacknafta under slipningen och slopa oljan helt.
Gjorde en hållare av en Biltema tving och då blev det ännu enklare att få till sista skärpan, hur som man måste alltid bryna bort skägget på ett 2000-4000 grid bryne, fuktat med lacknafta.
Hållare med en påsvetsad axel diam 10mm toppen nedsvarvad till ca 9,65mm. Fungerar perfekt
Köpte även nya knivhållaren med gummi som håller kniven på plats klart bättre .
Edit
För att ta reda på slipvinkeln så ta en tuschpenna och måla på kniveggen sen kör med olika grader på slipen tills du hittar den vinkel som tar bort hela tuschbredden. Men 17-20 grader gäller de flesta knivarna tycker jag. Här får gärna någon kunnigare berätta om vinkelns betydelse, det är ju inte så svårt att ändra från 20 till 17 grader med 120 grid stenen. Jag kör även Global knivar med dessa stenar och det går bra så diamantstenar är nog för proffsen och knivsmeder.
Senast ändrad: