Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nä, men grejerna funkar nog bra, det var bara asken som var smäck.

Sabatierkniven klarade att skiva en apelsin. Det gjorde den inte innan. Men den kunde vara vassare. Får ge den en ny omgång i morrn och inte vara så försiktig då.;)

Har själv köpt samma Lansky grundset och plastlådan är en katastrof formade till min med värmepistolen. Styrpinnarnas hållare skar jag upp lite med en nyvässad kniv! Sen sätter man pinnarna i rätt ordning, typ översta pinnen till översta sliphållaren i detta fall röda 120 grid osv.
I övrigt är jag supernöjd med slipförmågan och kör med olja men rengör brynena med lacknafta (petroleum baserad tändvätska går lika bra) går även att köra med lacknafta under slipningen och slopa oljan helt.
Gjorde en hållare av en Biltema tving och då blev det ännu enklare att få till sista skärpan, hur som man måste alltid bryna bort skägget på ett 2000-4000 grid bryne, fuktat med lacknafta.
Hållare med en påsvetsad axel diam 10mm toppen nedsvarvad till ca 9,65mm. Fungerar perfekt
37bfeb9dbcb2e828c64346fedfaae235.jpg

Köpte även nya knivhållaren med gummi som håller kniven på plats klart bättre .
a6b097f6d84101419fbe30ae0f3e4f39.jpg

Edit
För att ta reda på slipvinkeln så ta en tuschpenna och måla på kniveggen sen kör med olika grader på slipen tills du hittar den vinkel som tar bort hela tuschbredden. Men 17-20 grader gäller de flesta knivarna tycker jag. Här får gärna någon kunnigare berätta om vinkelns betydelse, det är ju inte så svårt att ändra från 20 till 17 grader med 120 grid stenen. Jag kör även Global knivar med dessa stenar och det går bra så diamantstenar är nog för proffsen och knivsmeder.

Senast ändrad:
Har själv köpt samma Lansky grundset och plastlådan är en katastrof formade till min med värmepistolen. Styrpinnarnas hållare skar jag upp lite med en nyvässad kniv! Sen sätter man pinnarna i rätt ordning, typ översta pinnen till översta sliphållaren i detta fall röda 120 grid osv.
I övrigt är jag supernöjd med slipförmågan och kör med olja men rengör brynena med lacknafta (petroleum baserad tändvätska går lika bra) går även att köra med lacknafta under slipningen och slopa oljan helt.
Gjorde en hållare av en Biltema tving och då blev det ännu enklare att få till sista skärpan, hur som man måste alltid bryna bort skägget på ett 2000-4000 grid bryne, fuktat med lacknafta.
Hållare med en påsvetsad axel diam 10mm toppen nedsvarvad till ca 9,65mm. Fungerar perfekt

Köpte även nya knivhållaren med gummi som håller kniven på plats klart bättre .

Edit
För att ta reda på slipvinkeln så ta en tuschpenna och måla på kniveggen sen kör med olika grader på slipen tills du hittar den vinkel som tar bort hela tuschbredden. Men 17-20 grader gäller de flesta knivarna tycker jag. Här får gärna någon kunnigare berätta om vinkelns betydelse, det är ju inte så svårt att ändra från 20 till 17 grader med 120 grid stenen. Jag kör även Global knivar med dessa stenar och det går bra så diamantstenar är nog för proffsen och knivsmeder.

Tack för ett mycket bra inlägg. Har du någon bild på hur du sätter slipen i din Biltemahållare?

Har aldrig haft någon slip men tänkte prova på det, för det börjar bli en del knivar nu.

Väljer mellan Lansky, den som DoktorGlas länkar till för 449:- på xxl.se och
Spiderco Triangle Sharpmaker. Just nu lutar det åt Lansky Standard Deluxe.

https://www.xxl.se/lansky-lansky-standard-deluxe-system-multi/p/1126660_1_style
http://www.ebay.com/itm/Spyderco-20...275904?hash=item51e8a1e880:g:gMMAAOSwa~BYQeUF

Jaha, min hållare har inte gummi. Därför den var billig då, utgående modell.

Men vad säger du? Är det skillnad på styrpinnarna? För sent för mig i så fall. Allt är redan losstaget.

Tipset med tuschpenna låter bra. Ska jag testa.

Jag har kört 20 på köksknivarna och 25 på typ moraknivar enligt Lanskys rekommentation. Märker ju att det inte stämmer precis med den ursprungliga vinkeln på kniven. Ska man ta det extragrova brynet då och får till en ny egg kanske?

Igår skärpte jag en annan rostfri förskärare/kockkniv. En enkel från Coop, men har varit väldigt vass, en bra kniv trots sitt enkla ursprung. Vass blev den igen, så jag lär mig. Tar en kniv per dag.

Senast ändrad:
Precis. Stödet ger mer stabilitet mot att hålla fästet i handen. Jag gjorde mitt själv för att jag inte orkade vänta på Kinaleveranser och att de som jag hittade i Sverige kostade ca 150kr + frakt (tving modellen inte sugkoppen) samt att jag behövde två hållare.

Tänk på att avverka lika mycket på varje sida annars får man en kniv som skär bananformade skivor av gurkan! Egget hamnar inte i centrum av knivbladet.

Ingen skillnad på styrpinnarna, men efter att du riktat dom parallellt med en stenhållare så hör dom ju ihop och du behöver ju endast justera rätt höjd vid nästa montering, samt att märket som låsskruven ger i axeln passar så då blir dom nästa självinställande. Det var detta jag syftade på när jag menade att hålla ihop dom, en liten färgklick vid vinkeln som matchar sliphållaren ger samma funktion.
Tror Paul har skrivit tidigare i denna tråd om vinklar och även att han rekommenderar spiderco pinnarna. Jag som amatör vill helst rekommendera lansky som det är lättare att avverka ordentlig om man behöver och att man ser och känner bättre att man får till det över hela knivens längd.
Edit
en bild säger mer än tusen knivslipare! Man håller alltså kniven i skaftet med ena handen och sliphållare med den andra, samt att hållaren håller det hela på plats, några drag över hela egget sen vända och köra andra sidan av egget osv. Tills man hör hur egget blivit vasst och möter andra sidans slipning.
c69cdf961f86020a4bfa7c495dd2ae88.jpg

Senast ändrad:
Apropå patina.

Morakniv:
Naturlig patina till följd av några år i arbetsbyxor.
Opinel:
Forcerad patina med citronsyra.
/Lux

Bilagor

• DSC_0102.jpg
    DSC_0102.jpg
    16.9 KB · Visningar: 1,223

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg