Stort knivintresse - välj din favoritkniv

... Den rostade som tusan, på den tiden var man inte så noga med sådant! :)
Ja, lättrostat är bladet sannerligen
- jag brukar använda en ingnidning med vapenolja/vapenfett innan den läggs undan inför nästa tillfälle till luftning...

Det var som attan; jakaranda och nysilver - låter som det inte var den billigaste slidkniven i Frosts sortiment precis. Och då har jag säkert fått den i present i min ungdom - studentpresent inför lumpen kanske... (Och säkert inte något jag haft råd att köpa själv på den tiden, misstänker jag.) Som jag skrev, den har varit en kär och trogen kamrat under många årtionden nu - ska vi gissa mer än 42 år? Så den salig släkting som gjorde ursprungsinvesteringen har all anledning att le däruppe på sin molnkant.

125mm

Kom närdå, och försvann ur marknaden närdå? (Om det är känt...)

Den har varit en kär kamrat under många årtionden nu, bra grepp och bra balans i handen - och den som designade slidan visste vad som behövs, för den hakar nästan aldrig fast i omgivningens grenar och sly...

Tack för info!
/Odd
Varianterna med kolstål och rostfritt har funnits sedan mitten av 60-talet om jag minns rätt (1966?). De laminerade kom i början av 70-talet. Ca 1972 (?).

De första upplagorna hade som sagt nickelsilver i både beslag och parerskydd. De blev sedermera utbytta mot aluminium och mässing (parerskyddet). Stålet har dock varit detsamma under hela perioden. Ett laminerat O1. Kappan är i det närmaste blötjärn med en kolhalt på ca 0,2%.

Slidornas utseende och material har också varierat under åren.

Obs att det är svårt att får reda på mer ingående/detaljerade uppgifter gällande de äldre knivarna eftersom de som jobbat på fabriken antingen är döda eller pensionerade.

~Paul~

Stort tack!
Då stämmer nog min gissning på examenspresent, efter gymnasiet och inför inryckningen, 1974 rätt bra,
och jag antar min morfar ingenjören hade mer än ett finger med i spelet. Tänk vad minnet blir dimmigt med åren...

Tack för hjälpen med både identifikationen och åldersbestämningen!
Nu får den gärna hänga med ytterligare 40+ år hoppas jag... :)
/Odd

Stort tack!
Då stämmer nog min gissning på examenspresent, efter gymnasiet och inför inryckningen, 1974 rätt bra,
och jag antar min morfar ingenjören hade mer än ett finger med i spelet. Tänk vad minnet blir dimmigt med åren...

Tack för hjälpen med både identifikationen och åldersbestämningen!
Nu får den gärna hänga med ytterligare 40+ år hoppas jag... :)
/Odd
Hm, minnet lär inte bli bättre med tiden ;). Har samma problem...

Jodå, kniven bör kunna hänga med så länge du inte utsätter den för allt för mycket fukt. Här är min kniv. Samma modell som din med 125 mm långt blad:

Bilagor

• Min Frosts jaktniv, 340-serien, 2.jpg
    Min Frosts jaktniv, 340-serien, 2.jpg
    77 KB · Visningar: 948
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 944
Tack igen Paul. Dom är allt bra vackra... Din ser ut att vara i mycket bättre skick än min
- jag får ta och försöka polera rent bladet från missfärgningarna och vara noggrannare med infettningen i framtiden.
Ska förresten ta tillfället i akt och fetta in mina bajonetter samtidigt.

(Jag har en bajonett m/14, en m/96 och en m/65 - så att jag har en av var typ jag tjänstgjort med. Det är så långt mitt knivsamlande kommit. Och så har jag en gammal machete på väggen i sovrummet - tillsammans med compoundbågen... ;) )

Tack igen Paul. Dom är allt bra vackra... Din ser ut att vara i mycket bättre skick än min
- jag får ta och försöka polera rent bladet från missfärgningarna och vara noggrannare med infettningen i framtiden.
Ska förresten ta tillfället i akt och fetta in mina bajonetter samtidigt.

(Jag har en bajonett m/14, en m/96 och en m/65 - så att jag har en av var typ jag tjänstgjort med. Det är så långt mitt knivsamlande kommit. Och så har jag en gammal machete på väggen i sovrummet - tillsammans med compoundbågen... ;) )
Ingen orsak!

Ja, de är fina. Just den här pjäsen har jag använt rejält mycket men jag har en som är helt i nyskick och som ingår i samlingen. Jag har dessutom några andra modeller i den här serien. Men bladlängden på den här kniven är enligt min mening perfekt allround och passar till det mesta.

Jag fettar in min kniv med antingen Militec 1, Balistol eller Renaissance wax. Den sista passar också till slidor om man inte bryr sig om att den mörknar något.

Jag har också några M96-bajonetter. En av dem är i nära mint condition. Den andra har jag använt vid jakt efter gris. Jag har dessutom gett min kusin en sådan. Han blev rätt glad :).

~Paul~

PS
Jag glömde min nyaste "kniv": en NRS Titan Co-Pilot köpt bara för att det kändes ballt med en kniv (eller vad man nu ska kalla den lilla manicken) gjord helt i titan. Passar bra fastsatt på remmen till dykapparaten t.ex.

Dessa två får mycket tid. Gillar sheeps foot och olika former därav.
Den lilla fastbladaren är mycket bekväm trots sin litenhet.
Jens Ansø och Jesper Voxnæs.

/Per

/Per

Fina knivar! Tycker särskilt om Ansön fällknivsgalning som jag är. Men jag skulle helst vilja ha en utan det typiska Ansömönstret även om det är karaktäristiskt! :) Gärna utgåvan med hornskolla.

/ J

Fina där! Är det modell Haddock? Hade en sådan men lät den gå vidare. Var missnöjd med finishen faktiskt. Bladryggen var ojämn. Men viss är det en tilltalande design!

/Per

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg