Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Douk-Douk, väldigt smidig och fickvänlig! :)
/Lux

Jo, historiken kring kniven har jag läst in mig på vid något tillfälle. Fastnade väl aldrig riktig för utseendet. Men någon gång så. På samma vis vill jag någon form av Higonokami. En annan enkel klassiker jag inte har i min ägo.

Den enda någorlunda ovanliga Mattson kniv jag äger är nog den här:

Paradstickert.jpg

/ J

Jo, historiken kring kniven har jag läst in mig på vid något tillfälle. Fastnade väl aldrig riktig för utseendet. Men någon gång så. På samma vis vill jag någon form av Higonokami. En annan enkel klassiker jag inte har i min ägo.

Den enda någorlunda ovanliga Mattson kniv jag äger är nog den här:

/ J

Fin permissionsbajonett!:)
Det "ovanliga" utseendet var det som fick mig att dröja med att skaffa en Douk-Douk men jag har inte ångrat mig en sekund sedan jag köpte min första för drygt ett år sedan. Designen är mycket genomtänkt och användbar.
Jag har även en "Ekorre" (likadant handtag men med ett "drop point"-blad istället för " turkish clip") men föredrar det scimitar-liknande bladet på Douk-Douken.

På tal om scimitar och ovanliga Mora-knivar...
Mora goes Sinbad:
/Lux

Bilagor

• post-920-0-59374200-1367931581.jpg
    post-920-0-59374200-1367931581.jpg
    28.7 KB · Visningar: 978
Knivmodellen tillverkades ursprungligen för det statliga Televerket (se bild).
/Lux

På de första bilderna såg det nästan ut som de hade läderhandtag. Vet du varför de gjordes så? (enkelt underhåll, leda mindre ström...eller någon annan anledning?) De ser minst sagt robusta ut, ungefärlig vikt?

ScimitarMoran har jag inte ens sett på bild innan. Utan att ha hållt i den ser den rätt obekväm ut. Balansen torde bli en smula märklig och sen ser handtaget väldigt runt ut av bilden att döma. Men där kan jag ju ha fel.

Jo, paradstickerten är trevlig men inte i toppskick. Köpte den på en antik- och samlarmarknad för många år sedan. Spetsen är kraftigt rundad och baljan är inte i "mint condition" den heller. Slitet läder och den skulle behöva sys om, detaljer som i och för sig är lätta att fixa. Sen saknas knappen som skall hålla kniven på plats.

/ J

Fällkniven HK9L

Jag sitter och funderar på att skaffa en Fällkniven HK men hittar inte så mycket info om den på nätet. Den mesta infon är på H1 kniven.
Det verkar skilja i slipningen och spetsen på de båda.
Det blir att den ska användas till allt möjligt och även att flå med.
Frågan är bara vilken man ska ta.
Har ju ingen i närheten så att jag kan jämföra.

Jag sitter och funderar på att skaffa en Fällkniven HK men hittar inte så mycket info om den på nätet. Den mesta infon är på H1 kniven.
Det verkar skilja i slipningen och spetsen på de båda.
Det blir att den ska användas till allt möjligt och även att flå med.
Frågan är bara vilken man ska ta.
Har ju ingen i närheten så att jag kan jämföra.

HK är lite mindre och tunnare.
H1 har gummiskaft vilket är en fördel i kyla.
HK är fulltånge och mer arbetad i detaljerna.

Tyngdpunkten på finlir = HK9
Grovjobb = H1

Mikael

Två knivar. Gerber Prodigy som funkar till allt - hugga, tälja, såga etc. Lite klumpig att ha i bältet, så till vardags använder jag en Mora Bushcraft Black. Gerbern har varit med i fem år nu och stått ut med allt :)

Bilagor

• DSC_0017.JPG
    DSC_0017.JPG
    65.5 KB · Visningar: 649

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg