Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kul variant

Den här tycker jag är lite kul, en uramerikansk tolkning på wirkkala-kniven. Knivmakaren, i princip en nybörjare, är helt insnöad på nordiska knivar. Han lyckades rätt bra med denna, tycker jag, men då han aldrig hållt i originalet har underdelen av handtaget blivit lite för vasst. Men visst är den charmig!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    32.8 KB · Visningar: 1,347
Den här tycker jag är lite kul, en uramerikansk tolkning på wirkkala-kniven. Knivmakaren, i princip en nybörjare, är helt insnöad på nordiska knivar. Han lyckades rätt bra med denna, tycker jag, men då han aldrig hållt i originalet har underdelen av handtaget blivit lite för vasst. Men visst är den charmig!
Jättefin. Tror jag vet vilken knivmakare du syftar på. Såg en del av hans Bushcraft-knivar byggda enligt nordiskt stuk. Han har också en modell som ser ut som en knubbig Helle Nying, dock med eggen ända ned i handtaget. Jobbar i O1 om jag inte minns fel.

~Paul~

Jättefin. Tror jag vet vilken knivmakare du syftar på. Såg en del av hans Bushcraft-knivar byggda enligt nordiskt stuk. Han har också en modell som ser ut som en knubbig Helle Nying, dock med eggen ända ned i handtaget. Jobbar i O1 om jag inte minns fel.

~Paul~

Möjligen samma, denna dock gjord av en gammal sågklinga, L6.

Vad är det här för freak show egentligen?!? Tråden har ju ballat ur helt! :)
:)
Nej då, de här knivarna är faktiskt funktionella med avseende på dess tänkta användningsområde. Dessutom har dessa knivar väckt uppmärksamhet och erkännande utanför den lilla sfär av knivintresserade som vi representerar...;)

/Lux

Verkligen fin! :)
Vad heter knivmakaren?

/Lux

Det där är en grann Spyderco. Och saker kan ju vara granna utan att andas funktion 100% som sagt.
Något som kunde bli superfunkis från Spyderco, är denna. Om man planslipat bladet och satt på en drop point istället:

Hm...gillar inte den här typen av "mardrömsslipningar".:(
I övrigt håller jag med...;)

/Lux

~Paul~

Nu blir jag nyfiken...:)
Vilken knivmakare syftar du på?
Namn och gärna bilder, tack...

/Lux

Ledtrådar i fredagsquiz:
Handgjorda i Japan.
Är pennknivar i både ursprunglig och bokstavlig mening.
God jakt allihop! :)

/Lux

Bilagor

• img10521459702.jpg
    img10521459702.jpg
    10.9 KB · Visningar: 639
Nu blir jag nyfiken...:)
Vilken knivmakare syftar du på?
Namn och gärna bilder, tack...

/Lux
Problemet är att jag glömt hans namn. Kan bara se knivarna framför mig. Han har som sagt snöat in på skandinaviska knivar och bygger mycket fina sådana. Utan ricasso och med eggen som går ända ned i handtaget. Kör oftast på O1.

Idiot som man är så har man inte antecknat namnet :(.

~Paul~

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg