Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Många trevliga inlägg och recension! Tackar!

SAK-ar kan man aldrig ha för många av. Min nuvarande favorit är ... inte en Vic. I stället är det en utgången Wenger Motorist. Kniven funkar utmärkt i samband med sportfiske. Den har precis de verktygen man kräver för att kunna serva både rullar och övrig material.

Den är lite på den "feta sidan" men i det här fallet kan jag faktiskt förbise det faktum eftersom verktygen är så pass väl anpassade och praktiska.

Bilagor

• Wenger Motorist.jpg
    Wenger Motorist.jpg
    45.8 KB · Visningar: 819
  • Min Wenger 16947 Motorist.jpg
    Min Wenger 16947 Motorist.jpg
    91 KB · Visningar: 744
  • Min Wenger 16947 Motorist, 2.jpg
    Min Wenger 16947 Motorist, 2.jpg
    41.9 KB · Visningar: 745
  • Min Wenger 16947 Motorist 3.jpg
    Min Wenger 16947 Motorist 3.jpg
    46.1 KB · Visningar: 702
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 708
Benchmade Mini-presidio Ultra?

Halloj!
Om ni vill så skulle jag gärna få lite åsikter om Benchmade som märke då jag aldrig ägt någon kniv från dom. Och modellen Mini-presidio Ultra är det som jag är intresserad av, några åsikter om den?

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=2027

Jag är ute efter en fällkniv som jag kommer bära tillvardags hemma på gården.

kom gärna med förslag på liknande fällisar :)

P.s denna tråd är grym!

avslutad210712

Gäst
Min favoritkniv är en kniv som jag tittat på många år men aldrig tyckt att jag vill lägga ut pengarna på men när jag fick den när jag fyllde år sist så blev jag inte direkt ledsen.

Fällkniven WM1z3G

Vad jag använder den till? Tja öppna Realmealpåsar

Overkill - självklart

Men trots det lilla användandet så älskar jag den lilla kniven.

Behöver inte större.

Rensa fisk - perfekt.

Börjar jag jaga småvilt igen - perfekt

SAK-ar kan man aldrig ha för många av. Min nuvarande favorit är ... inte en Vic. I stället är det en utgången Wenger Motorist. Kniven funkar utmärkt i samband med sportfiske. Den har precis de verktygen man kräver för att kunna serva både rullar och övrig material.

Den är lite på den "feta sidan" men i det här fallet kan jag faktiskt förbise det faktum eftersom verktygen är så pass väl anpassade och praktiska.

Trevlig SAK, påminner nästan i bredd om min gamla, pålitliga Swiss Champ. :)
Jag har inte sett mutterdragare på en SAK förut. Just mutterdragare är något som jag ofta tycker saknas på både SAK:s och olika multiverktyg
För att åtgärda den bristen brukar jag komplettera med en Pocketwrench II, den bästa uppfinningen för muttrar och bultar efter skiftnyckeln. Fungerar ypperligt. För att inte hamna alltför mycket off -topic kan jag också tillägga att den kan användas som ett brytverktyg, så att ingen, Gud förbjude, lockas att använda sin kniv att bryta med...;)

/Lux

Bilagor

• pocketwrench II.jpg
    pocketwrench II.jpg
    20.7 KB · Visningar: 655
Senast ändrad:
Halloj!
Om ni vill så skulle jag gärna få lite åsikter om Benchmade som märke då jag aldrig ägt någon kniv från dom. Och modellen Mini-presidio Ultra är det som jag är intresserad av, några åsikter om den?

P.s denna tråd är grym!

Jag äger inte kniven du länkar till själv men tycker att den ser ok ut. Dock har jag en invändning, som väl framförallt handlar om egen preferens, kniven är skålslipad och inte rolig att skära i t.ex. trä med.
Om jag tillåts slå ett slag för en svensk kniv, tillika en egen favorit, så skulle jag föreslå EKA Swede 92. En mycket pålitlig och användbar fällkniv.

Du ska använda den på en gård säger du...
Nedan är saxat från:
http://www.tactical-life.com/tactical-knives/workaholic-survival-blades/

"
[B]Mike’s life, day in and day out, is a test of all Mike’s equipment including his knife. Mike and his five sons farm and log the fields, hills and hollows of central Pennsylvania.
----
I gave each an EKA Swede 92. The Swede is a sturdy, lockback folder in Sandvik stainless. The Swede soon became their knife of choice. When I go up to the farm, sooner or later there is knife work to be done. Be it cutting rope, twine or burlap, scraping gaskets, or dressing and skinning game, a well-used Swede is produced and work proceeds. I get the feeling that there isn’t any cutting chore that needs to be done that this knife in those hands can’t do.
"

/Lux

Jag äger inte kniven du länkar till själv men tycker att den ser ok ut. Dock har jag en invändning, som väl framförallt handlar om egen preferens, kniven är skålslipad och inte rolig att skära i t.ex. trä med.
Om jag tillåts slå ett slag för en svensk kniv, tillika en egen favorit, så skulle jag föreslå EKA Swede 92. En mycket pålitlig och användbar fällkniv.

Du ska använda den på en gård säger du...
Nedan är saxat från:
http://www.tactical-life.com/tactical-knives/workaholic-survival-blades/

"
[B]Mike’s life, day in and day out, is a test of all Mike’s equipment including his knife. Mike and his five sons farm and log the fields, hills and hollows of central Pennsylvania.
----
I gave each an EKA Swede 92. The Swede is a sturdy, lockback folder in Sandvik stainless. The Swede soon became their knife of choice. When I go up to the farm, sooner or later there is knife work to be done. Be it cutting rope, twine or burlap, scraping gaskets, or dressing and skinning game, a well-used Swede is produced and work proceeds. I get the feeling that there isn’t any cutting chore that needs to be done that this knife in those hands can’t do.
"

/Lux

Tack för ett bra svar. Är inte så på läst angående slipfaserna, men att kunna skära i trä på ett bra sätt känns viktigt!
Gick in och kikade på Ekas modeller och 92:an kan va ett alternativ, Det ända jag saknar är "pocket clip" då jag gillar att bära kniven så. Det för mig till den här eka modellen:

http://www.eka-knivar.se/en/products/5/outdoor/
Någon tanke kring den?

/M

Halloj!

P.s denna tråd är grym!

Jag skulle personligen välja en Benchmade Griptilian istället. Ett annat mycket kompetent alternativ är Enzo Birk 75. Den finns med skandinavisk slipfas. Den Eka 92 som Lux nämner är en bra kniv men den är svår att öppna och stänga med en hand och det tycker jag är viktigt när man använder en kniv i arbete.

Jag skulle personligen välja en Benchmade Griptilian istället. Ett annat mycket kompetent alternativ är Enzo Birk 75. Den finns med skandinavisk slipfas. Den Eka 92 som Lux nämner är en bra kniv men den är svår att öppna och stänga med en hand och det tycker jag är viktigt när man använder en kniv i arbete.

Jag håller med om att det är viktigt med enhands öppning, Enzo Birk 75 som du nämnde blev intressant med den slipfasen.
Ja jag har börjat överväga Gripitilian mini som ett alternativ..

Hur ser man vilken slipfas kniven har?

Wenger har vettiga verktygskombinationer. Deras Evogrip 18 t ex, jfr med Vic Huntsman. Tycker dock inte om bladformen på Wengern..för "rund".

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    46.1 KB · Visningar: 625
Trevlig SAK, påminner nästan i bredd om min gamla, pålitliga Swiss Champ. :)
Jag har inte sett mutterdragare på en SAK förut. Just mutterdragare är något som jag ofta tycker saknas på både SAK:s och olika multiverktyg
För att åtgärda den bristen brukar jag komplettera med en Pocketwrench II, den bästa uppfinningen för muttrar och bultar efter skiftnyckeln. Fungerar ypperligt. För att inte hamna alltför mycket off -topic kan jag också tillägga att den kan användas som ett brytverktyg, så att ingen, Gud förbjude, lockas att använda sin kniv att bryta med...;)

/Lux

Pocketwrench II, verkar vara ett intressant verktyg. Var har du fått tag på den?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg