Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jaha lite slipinlägg här. Köpte mig en sådan här bandslip till hustenoveringen. Glad blev man när det framgick att den kan monteras upp och ned på bänk och har lite ställbar hastighet. Inbillar mig att den blir bra att forma läder, kydex och skaft på. Kör med rondell i borrmaskin annars.
Det förhoppningsvis bästa är att jag hittade en tysk butik som säljer slipband i korn ända upp till 800.
Med lite separat vattenkylning så borde knivslipningen kunna gå snabbt och lätt. Eller vad tror ni?

Den ser lovande ut.:)
Jag förutsätter att slipbanden är av våtsliptyp och klarar metall. Jag gjorde misstaget att försöka slipa metall med fel papper en gång... det gick sådär om ni förstår vad jag menar...;)

/Lux

... det jag ville beskriva var nog glädjen med en kniv som liknar den som man fick först I sin hand som barn, man minns hur man skar sig, man minns vad man gjorde med den, stolt var man (man blev vuxen på nåt sätt) och när man tyckte att man ville ha nåt bättre så gick man o köpte en "finare" kniv...Med visst vemod så tanker jag tillbaka på frosts morakniv med parerstång....konstigt nog så har jag en som jag använder I mitt hantverk, det funkar bra, troligtvis att jag har vana sen barnsben av den....men visst faan skär man sig fortfarande....:(

snälla sluta ALDRIG att skriva om vad som är magin/styrkan/funktionen/glädjen med detta underbara redskap...KNIVEN
peter

Kan det ha varit den klassiska scoutkniven?
Den var nämligen min första kniv och jag har liknande nostalgiska minnen som de du beskriver ovan.
Jag plockade fram den förra året och blev nästan tårögd av känslostormen den framkallade... Jag gjorde allt man kan tänkas göra med en kniv med den... och lite till... det är en kniv som varit i knivhelvetet och kommit tillbaka. Varje jack i eggen hade en historia. Den var slöare än slö (kan inte minnas att jag någonsin vässade den) och jag fick ett infall att vässa den innan den åkte tillbaks i knivlådan. Under glädje och respektfull tystnad vässades den och återbördades till de levandes rike...:)
/Lux

Bilagor

• scoutkniv.jpg
    scoutkniv.jpg
    77.1 KB · Visningar: 803
Jaha lite slipinlägg här. Köpte mig en sådan här bandslip till hustenoveringen. Glad blev man när det framgick att den kan monteras upp och ned på bänk och har lite ställbar hastighet. Inbillar mig att den blir bra att forma läder, kydex och skaft på. Kör med rondell i borrmaskin annars.
Det förhoppningsvis bästa är att jag hittade en tysk butik som säljer slipband i korn ända upp till 800.
Med lite separat vattenkylning så borde knivslipningen kunna gå snabbt och lätt. Eller vad tror ni?

Har själv en liknande maskin som jag använder till att just forma skaft, kydex och läderkanter med. Det fungerar efter förutsättningarna riktigt bra.

Har även slipat fram ett blad av Aeb-l med den maskinen (mitt första och hittills enda försök till bladslipning, det blev inte tillräckligt bra för att att fortsätta med att härda det osv. men det var nog inte maskinens fel).

Har man inte plats för eller vill lägga pengar på en större bandslip är det väldigt användbart att en sådan där att ta fram när det behövs.

Japp, en Vic Rambler ska det vara. Kompletteras med en stor Vic med endast ett blad. I mitt fall Alox, Pioneer.

Om du inte redan har dessa tror jag att både EKA Swede 38, 45 och 90 skulle passera nålsögat för knivar du gillar. Trevliga, fina och klassiska slip joints i samma skola som Victorinox. :)

/Lux

Bilagor

• EKA Knives Sweden (swede 45 wood).jpg
    EKA Knives Sweden (swede 45 wood).jpg
    37.7 KB · Visningar: 949
  • Swede90.jpg
    Swede90.jpg
    68.8 KB · Visningar: 886

Jag har en liknande som jag slipar mina trädelar med. Men till knivblad är den inte lika bra. Problemet är att bandhastigheten är relativt väldigt låg runt 4-5m/s. Vilket i sin tur gör att man sliter ut banden väldigt fort. Stationära bandslipar kan ha bandhastigheter uppemot 30m/s och det gör en väldig skillnad. Banden håller, det avverkar fort. Det är lite som när man kör vinkelslip, hög hastighet så försvinner järnet, låg hastiget så äts skivan upp.
Kjell

1. Med dessa kan man troligen utföra 99% av allt man behöver göra med en kniv i ett civiliserat, modernt och urbaniserat samhälle men eftersom jag tror att Zombieapokalypsen står för dörren så skulle jag aldrig gå utanför dörren med mindre än en Kabar Zombie killer War Sword... ;)

Nedan är också en bild på mig...

/Lux

Fyra zombie-knivar! Varför har jag inte tänkt på det, hahahaha!
Skulle man inte kunna ha två till fastsatt på vaderna?
Kjell

Bilagor

• really-scary-zombie-smiley-emoticon.gif
    really-scary-zombie-smiley-emoticon.gif
    109.9 KB · Visningar: 798
Om du inte redan har dessa tror jag att både EKA Swede 38, 45 och 90 skulle passera nålsögat för knivar du gillar. Trevliga, fina och klassiska slip joints i samma skola som Victorinox. :)

/Lux

Jodå, de där är fina knivar! Delar ju en hel del egenskaper med Vic. Jag äger ingen av dessa Ekor själv. Har faktiskt bara haft en handfull knivar från Eka. Fn bara en, en custom 92:a med grönt g-10 skaft ("custom" som i att jag har gjort den haha). Har liksom aldrig riktigt "klickat" mellan mig och Eka.

Funktionella knivar det där. Här är tre funktionella fällisar. Behövs mer? Den nedersta fick jag hem idag. Tunt blad, go pennkniv.

FYI: kniven längst upp, Solo 108mm, har slutat tillverkas nu. Synd på en så duglig och klassisk kniv. Tycker det är den bästa fällisen till matlagning och enklare göromål att ha med sig till skogs, picknickar och annat. Åtminstone bland de jag äger. Lite "mer" bladlängd och bekvämt grepp. 2mm blad. Funkar även till fisken. Köp medan ni kan, jag beställde två extra igår för de verkar vara på upprinningen i affärerna. Tanken är att sätta egna skollor på en av dem efterhand.

Edit: bilden hängde inte med.

Senast ändrad:
Tack för kommentarerna på slipen. Verkar som att den ska fungera bra ju.
Jo den maxar på 5.8m/s, och banden jag beställt är inte av vattenbeständig typ.
Men tanken är inte att slipa fram nya blad. Utan slipningsuppgifterna kommer snarare vara att ta hand om köksknivarna från Frost, morakniven i snickarbrallorna etc. Kylningen kommer bestå av dopp i vatten med torkning efter, så banden överlever nog det.
Mina "finare" knivar slipas/bryns för hand. De används ju så lite att det sällan ska behövas en omgång bandslipning.
Men mest ska det slipas grejer till renovering som sagt (det var ivarje fall min sale pitch till chefen här hemma...).

Jag förstår att du är ute efter en kraftig kniv men samtidigt vill ha en kniv som fungerar bra att skära/tälja med. I det fallet kan jag med gott samvete rekommendera J.P. Peltonen SissiPuukko M95 eller M07. Knivslidan är dessutom kanon.
Lycka till i jakten. :)

/Lux

Japp, även jag går i god för M95. Jäkla funkis verktyg utan lulllull och en grymt bra slida därtill (den i plast då).

Kniv med personlighet

Precis som någon sade i tråden så finns det olika aspekter i jakten på den perfekta kniven. Några är rent praktiska ställningstaganden andra är av mer diffus art. Ibland talas det på engelska om "pride of ownership" och den stoltheten kan baseras på olika grunder förstås.

Och med det sagt dyker vi in i veckans knivpresentation: http://cykligare.blogspot.se/2014/03/den-perfekta-fickkniven-del-13.html

Benchmade%20943.jpg

Benchmade 943, Osborne​

/ John

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg