OK. På fastbladarna kan du lägga en sammanlagd 30-gradig vinkel. Antingen behåller du den konvexa slipfasen genom att bryna bladet på ett fint sandpapper på ett lagom flexibelt underlag som en gammaldags musmatta. Du avslutar med att strigla.Fällkniven WM1 samt FK F1, VG10 stål på både om jag inte har fel? Fällkniven U2, är osäker på vad låsmekanismen heter men stålet är Laminerat SGPS stål om jag läser rätt......
Med skogsbruk menar jag generella göromål i skogen så som att tälja korvpinnar, kanske spänta lite ved....
Det går också bra att köra på helt raka vinklar och genom strigling på mjukt underlag ge bladet den konvexa slipfasen först på slutet.
U2-an kan du slipa till en helt rak egg, dvs du behöver inte köra på musmattemetoden och liknande. Stålet tål låga vinklar så länge du inte dummar dig och skär i extremt hårt och segt material. Det är kanske inte en kniv som jag hade använt till täljning .
En lagom vinkel är ca 18-22 g sammanlagt. Det viktiga är dessutom att ta ned tjockleken precis bakom/ovanför eggen så att kniven skär lite effektivare. Det gör man med fördel på frihand och med tejpat blad så att man inte repar detsamma.
~Paul~