usilfver; sa:1. Att en flytväst skulle innebära större hinder vid uppstigning över iskant än vid uppstigning i kajak förstår jag inte. Kajaken är mera rank än iskanten, och högre. Moderna västar utgör inget hinder vid uppstigning.
2. Angående ombytet så kan man ju packa det UL och lufttomt. En 16 l höftsäck borde räcka, typ Montrail Highlander. Det viktigaste är inte lyftkraften i N utan att man 1. snabbt kan ta sig upp och 2. tills dess får viss flythjälp utan att det hindrar.
Jag tycker det primära är att man har utrustning som utvecklats för ändamålet, och flytvästen är utvecklad som flythjälp med maximal rörlighet och väl beprövad i hård fysisk aktivitet i kalla vatten. Ryggsäckar utvecklas inte för att flyta på, inte heller för att ta sig upp på en iskant med, vilket Porsbys artikel ju visar med önskvärd tydlighet. De täta innerpåsarna är ju flytelement, men den för det mesta otäta yttersäcken kan innebära en extra tyngd vid uppstigningen.
Men man bör som sagt pröva. Jag har inte erfarenheter, och är inte fastlåst i uppfattningen, utan använder bara "sunt förnuft". Motargumentera gärna! Återkommer efter tester!
Att få ner ett komlett ombyte kläder + rastplagg och mat/dricka i en 16 L höftsäck tror jag blir mycket svårt.