Det är inte alltid som man tror
Jag känner att jag får ge mig in i debatten.
Vi har många riktigt finslipade svenskar som gör otroliga bedrifter. Om sanningen skall fram görs ofta 90 % av jobbet innan start. Den som klarar av ekonomi, sponsring och administration räknas sedan som en stor äventyrare om de lyckas charma media. Våra största äventyrsnamn är snarare affärsmänniskor som använder äventyr som en plattform för att skapa produkter. Grattis till dem som kan försörja sig på sitt intresse. I Sverige har vi ett 60-tal personer som på något sätt direkt eller indirekt försörjer sig på äventyr med spinnoffeffekter.
En person som jag beundrar stort är Rune Larsson som är den enda personen i världen som tagit sig över en kontinent och en ocean per muskelkraft. Jag beundrar inte Rune för hans bedrifter utan för den ödmjukhet han visat mig i svårt pressade situationer. Exempelvis lät Rune mig bestämma det mesta och sade inte sin första svordom förän efter 67 dygn när vi rodde över Atlanten. Detta trotts brist på näring och vätska i månader. Blodröd urin och fysiskt hårt arbete bröt ner våra kroppar. Att ro 10 timmar för att sedan handpumpa en vattenmaskin 14 timmar (4-5 gånger så tungt som att ro) i flera månader tär ganska hårt på psyket. När man bor med en annan person under katastrofliknande omständigheter i nästan 100 dygn, vet man hur en person fungerar, och jag vågar påstå att Rune imponerat mer på mig än övriga 40-50 svenska äventyrare, extremidrottare, havskappseglare och liknande som jag träffat. Men visst även Rune har sina sidor. Precis som alla vi andra.
Att skida till Nordpolen är ett äventyr om man inte gjort något liknande tidigare. Att följa i Shakletons fotspår är smart affärsmannaskap. Skinnarmo har gjort mycket fantastiskt men numera handlar det mest om affärsmannaskap. Smart, eftersom man annars kanske inte lever så länge. Skinnarmo är nog det största namnet just nu, men det finns andra som inspirerar mer.
Ett riktigt äkta äventyr skall utveckla personer inombords utifrån deras egna förutsättningar. Om det sedan kan inspirera andra är det bara bonus. David Lega som utan armar och ben började med simning, det är en riktig äventyrare det!
Själv har jag svårt att se att ett traditionellt äventyr kan utveckla mig som person mer. Snarare är det en form av turism. För att verkligen utvecklas får man pröva på helt andra branscher....
I Sverige är det ett stort äventyr att vara småföretagare...
David Lega är stor. Katarina Johansson lika så (12 OS-medaljer i handikappsimning på 90-talet).