...inte har markägarens tillstånd, är ni i eran egens skog och bygger eller?...
Syrran äger skog (och hästar) med en liten öringbäck på tomten. Svågern har precis tagit jägarexamen och jag är gärna och hjälper dem röja skog. Plus att mina döttrar får tillfälle att bygga kojor och sova i skogen.
Annars använder jag mest kniven för köksgöromål, öppna korvpaket, rensa upphittade pinnar och dela tunnbrödsrullar åt de små i familjen.
Här i Skåne använder jag min stora kniv för att röja vass så jag i alla fall kommer åt att lägga ett rollkast i ån.
Och så har vi en egen tomt med björkar, kastanjer, äppelträd, fläder och ett gäng kvadrat med grönsaker vi odlar.
Plus att jag småsnickrar, staketet lagades förra året och jag hade naturligtvis med mig både yxa och kukuri i verktygslådan (en sådan där öppen låda med handtag) när jag checkade efter ruttet virke.
OK, jag erkänner, min fru brukar ge mig glädjen att dela trädgårdsklippet (så det får plats i IKEA-påsarna) med orden: "det finns saker på uppfarten som behöver dig och din stora kniv, ut med dig och ha kul". Och jag tar min Fällkniven H1 och leker trapper en stund.