stor eller liten kniv???

På en överlevnadskurs där vi inte fick ha med egna knivar fanns en kille som inför kursen köpt en Fällkniven (vet inte modell). Inför kursen fick vi en Finsk "Morakniv" av enkel modell.
Killen med Fällknivenkniven berättade att han ångrade sitt köp av Fällknivenkniven då han efter kursen insåg att en bra "Morakniv" för mindre än en tiondel av priset var perfekt.
 
ingen fara på torpet.. jag har skräckblandad förtjusning till amerikaner.. dom e konstiga.. inte alla.. men många.

har några av toms böcker, men man ska nog ta det med en nypa salt, strotz, var den som väckte mitt intresse för tom brown, fast han är en förespråkare stora knivar, hehehe,,,
 
Senast ändrad:
jo, en viss saltning är på sin plats.. Strotz har väl vatt över ett par gånger på Tracker school när dom har typ sommar läger eller så..
 
amerikaner kan var fruktans värt övertygande, när dom pratar om något, dom ser rätt ut dom låter rätt, och allt värkar så uppenbart,
 
Möjlig orsak?

Kan inte en orsak till att "stora knivar" blivit så inne när det gäller Överlevnad/Bushcraft vara att man på diverse kurser/utbildningar/scenarion får ta med sig/ha tillgång till just EN kniv.

Uffe
 
är stora knivar verkligen inne?

min erfarenhet är tvärtom, dom stora överlevnadsknivarna speciellt då "rambo" knivarna är skapade av industrin, det anses bland många seriösa utövare till och med att vara lite MÖP'igt, till och med när jag gjorde lumpen så ansågs stora knivar extremt töntigt och de mest namnkunniga överlevnadsinstruktörer jag träffat har samtliga haft små knivar, hade vi varit i en djungel hade det säkert sett annerlunda ut.
 
...är stora knivar verkligen inne?..

Nja, jag tror att "Ramboknivar" och stora Bowies har tappat i värde bland nördarna.

Medan Kukuris är ganska hått nu för tiden.

Det jag ser som ett problem med knivar är inte att de kan vara för stora utan att de är för tjocka.

Hellre 20 centimeter blad som är 2,5 millimeter tjockt än 12 centimeter som är 6 millimeter tjockt.

Min H1 är nära en ideal kniv för mig, men varför ända in i glödheta valde de att göra bladet 5 millimeter tjockt? En millimeter tunnare hade gjort kniven 67 procent bättre...
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg