Jag tillhör efter-stockholmsföraren-tog-slut-generationen av klättare och det helt bisarrt frustrerande att det inte finns en förare tillgänglig för sveriges förmodat största (till antal klättrare räknat) klätterområde.
Jag förstår givetvis att det tar tid för ett fåtal personer att sammanställa "alla" leder i stockholm - men är inte det ett tecken på att konceptet "tryckt förare" är hopplöst förlegat och borde få en 2000-tals-efterföljare? Att det går 10 år mellan upplagorna, samtidigt som klättringen har en boom som aldrig förr skådats är inte hållbart.
Jag har lekt med tanken att sätta upp en Wiki (i stil med Wikipedia), där vem som helst kan lägga upp bilder/skisser på klippor, vem som helst kan kludda ut sina favvoleder/nyturer på skisserna, och vem som helst kan lägga till information om saknade hängare, farliga klipp, etc. Tänk plonk-ish, fast ett plonk som lever och utvecklas istället för dör i väntan på föraren.
Tekniken är bara några knapptryckningar bort - frågan är om en sådan tjänst skulle få den "volym" som krävs för att bli användbar.
Vad tror ni?
(För övrigt tycker jag SKK är märkligt tyst i denna fråga. Jämför med SSSK - dom ger ut en "förare" gratis till alla medlemmar över Stockholmstraktens och närområdets alla skridskoisar.)