Väl skrivet min vän.STF har sannolikt svarat på ett behov som relativt resursstarka personer redan uttryckt, och det är ett svar som även formulerats i Storulvån, Abisko, Kebnekaise, etc. Denna grupp rumsterar sedan ett bra tag sedan i fjällen med sina önskemål om helikopterturer, önskemål om lokalproducerad gourmetmat, fina hotellrum, etc. Det går att flyga till Staloluokta för att slippa gå fram och tillbaka genom Sarek. Mobilnätet utvecklas - det står sedan länge en radiomast på Kebnetjåkka. Såvitt jag kan se syftar detta till att få ett breddat kundunderlag, tillika med en hel del bekväma kunder som betalar för sig rejält. Det blir fler arbetstillfällen i Norrland - och vad är felet med det? ...
Vad är det för fel med att låta alla de som förmår betala väl för sig, när de ska bocka av ännu en sak på sin bucket list, att göra det? Själv ser jag inget större problem alls. Gillar man inte utvecklingen så finns det massor av öde fjäll och vildmark att tillgå. Det är bara att lassa in tältet, köket och käket i ryggan samt ta ut kompasskursen 90 grader från den vältrampade leden! Så, hörni allihop som muttrar negativt om bra lagad mat med servering på STF-stationerna - hur mycket tyngre blir packningen av att ha sitt AMEX-kort med i ryggan?! Bra mycket lättare än att ha med sig en massa tråkigt torkat käk dessutom... Det är bara att välja, följ och supporta STF - eller dra 90 grader ut i spenaten/stenöknen...
Jag är mångårig STF-medlem (och tänker så förbli) - men tänker inte skriva under någon petition. Jag tycker utvecklingen går åt rätt håll och väntar bara på att (äntligen) få ta bandvagn dit jag vill.