STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
STF har sannolikt svarat på ett behov som relativt resursstarka personer redan uttryckt, och det är ett svar som även formulerats i Storulvån, Abisko, Kebnekaise, etc. Denna grupp rumsterar sedan ett bra tag sedan i fjällen med sina önskemål om helikopterturer, önskemål om lokalproducerad gourmetmat, fina hotellrum, etc. Det går att flyga till Staloluokta för att slippa gå fram och tillbaka genom Sarek. Mobilnätet utvecklas - det står sedan länge en radiomast på Kebnetjåkka. Såvitt jag kan se syftar detta till att få ett breddat kundunderlag, tillika med en hel del bekväma kunder som betalar för sig rejält. Det blir fler arbetstillfällen i Norrland - och vad är felet med det? ...
Väl skrivet min vän.
Vad är det för fel med att låta alla de som förmår betala väl för sig, när de ska bocka av ännu en sak på sin bucket list, att göra det? Själv ser jag inget större problem alls. Gillar man inte utvecklingen så finns det massor av öde fjäll och vildmark att tillgå. Det är bara att lassa in tältet, köket och käket i ryggan samt ta ut kompasskursen 90 grader från den vältrampade leden! Så, hörni allihop som muttrar negativt om bra lagad mat med servering på STF-stationerna - hur mycket tyngre blir packningen av att ha sitt AMEX-kort med i ryggan?! Bra mycket lättare än att ha med sig en massa tråkigt torkat käk dessutom... Det är bara att välja, följ och supporta STF - eller dra 90 grader ut i spenaten/stenöknen...

Jag är mångårig STF-medlem (och tänker så förbli) - men tänker inte skriva under någon petition. Jag tycker utvecklingen går åt rätt håll och väntar bara på att (äntligen) få ta bandvagn dit jag vill.

Gillar man inte utvecklingen så finns det massor av öde fjäll och vildmark att tillgå. Det är bara att lassa in tältet, köket och käket i ryggan samt ta ut kompasskursen 90 grader från den vältrampade leden!

Så allt ska vara svart eller vitt? Vi säger j inte att man ska ta bort restaurangen, men att det kan vara bra att ha mellanalternativet (självhushåll) kvar.

@ Polar300: Jag har faktiskt svårt att se var du ironiserar och var du verkligen menar det du skriver. Eller menar du alltihop, verkligen?

Bra initiativ Joanna!

Jag har också varit medlem i STF de senaste åren (efter många års uppehåll), men jag är nu tveksam till att förnya medlemskapet. Inte ens deras tidning Turist innehåller samma läsvärde som tidigare, mest annonser så passerar snabbt från brevlådan till pappersinsamlingen. Här är DNT's tidning "Fjell och Vidde" betydligt mer läsvärd.

STF har tack vare sin långa tradition och särställning fått bygga övernattningsstugor på platser i fjällvärlden som är unika. Jag hoppas inte att STF i sin iver börjar exploatera dessa platser och utöka sitt erbjudande liknande Sylarna och Kebnekaise på fler platser. Baksidan är att STF med dessa nya kundgrupper och fullrestaurangerbjudanden riskerar att mota bort den traditionella vandraren som söker enkel övernattning med självhushåll vilket många berört i denna tråd, men även det ökande behovet av personal, transporter (inte minst av färska livsmedel, dryck och avfall). Och när väl helikoptrarna (eller ändå värre 4-hjulingarna) går i skytteltrafik är steget till att erbjuda transport av kunder som inte vill gå som i fallet Keb inte långt borta.

Var övertygade om att STF också följer tråden och faktiskt lyssnar. Jag tipsade redaktionen för Turist om att ta upp debatten, och att ämnet förtjänar "något mer än en arg insändare med ett officiellt svar från STF". De gav positiv respons, fast nu verkar det som resultatet i kommande nummer blir just detta.

Jag är en mestadels nöjd medlem som har svårt att ta ställning i debatten, då jag kan uppskatta såväl tältturer, traditionellt stugliv som afterskistämningen på fjällstationen i Kebnekaise och middagen på Blåhammaren. STF har något att erbjuda för alla, och till mig vid olika tillfällen. Och det är väl ett faktum att Sylstationen skulle haft ett restaurangkök från början om det bara funnits pengar.

Det är svårt att motsätta sig ökad fjällturism, även om platser som Sarek måste förbli exkluderande - svåråtkomliga och utan bekvämligheter - för att inte ta skada. Det betyder att "traditionalister" får söka sig andra vägar och till andra platser än nykomlingarna, men det gör de väl redan? Jag har gått Kungsleden från Abisko till Nikkaluokta en gång - det blir inte fler, men det är inget att sörja.

Bortsett från civilisationens tryck på STF Kebnekaise och STF Abisko, så är ju Nikkaluokta-Abisko (eller Nikkaluokta-Vaakotavare eller Abisko-Vaakotavare) fortfarande en klassisk fjälltur med flera trevliga traditionella stugor på vägen, med vedbastu och kallbad. För att inte tala om den underbara avstickaren Nallo-Vistas!

Med tält i Jämtland är det också en klassisk fjälltur.

Var finns de goda exemplen?

För tio år sedan diskuterades ”STF och Kvikkjokk” - https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51157. Då var antagligen Kvikkjokks Fjällstation på fallrepet i alla fall i STF:s regi och problematiken som ni diskuterar när det gäller Sylarna känns bekant. Idag finns Kvikkjokks Fjällstation kvar men drivs av Hellsten Hotels sedan 2010 ”i franchise som en STF anläggning” - http://kvikkjokkfjallstation.se/Kvikkjokk_Fjallstation/Utveckling_#readmore.

Tycker ni att Kvikkjokks Fjällstation är ett exempel på hur det svartvita (som Almgren beskriver det) övergår i full färg – med självhushåll?

Eftersom STF har monopol på att bygga i fjällvärlden, får statliga bidrag (antar jag?) och är en ideel medlemsbaserad förening så har de ett ansvar att förvalta. Att tjäna pengar för dem borde vara sekundärt. Ev. vinst borde mest va nånting som uppstår efter ett gediget och väl genomfört arbete med sitt uppdrag och inte nånting som ska styra verksamheten. Vinstjakten för STF får inte förblinda dem att fatta idiotiska och kontroversiella beslut. De måste va förankrade bland medlemmarna och framförallt måste STF ha nån form av ideologi man försöker hålla fast vid och inte bara "släppa allt" när man tror att man kan göra större vinst genom att tex minimera självhushållsdelen till förmån för en lyxrestaurang.

Personligen kan jag tänka mig att äta deras lagade mat efter att en tur avslutats och när fjällstationen ligger vid "ändhållplats" och nära vägnätet. Till sylarna och kebstationen gissar jag att de transporterar allt med helikopter eftersom de ligger som de ligger. Rimmar illa med miljötänk och dylikt.

@ Polar300: Jag har faktiskt svårt att se var du ironiserar och var du verkligen menar det du skriver. Eller menar du alltihop, verkligen?

Jag fattar inte heller?

Förövrigt angående arbetstillfällen i Norrland, jag är boende i Norrland i sk. glesbyggd men inte jublar jag och många med mig över arbetstillfällen in absurdum utan att ta hänsyn till helheten.

Gruvnäringen i känslig miljö och sk. vildmark, renbetesland etc. nej nej nej.
Ett allt större kommersiellt utnyttjande av den känsliga delen av fjällvärlden med bandvagnar, helikoptrar, etc. nej nej nej.

Det finns enormt mycket yta i obygden som går att använda, välkommen till vår by men låt bli de relativt ostörda delarna som älskas för sin otillgänglighet och liknar mest den ”vildmark” som efterfrågas.

Jämtlandstriangeln, Keb etc. stanna där med den lätttillgängliga STF verksamheten. Det är ok. men se även till att det finns olika alternativ och inte bara det som kostar mest.

Du gillar den här exploateringen Polar 300? Då kan jag säga dig att vi står på skilda sidor. Åk med din bandvagn i Roslagen men stanna där.

Tycker ni att Kvikkjokks Fjällstation är ett exempel på hur det svartvita (som Almgren beskriver det) övergår i full färg – med självhushåll?

STF gav ju upp försöken att få Kvikkjokks Fjällstation på fötter. Hellsten Hotels visar vilja tycker jag, men de har en tuff uppgift framför sig. Och exakt vilken strategi de tänker följa kan i varje fall inte jag se.

Sen är ju läget i Kvikkjokk speciellt. Byn ligger i slutet på bil- och bussväg. Vad jag vet finns ingen annan affär än stationens lilla butik. Och ingen annan restaurang (som alltså används inte bara av fjällvandrare). Den serverar frukost, lunch, fika och allt vad man kan tänka sig.

Fjällstationen har kvar självhushåll och vandrarhemsplatser. Nära stationen kan man tälta gratis på en liten äng och sköta sig själv om man vill. Det finns fler ställen för det i byn. Folk utnyttjar stationens toalett och personalen säger inget om det. På det sättet får de säkert kunder som är positiva till att äta eller handla där.

Om självhushållet kommer räcka till i framtiden vet jag inte, hittills tycks det ha räckt. Men antalet gäster och besök har ökat på sistone, främst pga det ökade antalet Kungsledenvandrare. Som är folk från både Sverige och utomlands.

Så vad ska man säga om detta? Bäste Björn, vad tycker du själv? ;)

Även säkerhetsfrågor kan väl vara ett kundintresse. Kanske har man en dold önskan att bli helikopterräddad när man går upp i högfjällen i mysbrallor.

Fortfarande gäller likväl "på egen risk" i fjällvärlden. Ingen kan åtalas om man slår ihjäl sig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 3
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg