STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vill man nå fjällen lätt - stugor eller tält - kan det ju vara idé att pröva Norge. T ex Skarvheimen (mest selvbetjente hytter) utgående från Finse. Norge verkar lite billigare än Sverige, bl a beroende på sponsring (Olav Thon, tippemidler). En natt på betjent hytte kostar, om man inte tar trerättersmiddagen, 675 NOK.

Inte glömma Dovrefjell, det är bara att kliva av tåget och börjar vandringen. Alla hytter är selvbetjenta längs leden. Jag åker på söndag sent eftermiddag iväg och börjar med vandringen på måndag morgonen kl.4.30, perfekt.
Mvh Veni

Dovrefjell glömde jag, fast jag varit där tre gånger (se www.huthyfs.com : Gjøra - Billingen och Oppdal-Djupvatnet). Jag antar att du går av tåget vid Hjerkinn eller Kongsvoll - speciellt den senare platsen är en mycket fin ingång i Dovrefjell.

Det finns två betjente hytter, Vangshaugen och Aursjøhytta - den senare vill man fort förbi, dock.

T ex Vindelfjällen, där man når Hemavan eller Ammarnäs vid 12-tiden, med nattåg och buss. Rätt sent att börja en etapp, och vad jag kunde se finns t ex inga campingplatser där.

Till Abisko eller Nikkaluokta kommer man på samma sätt efter 11.

I Duved kunde man fortsätta med buss till Storulvån, och börja knata där, vid c:a 9 (rätt sent, det också).

.

Det går väl att ta en halv "etapp" och fortsätta vandringen dag 2? I fjällen är det fritt fram att tälta. Men "etapper" finns bara som begrepp i guideböcker, eller på STF hemsida eller om man tvunget vill bo i stuga. I verkligheten finns inga etapper.

Etappbegreppet kan nog förstöra en hel vandring genom att ge upphov till föreställningar om övermänskliga prestationer i planeringen.

Jämtlandstriangeln på tre dagar - som etappbegreppet föreställer oss hur det ska gå till - är inte alltid realistiskt. Tar man det lugnt, kollar på blommor och djur, gör lite toppturer, etc. - ja, då måste man rasera sin föreställning om etapper.

Jag förbluffas ofta av den fart som vissa håller under sina vandringar. Vad hinner man se om man har bråttom?

Det går väl att ta en halv "etapp" och fortsätta vandringen dag 2? I fjällen är det fritt fram att tälta. Men "etapper" finns bara som begrepp i guideböcker, eller på STF hemsida eller om man tvunget vill bo i stuga. I verkligheten finns inga etapper.

Etappbegreppet kan nog förstöra en hel vandring genom att ge upphov till föreställningar om övermänskliga prestationer i planeringen.

Jämtlandstriangeln på tre dagar - som etappbegreppet föreställer oss hur det ska gå till - är inte alltid realistiskt. Tar man det lugnt, kollar på blommor och djur, gör lite toppturer, etc. - ja, då måste man rasera sin föreställning om etapper.

Jag förbluffas ofta av den fart som vissa håller under sina vandringar. Vad hinner man se om man har bråttom?

Jag sa inget om fart. En etapp är vad man gör på en dag, och börjar man tidigt på dagen kan man ta det extra lugnt. Jag ville alltså framhålla Jämtlandsfjällens unika tillgänglighet, vilket gör dem till en bra ingång för ovana vandrare. Därför är det också speciellt viktigt med möjlighet till billig övernattning och egen matlagning, även för dem som inte bär tält med sig.

Något övermänskligt är inte själva vandrandet på triangeln - enligt STF är turen totalt 46 km. Mina etapper senast var i genomsnitt klart längre och jag var då 72 år.

Jag sa inget om fart. En etapp är vad man gör på en dag, och börjar man tidigt på dagen kan man ta det extra lugnt. Jag ville alltså framhålla Jämtlandsfjällens unika tillgänglighet, vilket gör dem till en bra ingång för ovana vandrare. Därför är det också speciellt viktigt med möjlighet till billig övernattning och egen matlagning, även för dem som inte bär tält med sig.

Något övermänskligt är inte själva vandrandet på triangeln - enligt STF är turen totalt 46 km. Mina etapper senast var i genomsnitt klart längre och jag var då 72 år.

Börjar man mitt på dagen så får man väl anpassa sin "etapp" efter det - men då kan det naturligtvis bli problem med att nå fram till en stuga/fjällstation.

Eftersom det förekommer snabba och drastiska väderomslag i fjällen är det aldrig fel att ha med sig ett litet tält - även om man siktar på stugor.

Men det finns ju en rad inbyggda konflikter eller avvägningar i detta: stuga eller tält, lättare/tyngre packning, etc.

Nu har det drunknat

Jag tycker detsamma, huvudämnet riskerar att drunkna. Vissa i och för sig intressanta tips o synpunkter hör nog hemma i en annan tråd (ny?).

Charmen med forum som det här är att saker och ting kan ta en ny vändning. I det här fallet så hade vi ett inlägg från Joanna som många uppskattade och som handlade om STF:s inriktning. Som jag förstod det så efterfrågades en uppställning runt detta ämne men nu drunknar det i alla sidospår. Synd tycker jag!

Ånej, det handlar ju fortfarande om Jämtlandstriangeln - och hur man hanterar det faktum att stationerna kommersialiseras mer och mer.

Ett enkelt svar är: tält - på behörigt avstånd eller på anvisad tältplats (som även den kan vara en eskalerande kostnad).
På stationerna kan man fylla på sin proviant.

Men är man fast i etapptänket mellan stationer och stugor så får man acceptera kommersialiseringen, kostnaderna, etc. Det är svårt att vända en utveckling som - som sagt - redan påbörjats i Storulvån. Sylarnas utveckling är helt konsekvent med hur det är i Storulvån.

Upprop är inte alltid liktydigt med demokrati utan ett särintresse. Men visst, det är yttrandefrihet - något vi haft längre än demokrati i Sverige (vi har ju inte det senare fullt ut ännu, i vart fall inte så länge familjen Bernadotte lider av sin tvångsföreställning om utvaldhet och egenart).

En reflektion över DNT och STF. Syftet med båda organisationerna är att främja friluftsliv och tillhandahålla tak över huvudet i fjällen.

STF har valt att förvalta sina byggnader centralt med anställda som underhåller hus och inventarier. De har stugvärdar, som mot viss ersättning, tar betalt och säljer proviant. Fjällstationer drivs av STFs anställda och visstidsanställda. STF säljer paketresor och anordnar kurser. Lokala kretsar anordnar aktiviteter.

Leder inklusive markeringar och broar underhålls av Länsstyelsen.

I DNT ägs och förvaltas husen av de lokala turistföreningarna (där Oslo driver ett stort antal). De ubtjenta/selvbetjenta hyttera har faddrar som via dugnad(utan ersättning) eller med hjälp av sponsorer underhåller och "inspekterar" hytterna så att de håller en bra standard. Möblerna är också skänkta av medlemmar/sponsorer och ibland finns det mattor och radio, Priserna bestäms av den lokala föreningen och det medför att priserna skiljer sig en del. Olav Thons stiftelse har sedan 90-talet gett bidrag (via ansökningar) till att upprusta stugor eller bygga nya för att knyta ihop leder.

Det är också föreningarna som märker ut och underhåller leder inklusive broar.

De norska "fjällstationer" jag besökt serverar 3-rätters middag (norsk husmanskost) och en helpension (eget rum) kostar ca 800 sek. Varor har levererats via bil eller båt och inte via helikopter eller snöskoter som t ex till Keb eller Sylarna.

Dvs medlemmarna i de lokala turistföreningarna är med sitt engagemang och sina arbetsinsatser ryggraden i DNT.

Senast ändrad:
Ånej, det handlar ju fortfarande om Jämtlandstriangeln - och hur man hanterar det faktum att stationerna kommersialiseras mer och mer.

Ett enkelt svar är: tält - på behörigt avstånd eller på anvisad tältplats (som även den kan vara en eskalerande kostnad).

Då har vi tydligen lite olika åsikt om vad ämnet gäller. TS började med fördelningen/balansen mellan restaurang och självhushåll på STF:s anläggning(ar). Exakt denna frågeställning har sedan diskuterats i många inlägg och återkommit efter diverse OT-inlägg.

Att diskutera tältliv kontra stations-/stugliv är intressant men jag ser detta som att diskussionen dras iväg till något annat än vad den ursprungligen var. Att diskutera kommersialismen i fjällvärlden är också ett viktigt ämne, men jag tycker definitivt att det hör hemma i - och förtjänar - en egen tråd.

Då har vi tydligen lite olika åsikt om vad ämnet gäller. TS började med fördelningen/balansen mellan restaurang och självhushåll på STF:s anläggning(ar). Exakt denna frågeställning har sedan diskuterats i många inlägg och återkommit efter diverse OT-inlägg.

Att diskutera tältliv kontra stations-/stugliv är intressant men jag ser detta som att diskussionen dras iväg till något annat än vad den ursprungligen var. Att diskutera kommersialismen i fjällvärlden är också ett viktigt ämne, men jag tycker definitivt att det hör hemma i - och förtjänar - en egen tråd.

Där håller jag med dig Hans.

Frågan borde vara viktigare än att hitta diverse mer eller mindre urspårningar. Tyvärr så är det så här i olika diskussioner. En del förstår inte huvudspåret och då riskerar ett i övrigt vettigt samtal urvattnas.

Det gäller samhället i stort likväl som den här tråden.

Nåväl vi som vill göra ett ärligt försök att hålla samtalet vettigt får väl försöka göra vad vi förmår. Jag kan också spåna ut i diverse annat men ska försöka hålla kursen.

Joanna håller antagligen just nu på att göra en sammanfattning som vars essens vi kan förhoppningsvis hålla oss till fortsättningsvis.

Kanske en del hoppar in och läser en sporadisk bit utan att förstått helheten?

Frågan gäller ju mestadels en principiell betraktelse hur vi ska se på framtidens friluftsliv. I en slags nedkokning är det frågan om hur vi ser på det traditionella organiserade friluftslivet visavi / kontra ett modernare med allt vad det innebär i sin förlängning.

De flesta som värnar det traditionella friluftslivet här på tråden är ju inte motståndare till nya grepp men förbehåller sig rätten till kritiska synpunkter och försöker lyfta blicken.

Så snälla ni, håll lite stringens så kanske vi kan göra något vettigt istället för att flumma ut.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 3
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg