• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Språk, "och dem var"?

Tanken är inkorrekt

tigertamjaren; sa:
syftet med den litteratur vi talar om är normativ, att lära ut vad som är rätt / korrekt språk, dvs hur man bör uttrycka sig om man ska uttrycka sig korrekt. (Det är också så den fungerar dagligdags runt om vårt långsmala rike.)

Det är just hela tanken med att det finns ett "korrekt" språk, och därmed ett "inkorrekt" språk som är så bisarr, rent av fascistoid. :)

Vem bestämmer vad som är korrekt, i så fall?

Det finns ett fungerande språk och ett icke-fungerande språk.
Uppenbarligen använder jag ett ickefungerande språk, eftersom jag inte lyckas kommunicera den här basalt grundläggande basictanken.
 
Martin lelle, hört talas om Svenska Akademien och Svenska Språknämnden? ;) De må vara fascister eller kommunister på uppdrag av fascister eller vad fasen som helst, men icke desto mindre är ett av deras huvuduppdrag just att fastslå vad som är rätt och riktig svenska. Snille och smak? My ass! ;)
 
tigertamjaren; sa:
Martin lelle, hört talas om Svenska Akademien och Svenska Språknämnden? ;) De må vara fascister eller kommunister på uppdrag av fascister eller vad fasen som helst, men icke desto mindre är ett av deras huvuduppdrag just att fastslå vad som är rätt och riktig svenska. Snille och smak? My ass! ;)

Och exakt där har du exakt fel.

Och det är precis det som är min poäng: att många har fått detta helt om bakfoten. Tack för att du ville illustrera detta på ett så väl uttryckt sätt.

Och se hur jag inleder tre meningar med "och" - något som språktalibaner säger att man inte får göra. Men se hur fint det blir.
 
Nordesjö; sa:
Och exakt där har du exakt fel.

Och det är precis det som är min poäng: att många har fått detta helt om bakfoten. Tack för att du ville illustrera detta på ett så väl uttryckt sätt.

Och se hur jag inleder tre meningar med "och" - något som språktalibaner säger att man inte får göra. Men se hur fint det blir.

Och exakt var menar du att det exakta felet ligger?
 
Jag tycker ni talar om varandra något. Min syn på saken är att språkets utveckling över lång tid inte direkt kan styras. Däremot så kan man genom att beskriva språkets struktur även sätta upp regler för vad som är mer rätt och fel, vilket ju ligger till grund för all grammatik. Här kommer de språkliga instanserna in, i det att de inte bara har en deskriptiv roll utan även fungerar normativt för att ange vad som är mer eller mindre rätt språk i vår tid. Jag ser det litegrann som språkets "vett och etikett"; det finns ingen absolut sanning om hur det förhåller sig men ändå är vissa saker mer "rätt" än andra. Att dessa regler förändras över tid ser jag inte som ett argument för att det inte existerar några regler över huvud taget.
 
"Svenska Akademien instiftades 1786 av Gustaf III. Akademiens stadgar, som till stor del hade skrivits av kungen själv, påminner mycket om reglerna för Franska Akademien. Den främsta uppgiften skulle vara att arbeta på svenska språkets 'renhet, styrka och höghet', dvs. dess klarhet, uttrycksfullhet och anseende.

---

Denna utveckling fullföljdes under återstoden av 1900-talet, och Svenska Akademien är idag en mångsidigt verksam institution, som både vårdar arvet från det förgångna och är uppmärksam på nya strömningar i tiden."

http://www.svenskaakademien.se/LitiumInformation/site/page.asp?Page=1&IncPage=57&Destination=5
 
Ich, vor exempel, haben en väldigt deskriptiv approach till meine düska och om düskarna ist så blöda i knopfen att dom icke vorschtå så ist es väl inte meine problem. Dom får schluten att så preskriptiven varen. Alles gelösen sig om vi varen lite liberalare/deskriptivare. /Liberaltalibanen
cool.gif
 
Söte herr Nordesjoe, hur vore det om han istället för att ideligen hojta fel, fel, fel och åter fel om den ståndpunkt jag företräder, gjorde sig det lilla omaket att redogöra för sin egen ståndpunkt?

Varför inte en grandios historisk odyssée, spännande över århundraden, för att inte säga årtusenden, iakttagande folkförflyttningar, maktförskjutningar, krig, erövringar, nederlag osv? Hur kommer det sig exempelvis att det talas spanska i Latinamerika? Svenska i Skåne? Är det ett direkt resultat av frånvaron av en språknormerande överhet? ;)
 
Gaaaah!

Nordesjö; sa:
Och se hur jag inleder tre meningar med "och" - något som språktalibaner säger att man inte får göra. Men se hur fint det blir.
Det blir inte alls fint. Jag stör mig på sådant ofog och tycker att det ser vulgärt ut! På samma sätt är det vulgärt och fult att inleda en mening med "men"!
[Ändrat av haskell 2005-10-13 kl 11:53]