....Jag påstår alltjämt att kilen på sätt och vis är det perfekta exemplet på en kombination av friktions och formbetingat förband. Jag får en känsla av att det fortfarande finns med i resonemanget att det måste till nån slags rörelse för att friktionen ska verka, vilket jag alltså inte håller med om. ....
QUOTE]
Jag tror det för mig helt enkelt handlar om att av alla de gånger jag räknat på friktion kontra andra krafter, så är det sällan friktion varit en stor kraft. Men fallet kil är just det perfekta exemplet - normalkraften ökar snabbt och får därför friktionskraften att bli en intressant faktor. Lägger jag dock till vetskapen om att skillnaden teoretiskt är rätt liten vid rimliga vinklar och att vi räknar statistiskt så kommer försiktighetsprincipen in. Det måste inte alls röra sig, men jag lägger ändå in kilar med måttlig kraft och repdrag gör ibland att de rör sig, så det känns som om ett fall mycket väl kan ge en rörelse till en början. Om min aning är rätt eller inte är ju dock rätt ointressant, eftersom belastningen på berg och aluminium blir rätt likartad.
Sprängkraft för kil vs friend
- Trådstartare Silvin
- Start datum
Liknande trådar