Sprängkraft för kil vs friend

Förresten, det som är lite viktig att tänka på i experimentet ovan är att det inte är samma kraft som du utsätter de två säkringarna för, ...

Så länge ingen säkring rör på sig så gör 'glidande Xet' att kraften fördelas lika mellan de båda säkringarna (förutom lite friktionsförlust i slingan). Jag drog endast tills första säkringen började röra på sig, så det borde väl tyda på vilken som ger störst sprängkraft? Har du nån annan tankegång på gång?

OK, insåg inte att du hade ett sliding-x. Utan det hade det blivit fel. Vågar inte gissa hur stor inverkan friktionen i slingan har på resultatet.

Jomen, dassrullen ligger ju lite pyrt till.

Men sliding x var väl för att få perfekt jämvikt i draget på ett smidigt sätt?

Dessutom kan man ju testa faran med sliding x på ett handgripligt sätt när den första säkringen rippar.(även om det inte var uppsåtet, men så är det väl ofta med rippade säkringar, att det leder till andra, mer oväntade saker. Såsom flygande bananer och toarullar)

Jomen, dassrullen ligger ju lite pyrt till.

Men sliding x var väl för att få perfekt jämvikt i draget på ett smidigt sätt?

Dessutom kan man ju testa faran med sliding x på ett handgripligt sätt när den första säkringen rippar.(även om det inte var uppsåtet, men så är det väl ofta med rippade säkringar, att det leder till andra, mer oväntade saker. Såsom flygande bananer och toarullar)

Alltså jag menade att man skulle kunna klippa båda banden i slingan direkt utan "X-et". Precis som man absolut inte ska göra när man själv hänger där alltså...

Bättre jämvikting men väldigt livsfarligt när en säkring rippar.

Nä!
Då får man inte kraften utjämnad utan snarare rörelsen jämviktad. Ofta kan det vara ungefär samma sak, men inte i det här fallet.
Att se till att krafterna är lite mer realistiska och att friktionskoefficienten på "berget" är lite närmare verkligheten är väl två saker som inte skulle kunna skada. Sen får man kanske jämvikta med nåt bättre än sliding-x, eller dra med dynamometer (alt hänga på ett erforderligt antal bananstockar) Jag tror det intelligenta i modellen var att ha liggande kilar och en motkraft som berodde på egenvikt och friktion!

Ett par rejäla granitkantstenar och en dynamometer (modern traversvåg) kunde kanske vara nåt...
Nån som kan komma hit med ett par kantstenar?

Jag kanske borde angivit explicit i min pdf att när kamvinkeln och kilsprickevinkeln är lika så blir normalkrafterna också lika för kam och kil. Kan väl fastställas grafiskt, analytiskt samt inses intuitivt.
KANSKE kan det även framgå av ett experiment?! :)

Nä!
Då får man inte kraften utjämnad utan snarare rörelsen jämviktad. Ofta kan det vara ungefär samma sak, men inte i det här fallet.

Du missförstår. (och nu börjar det här bli en onödigt lång utvikning)

Jag menar att du helt enkelt klipper en slinga i båda säkringarna och sedan en karbin runt hela slingan, utan avknytning. Samma automatiska jämviktning som sliding x, men mindre friktionsförluster.

(Och garanterat totalt ankarhaveri om en säkring rippar, fullständigt hål-i-huvudet-livsfarligt att göra i ett riktigt ankare, men det spelar ju ingen roll när det bara står en dassrulle på spel.)

Ja, nu förstår jag. Egentligen så måste jag erkänna att jag inte håller reda på nomenklaturen fullt ut här, jag tänkte mig sliding-x som den enkla varianten och trodde att det var så det var gjort i experimentet. Du tänkte att man kan skippa avknytningar och korsningar och finesser eftersom det inte är en säkerhetsfråga, och det håller jag förstås med om.

Sen får man kanske jämvikta med nåt bättre än sliding-x,

Eftersom den här tråden verkar självdö, får jag göra en aktiv räddningsinsats (det har ju för bövelen inte presenterats ett kvasiintellektuellt inlägg på två dar! Tänk på underhållningsvärdet för Guds skull!)

: Vad menar du skulle vara en bättre jämviktning än sliding x? Som jag ha förstått upplägget på sliding x, så är det DET PERFEKTA SÄTTET att jämvikta. Dock är det fullständigt livsfarligt om inte alla punkterna är bomber, men för själva jämviktningens skull, måste det väl ändå erkännas som det bästa? Åt vilket håll du än rör dig, så är det jämvikt i ankaret. (undantaget UPPÅT då.)

Förväntar mig svaret i pdf-form, eller som powerpointpresentation. No less.

(Jepp. det kanske blir tråddrift nu, men handlar det om liv å död så gör det)

för att göra något slags nykter avrundning på den här diskussionen så tycker jag att det här föredraget passar bra.

om hur säkerhet är en fråga om balans mellan hur det känns kontra hur det är i "verkligheten", där "hur det känns" baserar sig på en förståelsemodell som man måste skapa sig utifrån sånt man kan relatera till.

och alla har en modell, oavsett om man tänker på det så eller inte.

för en del är det teorier, för andra är det praktiska försök (och i slutänden en mix av båda - åtminstone i framgångsrika fall), men säkerhet handlar alltid om en trade-off mellan vad man skulle vilja uppnå kontra vad som är praktiskt möjligt.

jag gillar hans påpekande att om något är värt att göra en löpsedel om, så är det antagligen så sällsynt att det inte är något man behöver oroa sig för :)

Eftersom den här tråden verkar självdö, får jag göra en aktiv räddningsinsats (det har ju för bövelen inte presenterats ett kvasiintellektuellt inlägg på två dar! Tänk på underhållningsvärdet för Guds skull!)

: Vad menar du skulle vara en bättre jämviktning än sliding x? Som jag ha förstått upplägget på sliding x, så är det DET PERFEKTA SÄTTET att jämvikta. Dock är det fullständigt livsfarligt om inte alla punkterna är bomber, men för själva jämviktningens skull, måste det väl ändå erkännas som det bästa? Åt vilket håll du än rör dig, så är det jämvikt i ankaret. (undantaget UPPÅT då.)

Förväntar mig svaret i pdf-form, eller som powerpointpresentation. No less.

(Jepp. det kanske blir tråddrift nu, men handlar det om liv å död så gör det)

Sliding-x är nog bra, vid klättring, men vid ett experiment som det på bilden så tror jag att det är dåligt eftersom friktionen har onödig inverkan på provresultatet. Förvisso är friktionskraften proportionerlig och den blir liten när dragkraften blir liten, men det är en onödig felkälla. Vi bör komma ihåg att (enligt min pdf) är skillnaden i normalkraft liten vid en sprickvinkel som ligger nära kamvinkeln, och där blir det sannolikt så att felkällorna har en förödande eftekt på utfallet, även om det inte i det läget är ditt liv det handlar om.

Tanken var att det idag skulle ha gjorts ytterligare, mycket realistiska experiment vid Grönbrink. Vi hade kunnat göra en del prover med en av trådens deltagare som provvikt (eller möjligen flera om nödvändigt). Och det hade även gått att undersöka om vissa vinklar i själva verket är livsfarliga vilket naturligtvis är det mest intressanta. Provvikten avböjde dock, vilket jag i själva verket tolkar som att han nöjde sig med min per pdf presenterade lösning på frågan om krafternas storlek.

Den tillfrågade provpersonen hade dock en mycket bra kommentar rent allmänt; i en situation där man kan välja mellan att placera en kam eller en kil i en spricka, så är det nog sällan eller aldrig som resonemanget i den här tråden har nån större betydelse. Ofta handlar det väl snarare om att man väljer den kil eller kam som man faktiskt fortfarande har kvar på selen. Och har man nu både en kil och en kam, kvar, så skulle jag i alla fall titta uppåt och fundera över vilken jag tycker är bäst att spara till ev kommande placeringar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg