Shit jag måste nog skaffa mig bredband hemma...
Jag tycker nog att vår väns bild är snygg..... Problemet är bara att det han gör en matematisk kullerbytta, så hans bevis faller..... Haken är att väl att jag försöker slippa att skriva en massa formler som de flesta ändå inte hänger med på. Det jag vill säga är att sannolikheten att någon av oss med en så enkel beräkning upptäcker att 30+ års erfarenhet och tidigare beräkningar är fel är synnerligen liten.
Självklart har du rätt i att kamkilar och Tricams är bättre att sätta i det läget du nämner (eftersom sprängverkan inte spelar någon roll pga det andra blocket).
Instämmer i att vi inte skall ledklättra på statiska rep av de orsaker du nämner. Finns de som roat sig med att räkna på de grejorna, men det är synnerligen lämpligt att säkerställa resultaten med tester då det kräver en del antaganden om jag minns rätt.
Trevlig helg allihop!
Som civilare borde du väl kunna se hur achtminus resonerade i sin inte helt vackra bild och hur kan du som civilare motsäga ett matematiskt/fysiskt bevis? Tänk dock på att achtminus bild modellerar fallet med att ena sidan av kilen/kammen är ett stabilt berg medans andra sidan är ett halvlöst flak som kilen/kammen försöker bryta loss.
Det beror nog på definitionen av 'ömtålig'. Om jag tror att repdrag kan få min säkring att lyftas ur sitt läge (en annan typ av ömtålig), så kör jag nog hellre kamkil. Om ett block kanske kan flyttas av min säkring (vid ett fall), men jag ser att blocket har ett 'stopp' (tex ett annan block), så väljer jag återigen en kamkil (eller en tricam!) som kan expandera men fortfarande sitta kvar medan en kil trillar ur.
Den får du nog bakläxa på. Om du antar ett helt statiskt system så får du faktiskt ofantligt mycket större krafter! Den enklaste modellen är förmodligen att tänka energi. Lägesenergin för en klättrare är m*g*h (massa*gravitationskonstant*fallhöjd). Energin som absorberas av berg/rep/kätting/bult ... är F*s (kraften*sträckan). Dessa energier måste vara samma eftersom energi inte magiskt kan försvinna. Med det brutala antagandet att kraften F är konstant under hela sträckan s, så fås
F = m*g*h/s
I ett totalt statiskt scenario så blir ju s = 0 och kraften oändlig. Detta är orsaken till att vi inte kör med statiska rep (som är det ENDA denna modell påvisar)!
Jag tycker nog att vår väns bild är snygg..... Problemet är bara att det han gör en matematisk kullerbytta, så hans bevis faller..... Haken är att väl att jag försöker slippa att skriva en massa formler som de flesta ändå inte hänger med på. Det jag vill säga är att sannolikheten att någon av oss med en så enkel beräkning upptäcker att 30+ års erfarenhet och tidigare beräkningar är fel är synnerligen liten.
Självklart har du rätt i att kamkilar och Tricams är bättre att sätta i det läget du nämner (eftersom sprängverkan inte spelar någon roll pga det andra blocket).
Instämmer i att vi inte skall ledklättra på statiska rep av de orsaker du nämner. Finns de som roat sig med att räkna på de grejorna, men det är synnerligen lämpligt att säkerställa resultaten med tester då det kräver en del antaganden om jag minns rätt.
Trevlig helg allihop!