Sponsorpengar?

Hej på er, om ca 1 år så skall vi iväg på en expedition och fram till dess så jagar vi eventuella småsponsorer. Är det någon i detta avlånga land som vet hur man måste gå tillväga för att vi samt företagen skall kunna redovisa detta på rätt sätt? Måste man starta en förening, ett företag motsv.?
Hur skattas en sponsorsumma?

Niclas Mårdfelt

Hejsan!

Du hade många frågor som kräver än fler olika svar. Allt beror på hur man går tillväga och vad som är målsättningen.

En stor central fråga är om du behöver pengar eller bara prylar?

Ett första steg mot att skaffa en sponsor av större art borde vara att läsa "Den blå båten" från Svd-förlag. Jag har en recention av boken på min hemsida (http://team.uppsala.com) men generellt sett så tar boken upp, hur man skaffar större sponsorer, hur man behåller dem, vad sponsorn känner att de fick ut av projektet, kommunikationsmässiga och PR-mässiga aspekter. Samt givetvis en hel del segling.

Många kommersiella projekt på sportslig grund åberopar resurser från marknadsavdelningar vilka kan dra av kostnader som en marknadsföringskostnad. Dvs I vissa sammanhang är sponsorns utgifter för din satsning avdraggill för sponsorn.

Det finns några intressanta prejudikat kring detta.

De personer som är bäst på dessa saker går att kontakta för råd. Jag vågar inte lämna ut deras nämn här (för då blir de troligen arga på mig). Värt att notera är att jag hjälper vissa personer både med kunskaper och aktiv handlig mot att de skall kunna förverkliga sina drömprojekt. Detta gör jag av fritt för att ge tillbaka av det som givit mig så mycket.

Min rekommendation är att läsa Den blå båten och om frågor återstår får du gärna kontakta mig via min hemsida.

Jag kan även rekommendera en titt på http://www.sponsorworld.com som är en branschplats för sponsring/partnerskap.

Tyvärr är det dock betydligt svårare att erhålla sponsormedel idag än för några år sedan.

Bästa hälsningar

Niclas Mårdfelt
Atlantroddare

wildlifecenter; sa:
Hej på er, om ca 1 år så skall vi iväg på en expedition och fram till dess så jagar vi eventuella småsponsorer. Är det någon i detta avlånga land som vet hur man måste gå tillväga för att vi samt företagen skall kunna redovisa detta på rätt sätt? Måste man starta en förening, ett företag motsv.?
Hur skattas en sponsorsumma?

Nu blir jag väldigt intresserad. Vad är det för expedition som du ska ut på? Är det bergsbestigning, cykling, eller något helt annat???
Lycka till i alla fall.
/Admir

Tackar för tipsen

Jag tackar för detta långa "svar" och återkommer gärna under våren. Går boken att låna på biblioteket?

Med tanke på din roddarbakgrund så har jag en nära arbetskamrat, Josef Källström.....han kanske har lite tips.

Tråkiga nyheter!!

Tja!

Det finns flera hinder!. Företag kan ej dra av kosten. Men ni kan få "EXPENS" i form av vissa transporter och teknolgi betalad. Jag vet av erfarenhet att Hewlett Packard är mycket bra på detta med "EXPENS. Ni kan således inte vänta er pengar om ni inte har en noggrann idé och ett bra material som visar vilken målgrupp ni når med ert äventyr.

Men "EXPENSER" fungerar!. När det gäller förening tycker jag istället att ni skall dra igång ett BOLAG. Putta in 100.000 Kr vilket borgar för att alla som är med verkligen tror på idén.

Sedan bör ni vara medvetna om att ni måste kunna fixa pengar på egen hand. Jobba, spara eller låna.

Hoppas det går bra för er..

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg