Undertecknad är en svensk i förskingringen som ofta tittar in pà denna ovanligt lyckade site med lika ovanligt lyckade forum (bra nivâ, bra frekvens). Anledningen till detta är tre:
1: som svensk i utlandet är det stimulerande, nostalgiskt etc etc. att àterigen aktivt fà anvánda sitt modersmâl samt att i övrigt ha "kontakt" med gamla Sverige.
2: Jag är som privatperson intresserad av det mesta som behandlas pà Utsidan.
3: Nu kommer vi till mitt dilemma: även som yrkesman intresserar mig utsidan, fr.a vad gáller svenskars syn pà utrustning: smak, preferens, användningsomràden, etc etc. Sâ lângt allt väl... problemet dyker upp när jag ser frâgor som jag gárna skulle svara pà, men avstâr, iom att svaret skulle framstâ som "reklam".
Jag medger med en lätt rodnad att jag i mina första stapplande utsidan-inlágg bedrev lite av det som hár kallas SPAM, men slutade efter att tag när jag insàg att detta förmodligen inte var lámpligt/önskvärt. Mina SPAMs var dock alltid (vill jag minnas) svar pà direkta frâgor.
Helt klart är att det finns en slags konflikt här: Om nâgon i forumet stáller en direkt frâga om en viss produkt / produktgrupp, ska dà representanter för företag som tillverkar eller distribuierar denna typ av produkt avhâlla sig frân att svara (för att undvika otillbörlig, oönskad reklam), eller ska han svara (och eventuellt hjálpa fràgeställaren pà traven).
Jag inser dilemmat, och avhàller mig personligen numera frân att námna det varumárke jag representerar, produkter vi tillverkar etc. , trots att detta ibland kanske skulle hjálpa en eller annan frâgestállare att hitta just det han/hon fràgar efter. (Dáremot tvekar jag inte att slánga mig in i allmánt hâllna debatter i ämnet
)
Visserligen kliar det i fingrarna ibland, men i botten är jag enig med Utsidans policy.
I förlángningen riskerar man nog att allt för stor del av forumet tas upp av mer eller mindre dolda reklambudskap om man liberaliserar denna regel..
Tror jag...eller kanske inte? Vad vet jag?
Mvh / Mats