Självklart är det frivilligt att gå på eller vid sidan av en spång om det inte är angivet annat i ex. särskilda regler för ett naturreservat. Men när en spång eller stig eller annan anordning är anlagd så skall det i juridisk mening tolkas som att det är en uppmaning att gå just där. Ansvaret för olyckan blir därför större hos den som ansvarar för anordningen.
En idé är att höra av sig till den som är ansvarig för, i detta fall, spången och föreslå att de kompletterar med någon form av halkskydd.
Fast det är väll ändå inte realistiskt. I så fall skulle ju alla spångar behöva halkskydd.
Dessutom ber jag om ursäkt till trådskaparen om jag missuppfattade hans inlägg.
Dock står jag fast vid att det inte finns anledning att vara arg på den som har lagt spångarna för att de var hala.
När det gäller de som nu verkar varit poängen med ursprungsinlägget så tycker jag inte att det är för mycket spångar. I regel kan man gissa sig till vilka leder som kommer vara kraftigt spångade och då kan man ju bara välja än annan. Dock håller jag med om att det inte ska anläggas spångar där det inte behövs, men jag har inte heller upplevt att det görs i någon större omfattning.