Både WM och Marmot tillverkar erkänt bra sovsäckar i dun. Jag tror att det viktigaste är att bestämma sig för användningsområdet då det är skillnad mellan en bra 3-säsongssäck med komforttemp ner till -5--10C, och en ren vintersäck för skandinaviskt bruk som kan behöva vara ändå varmare. I gengäld blir en ren vintersovsäck allt för varm och kan få en kortare bruksperiod. Kanske bättre att satsa på en bra 3-säsongssäck och komplettera med en andra tunnare billigare fiberfylld sovsäck (köra dubbla sovsäckar) för de dagar du skall ut på vintern?
Går du på vintertur är sannorlikheten även större för att du fraktar din utrustning på pulka vilket innebär att man blir lite mindre känslig för vikt och volym jämnfört när du vandrar med ryggsäck.
Värmen i säckarna beror till största delen på hur mycket dun och loft de har. Skillnaden mellan 800 och 850 fill är hårfin och i båda fallen av toppkvalitet, så inte direkt avgörande.
Jämför jag några av de säckar med 800 eller 850 fill som nämnts ovan i längd Regular (ligglängd 180cm) får jag fram följande dunmängd i dem:
M Helium 552g
M Pinnacle 637g
M Wm Pinnacle long 750g
M Litium 794g
M Couloir 878g
WM Antelope 735g
Den enda säck som kanske kvalar in som ren vintersäck är M Couloir, men samtidigt blir den troligen för varm för andra tider på året.
Tittar man på säckarnas totalvikt, är WM Antelope mycket lätt jämfört med huvudkonkurrenterna från Marmot (Pinnacle och Litium) vilket tyder på att WM använder ett mycket tunnt och lätt tyg på sina säckar. Detta ger fördelar av lägre vikt men kan även innebära en säck som är mer vindkänslig om man sover i bivack, och kanske lite mer nötningskänslig?
Konstruktionen är annars likvärdig och huvorna är erkänt bra hos båda tillverkarna, enda undantaget är M Pinnacle och M Couloir som har en dubbelisolerad fotsektion som kan vara en fördel om man är frusen om fötterna.
Som sagt, vilken av säckarna du väljer får du en bra produkt. Viktigast är att bestämma sig för användningsområdet och budgeten. Titta efter specialpriser, det kan vara det som fäller avgörandet