Sova ute i vildsvinsland

Vildsvinsåtel

Jag och en vän låg cirka 120-150 meter från ett Vildsvinsåtel i Halland, i två nätter... det var en massa grymtande utanför tälten på nätterna... men inget jag bekymrade mig åt, berättade detta för kompisen, men han hade inget hört tydligen. Men det fanns spår av gris utanför tälten, så det blev att sondera terrängen efter första natten. Och så hittade vi ett Vildsvinsåtel 120-150 meter bortom våra tältplatser, men vi blev kvar ytterligare en natt på samma ställe då det inte gick att paddla vidare på grund av för höga vågor och att det blåste för mycket... Vildsvinen var det sista vi tänkte på just då, och senare på dagen tänkte inte jag mera på dessa grisar, men var kompisen tänkte på under dagen vet jag inte, då vi inte pratade mer om detta!

Så man kan vara trygg i Svenska skogar, trotts att jag själv ser Vildsvinet som det tredje farligaste djuret i Sverige. På andra plats blir det Björnen och på första platsen blir det skogens Konung Älgen. Så ser jag på det hela...

Skogsvett och etikett och inte allra minst sunt förnuft så får man underbara och trevliga upplevelser och stunder ute i det gröna...

Mvh troswe

Älgar farliga? Du måste skämta!
Här finns en översocial halvtam älgtjur som gärna nästan kryper upp i knät och jag har aldrig sett älgen som nåt farligt djur öht, och speciellt stora är dom inte heller när man vant sig vid stora djur (jag har haft häst i massor med år). Beter man sig vettigt och inte som en klantröv så är inga djur farliga, ja med undantaget djuret Människan då, djuren är mycket räddare för oss än vi för dom och dom tar till flykten just för att vi är ett ovanligt inslag i deras vardag som är skrämmande.

Jag har ett gäng vildsvin här som passerar tomten på väg mot nästa skog lite då och då och än har ingen gått till anfall trots att vi möts på vägen in, beter man sig inte som ett svin mot dom så gör inte dom det heller. .

Enligt statistiken...

Älgar farliga? Du måste skämta!
Här finns en översocial halvtam älgtjur som gärna nästan kryper upp i knät och jag har aldrig sett älgen som nåt farligt djur öht, och speciellt stora är dom inte heller när man vant sig vid stora djur (jag har haft häst i massor med år). Beter man sig vettigt och inte som en klantröv så är inga djur farliga, ja med undantaget djuret Människan då, djuren är mycket räddare för oss än vi för dom och dom tar till flykten just för att vi är ett ovanligt inslag i deras vardag som är skrämmande.

Jag har ett gäng vildsvin här som passerar tomten på väg mot nästa skog lite då och då och än har ingen gått till anfall trots att vi möts på vägen in, beter man sig inte som ett svin mot dom så gör inte dom det heller. .

Så skadar Älgar fler människor än dom två andra!

P.S.

Det finns många svin i skogen...

D.S.

Glömde att säga: Bland tamdjuren finns två farliga djur också... Häst och Hund! Då handlar det om omkring 13000 personer hästar skadar. Hunden är ur det perspektivet det näst farligaste tamdjuret i Sverige då hundar skadar runt 6000 människor per år..

Mvh troswe

Senast ändrad:
Sov du lugnt ute. På Svalbard och i vissa delar av Indien skulle jag vara försiktigare men i Sverige är det grislugnt (häpp!)...

Så skadar Älgar fler människor än dom två andra!

P.S.

Det finns många svin i skogen...

D.S.

Glömde att säga: Bland tamdjuren finns två farliga djur också... Häst och Hund! Då handlar det om omkring 13000 personer hästar skadar. Hunden är ur det perspektivet det näst farligaste tamdjuret i Sverige då hundar skadar runt 6000 människor per år..

Mvh troswe
Sista hästen jag hade var folkilsken när jag fick henne (ja hon var gratis) och hade skadat en tränare, det var den absolut roligaste häst jag haft. Alltid "på hugget", en äkta retsticka som gärna satte tänderna i mig, men ytterst försiktig och alltid full i bus. Farliga djur är nästan alltid felbehandlade på ett eller annat sätt, jag tar dom för vad dom är, har kul ihop med dom och trivs tillsammans med dom. Sist motade bondekompisens fru in en kossa i boxen där jag var med ett. "och den här är inte säker alls utan riktigt stissig" och sen stängde hon boxdörren om oss. Hur det gick? Som vanligt, ingen av oss fick ett horn i sidan på allvar av den andra. Kor är söta.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg