Sova ute i vildsvinsland

Jag sover ibland i tält och vindskydd i vildsvinsområden men har aldrig haft problem med att de snokat runt tältet - ännu. Men jag tror det kan inträffa. De verkar dessutom vara så smarta att de blir djärvare om folk är rädda för dem. Läste någonstans att vildsvin skrämt ett gäng campande ungdomar från deras tält och sedan glatt plundrat campingmaten. Detta var i Sverige.

För säkerhets skull förvarar jag maten i innertältet på natten, när det finns vildsvin i närheten. Och för all del också rävar.
Jag skulle inte lämna mat obevakad i ett tomt tält någon längre stund, men i Skåne finns det ju sällan någon anledning till det.

I fjällen tycks renar bli djärvare på natten. Har haft en ren som krafsat och buffat på yttertältet och velat in tidigt på morgonen. Den fick jag skrämma bort. När det sedan var normal uppstigningtid var det inte en ren i den flocken på närmare håll än 50 meter.

Jag har blivit väckt av ett vildsvin i Turkiet när jag hängde i hängmatta. Grisen skrek som en stucken gris en meter från mitt huvud. Filmen som spelades upp i mitt huvud var att ungarna hade passerat under hängmattan och att jag nu hängde mellan mamman och ungarna, i nästa sekvens satt betarna i ryggen på mig!

Ska tilläggas att vi på grund av magsjuka hade blivit tvungna att ligga väldigt nära en turistort med mkt ljud och säkert mänisskoljud som säkert gjorde det svårt för grisarna att ha koll på oss.

Angående blyghet så vet jag inte det vi har haft dem inne på gården mer än en natt. Här i trakten är det gott om dem.
Tvåbeningar är väl värre än vildsvin, ännu.
YMMV

Tur man har hängmatta då, gäller bara att hänga den högre :) Jag gissar att ditt inlägg är för att skrämmas/provocera/skoja, det är naturligtvis mkt större risk att råka ut för en olycka när man tar bilen/cykeln till skogen.

Lite perspektiv

kan vara bra.

Vådaskott torde vara vanlig dödsorsak hos jakthundar och tyvärr händer det även jägare.

Att jämföra isbjörnens farlighet med tamsvinets eller vildsvinets för människor är IMHO långsökt.

Dödsfall i trafiken är förstås det helt dominerande.

Thure

Jag har vildsvin i mängder här omkring och dom passerar min gårdsplan lite då och då på väg mot nästa skog eller till vattenhålet vintertid. Värst är galten, han kräver att jag ska bjussa på en morot eller nåt när han får se mig och har faktiskt varit ända in i hallen och vänt. En vacker dag hittar jag väl honom i soffan misstänker jag. Han är knäpp, men söt på sitt sätt. :)

Jag har sovit ute hundratals nätter och förekomsten av vildsvin blir större och större för var år. Ändock har jag aldrig erfarit några problem. Någon enstaka gång har jag nattetid hört vildsvin skrika på avstånd.

Vildsvin och rävar i all ära men möss och bävrar är inte att leka med, även om de med sin blotta närvaro mest ger glädje.

Var på den årliga kajakturen i Färnebofjärdens nationalpark i somras. Blev väckt mitt i natten av att två pumor från den närliggande stranden tog sig in genom tältöppningen och blottade sin bäver. Ni kan tro min förvåning av detta uppvaknande.
Fortfarande i denna stund vet jag ej om det var rädsla eller förtjusning när denna händelse utspelade sig, men att det var once in a lifetime är det inget snack om.

Finns även en historia att berätta när jag råkade kasta in öringarna jag fiskat på morgonen på tältgrannens rygg när han var mitt uppe i att fånga bävern, det blev mindre skoj. Vem har inte haft ett fyllesvin som härjat i tältet??

Go tur

Johan

Många erfarenheter... Men verkar som dom allra flesta verkar vara överens om att dom drar sig undan mat eller inte. Bra att veta när mörkret lägger sig
/Kjell

Jag har sovit ute hundratals nätter och förekomsten av vildsvin blir större och större för var år. Ändock har jag aldrig erfarit några problem. Någon enstaka gång har jag nattetid hört vildsvin skrika på avstånd.

Nej, den som mött dem på riktigt nära håll överlever ju naturligtvis inte för att berätta.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg