Sova ute i vildsvinsland

dem bökade upp hela trädgården hos mina föräldrar, farsan sprang ut men vände lika snabbt och ställde sig och lös med lampa på dem och gjorde oväsen. dem hade bökat upp rabarberna, potatisen och vinbären. har dem väl fått fotfäste blir man aldrig av med dem.

finns ju att köpa jättelika råttfällor som man agnar med falukorv om man vet att dem rör sig över området där man dunar.

En sådan här i ryggan?
http://www.ideverkstaden.com/vildsvinsfalla.html

Tältade en natt i trakterna kring Mariestad, när det började knaka i skogen, följt av grymtanden. Klappade i händerna så att det hörde mej och sedan vart det tyst. Vände mej om och sov tryggt vidare. Inga problem.

ofarliga?

BERLIN (AP) -- Berlin authorities say they shot and killed a 120 kilogram (265-pound) wild boar after it attacked and injured four people including a police officer in a residential neighborhood.
Police said Tuesday the boar bit a 74-year-old man on the back and leg, and knocked a 74-year-old woman to the ground and injured her hip on Monday afternoon in the Charlottenburg area of the capital. It also bit a 24-year-old woman before she climbed aboard a parked car to safety. All three were treated in a hospital.
Police say when a police officer arrived, the boar attacked him and cut his leg before he pulled his gun and killed the animal with "multiple shots."
Wild boars are relatively common in green Berlin, though rarely cause problems beyond digging up gardens

Vilda djur (Rune)

Jag har i mitt 80-åriga liv tältat på många platser. Mest i Sverige, från Värmland till Lappland, men aldrig oroat mig för djuren. Det jag är mest rädd för är sjuka människor och väljer min tältplats noga. Sjuka djur är det rätt ont om.
De mest närgångna djur jag träffat på var en mus på Gotland och en vildkatt i Portugal som kom innanför yttertältet.
Vildsvinet i Sörmland som jag stötte på nära min tältplats blev lika överraskat som jag och sågs inte till det dygn jag låg kvar.

Berlinsvinet var en stor och tung galt som hade ett öppet brott i vänstra frambenet -- tydligen efter en fordonskollision -- och var fullständigt utom sig av smärta och stress.

Kom inte för nära en hona med kultingar -- men det gäller ju alla större djur.

I övrigt är vildsvin fredliga och ofarliga.

Med risk för att slita en klicheé, men är det verkligen så att vi på allvar och återigen sitter här och diskuterar riskerna med vilda djur??
Får jag helt klichéenligt påminna om de egentliga riskerna i livet? Får jag?
År 2011 registrerades 130.463 trafikolyckor i Berlin.
14.990 personer skadades lätt.
1.990 personer skadades svårt.
54 personer dödades.
År 2011 i Berlintrafiken.

Men sitt gärna här och diskutera farliga vildsvin! :)

Konsekvent tänkt måste vildsvinsincidenten också räknas som trafikolycka -- förorsakad av henom som körde på galten och bröt dess ben.

Har tältat på många ställen med tämligen tätt viltbestånd. Närgåmgna besvärliga djur har varit myror, ödlor, spindlar, steklar. En gång en mus inne i tältet som letade smulor. Men inga där.

Läste häromdagen den amerikanska brottsstatestiken vilken säger att var 44 medborgare där under året kommer att konfronteras med våld i olika former.

När jag tältat här i landet och närområdet har jag alltid försökt hålla mig ifrån stigar och stråk av flera skäl. Har nästan enbart träffat på trevliga vandrare och naturmänniskor.

Märkliga kommentarer och begärliga blickar samt kamrater som blivit av med packningen har förekommit i städer. Så råden ovan att hålla sig i naturen verkar fungera väl.

Min vän trafikforskaren hävdar med bestämdhet att bara man kommit på skogssidan av vägen är man säker. Själv vill jag gärna 500 m till in i skogen innan konfrotationsberedskapen sänks ett steg. YMMV
go tur

Jag skulle gärna vilja tillägga, när du parkerat bilen så sök lägerplats på den sida ingen "normal" våldsverkare ens tänker tanken på att nån öht. ens skulle gått åt. Tänk som en tjuv och gör tvärt emot för ingen "normal" människa kan ju ändå ha satt upp ett tält i värsta snårskogen,,,,,,,,eller?

[...] Tänk som en tjuv [...]

Mitt inlägg blir lite off-topic, men det du skrivit får mig spontant att tänka på en sådan situation.
Det var i slutet på 90-talet mitt på dagen i centrala Leipzig. Jag hade parkerat min bil i en sidoväg och gått därifrån för att ringa ett telefonsamtal. Eftersom det bara skulle ta 3-5 minuter lämnade jag min nästan tomma axelremsväska i bilen. Vad skulle hända? Sachsare är ju trevliga. :)
När jag kom tillbaka hade någon brutit sig in i bilen och axelremsväskan var borta. :(
På något sätt lyckades jag ganska snabbt att komma över chocken och började tänka som tjuven:
'Du har just brutit upp en bil mitt på dagen i centrala Leipzig. Nu har du tjuvgods under armen och det identifierar dig och binder dig till brottet. Syna omgående och diskret väskans alla fack och gör dig diskret av med den. Nu. NU!!! Snabbt!!'
Närmaste möjlighet var en mellanstor park. Jag gick dit, sökte det buskage som var tättast och ändå lättast att krypa in i och hittade min axelremsväska djupt där inne i buskaget.

sachsaren skrev:

Med risk för att slita en klicheé, men är det verkligen så att vi på allvar och återigen sitter här och diskuterar riskerna med vilda djur??
Får jag helt klichéenligt påminna om de egentliga riskerna i livet? Får jag?
År 2011 registrerades 130.463 trafikolyckor i Berlin.
14.990 personer skadades lätt.
1.990 personer skadades svårt.
54 personer dödades.
År 2011 i Berlintrafiken.

Men sitt gärna här och diskutera farliga vildsvin! :)

Svar ja, eller jag kan ju bara svara för mig själv. Det är ju självklart fruktansvärt med alla dessa tragiska trafikolyckor säger ingenting om det, men hur kommer det in på den här tråden känns totalt avlägset och irrelevant eller?? har jag fel??

Svar ja, eller jag kan ju bara svara för mig själv. Det är ju självklart fruktansvärt med alla dessa tragiska trafikolyckor säger ingenting om det, men hur kommer det in på den här tråden känns totalt avlägset och irrelevant eller?? har jag fel??

Jämförelsen var väl tänkt som ett sätt att få lite perspektiv på vad som egentligen är farligt, eftersom många fler dör i trafiken än av vilda djur så kanske det är på gatorna och inte i skogen man skall vara rädd för att råka illa ut.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg