Om du inte låg så att du spände ut sovsäcken till nästintill noll tjocklek vid t ex knäna och/eller rumpan, så tror inte jag heller, att du frös p g a din sovställning, utan att du helt enkelt behöver förstärka "sovsystemet". Det består som många ovan påpekat inte bara av sovsäcken, så testa först med förslagsvis ullfrotteunderställ, ullstrumpor och - inte minst! - mössa eller rentav balaclava som "pyjamas". Inte de svettvåta du gått i, utan rena och torra. De är ändå bra att ha som ombytes/förstärkningsplagg för extra kalla dagar och/eller plurrningsmissöden, så det blir ingen extravikt i ryggsäcken. Testa även ett bättre/tjockare liggunderlägg, innan du springer iväg och köper en ny dyr sovsäck.
Knepigheter med sovställning är ändå något som ställer till det för oss som inte faller in i mumieschablonen, så det är bra att du startat en tråd där vi kan fortsätta byta tips och knep. Det är faktiskt inte så enkelt att alla kan lära sig sova på rygg; enda gången i mitt liv jag själv lyckats med det var i uppvakningsrummet efter narkos
.
Som sagt så kan man röra sig antingen med eller i sin sovsäck, så testa om du helt enkelt kan få med dig sovsäcken när du rullar ihop dig. Den motsatta strategin är som redan beskrivits att halvöppna blixtlåset, dock med risk att du får glipor, vilket kan vara dramatiskt avkylande.
I standardsäckar, som förr i tiden fylldes jämnt runtom, brukade jag lösa mitt envetna magsovande med att vända sovsäcken med kapuschongsidan uppåt, öppna blixtlåset lite kring axlarna, och låta nedre delen följa benen. Men att vända sovsäcken "upp-och ner" funkar inte med de moderna viktslimmade säckar, som har tunnare fyllning på rygg/kapuschongsidan.
Med tiden blev det ett par måttanpassade säckar från roberts.pl. De är lite kortare än vanligt, men i gengäld bredare om axlarna och knäna, så jag kan sova med benen "i fyran" och får plats med armbågarna utan att behöva öppna blixtlåset. Fyllningen är också, tvärtemot det numera vanliga, tjockare på kapuschongsidan (som jag alltså vänder uppåt).
Quilt har jag personligen svårt att både få upp värmen och sova gott i, så det är heller ingen lösning som passar alla. Jag har haft svårt att få det att fungera när det varit som kallast, och ännu sämre när jag sovit utan tält, då den mest mikroskopiska glipa blir till värsta blåshål.
När du prövat dig fram ett tag med alla sådana variabler, så vet du nog väldigt bra vad som skulle fungera för just dig, och kan välja din nästa sovsäck därefter.