Solotält för fjällvandring

Nordisk Telemark är ett trevligt tält som jag själv har inhandlat (jag köpte tvåmannaversionen som väger 950 gram). Från Storbritannien kostar det 3,5 tusen med frakt. Stormlinor måste man dock köpa till (om man vill ha mer stabilitet) och ett footprint kan också vara bra med tanke på golvvävens tunnhet.

Körde själv med ett Vaude enmanstält tre veckor i Sarek samt en vecka i Sylarna förra sommaren. Inte det stabilaste i hård vind pga den höga profilen men storleken gör ju att man kan ställa det bakom relativt små objekt och få vindskydd.

Tror det heter Hogan Super Ultra Light. Runt 1,5kg självstagande.

Låg på 3800 kr då.

Tvåmanstält för 1 man!

Renodlade enmanstält är inget alternativ enligt mig. Man ska inte bara sova i tältet, man ska även kunna bo i tältet, om tex.vädret så kräver.
Personligen har jag oftast använt mitt HB Nallo 2, som enmanstält på mina fjällturer. Det är rymligt för en person, starkt och lätt.
/ Lars Östlin

Man får prova sig fram till vilket tält man tycker är lagom vikt kontra komfort. Att vänta ut en storm över ett dygn är inga problem i ett litet tält om man är ensam. En liten absid för väska och skor gör livet enkelt.

Har man lite skills och känsla för att hitta bra tältplatser så kan man absolut säga att less is more.

Jag går ofta ensam och har ett fjällräven 2manstält som väger 2kg. Tycker det fungerar bra både för en och två personer. Jag lagar aldrig mat i tältet men tycker det är viktigt att man får plats med ryggsäcken och kängorna i absiden. Jag har tittat lite på Hillebergs enmanstält men viktskillnaden är för liten för att det ska vara ide att köpa ett sådant.

Efter en nördigt omfattande marknadsundersökning blev det till slut ett Hilleberg Unna för solovandring och kajakpaddling då det var dags för nytt tält. Ingen "riktig" absid som sagts tidigare men rejäla innerutrymmen och plats för packning ändå. Helt OK viktmässigt och mycket smidigt att hantera.

Hej !!

Jag hade ett Nallo2 perioden 1996-2008, trivdes mycket bra med det tältet fast jag kände för att testa något nytt i det läget. Valet föll på ett Akto. Akto fungerade inte helt optimalt för mig även om det är rymligt. På kortare turer fick jag t.o.m in en golden retriever i absiden.

Men, Akto tältet var inte helt optimalt för mig så nu har jag gjort följande

Iom att jag pysslar lite med hundar så har jag hela tiden haft två tält, ett stort och ett litet. Mitt förra "stor-tält" var ett Nammatj 3GT, men...det bidde lite för tungt så jag bytte ut detta mot ett Nallo2GT.

Nu har jag gjort mig av med mitt röda Akto och istället köpt ett Nallo2 yttertält. Jag äger mao två yttertält, Nallo2 och Nallo2GT och ett innertält som passar till båda tälten...jag tycker att detta fungerar perfekt. Jag kan plocka med mig den kombo som för ögonblicket passar bäst...

Som svar på trådskaprens fråga...jag skulle välja Nallo2 som solotält varje dag i veckan...som att bo på lyxhotell :)

....my dime spent...

// Pzon ..

Pruta inte!.........

........på komforten! Det är enligt mig viktigare att bo bra mot att bära lätt när det gäller tält!
På övriga områden ska man tänka så lätt som möjligt! Grundprincipen som jag tycker är helt rätt för övrigt är "vandra vått men sova torrt!
Med vänlig hälsning Lars Östlin
.

........på komforten! Det är enligt mig viktigare att bo bra mot att bära lätt när det gäller tält!
På övriga områden ska man tänka så lätt som möjligt! Grundprincipen som jag tycker är helt rätt för övrigt är "vandra vått men sova torrt!
Med vänlig hälsning Lars Östlin
.

Håller fullständigt med. Det är dygnen när man är inregnat i hård vind och snöblandat regn (been there, done it) som man uppskattar att man kan lita på tältet och vänta ut vädret på ett drägligt sätt...variera ställning, sitta upp, laga mat och komma åt packningen inuti tältet mm.

Litar inte längre på mitt Arctic Alpine Veloce!!

Köp ett Hilleberg! Nästa år blir det ett stabillare Hilleberg Soulu för mig! I somras överraskades jag av en vindvändning(först blåste det sydliga vindar och sedan västlig storm) vid Syterskalet vid Hemavan.. Samtidigt är himlen blå med regn och blixtar! Trots att jag stagat upp linor med tunga stenar och extra staglinor så hade tältet inte en chans. Tältbågen vek sig totalt! Jag fick panikbryta tältet och tillbringa natten i Vindskyddet vid Syterskalet.
Kommer hålla mig till kupoltält i fortsättningen!

Jag har nu använt mitt Akto även på en sommartur med lite busigt väder. När det gäller vindstabilitet känns det mycketbra, men jag är inte nöjd med ventilation och takhöjd.

Visserligen var sommarnätterna varma och i ett par fall i det närmaste vindstilla, men jag anser att ett tält med alla ventiler samt ytterdörren vidöppen så borde inte yttertältet drypa av kondens. Jahoppas och antar att det finns lätta enmanstält med bättre ventilation.

jag använder ett uppblåsbart liggunderlag som bygger några centimeter på höjden, men jag är bara 174 cm lång och har inte ovanligt lång överkropp. Jag borde kunna sitta helt rak, men det känns som om jag måste vara kutryggig. Det borde finnas andra lätta enmanstält med mer space.

HåkanF

Tråkigt med kondensen Majjen. Jag har inte använt mitt Soulo allför mycket men några blöta stilla och kalla nätter har ändå avverkats utan att det blivit någon kondens att tala om. Kanske är det toppventilens placering som är kritisk? I soulo är det ju verkligen den varmaste luften i toppen som ventileras ut, till skillnad från Akto som har skorstenen lite på sniskan.

Kan tänka mig att det bildas ett varmt och fuktigt luftskikt i toppen med den designen, men det är en gissning och inget konstaterande.

Om ändå Soulo var ett halvt kilo lättare så hade jag till och med vågat rekommendera det till folk :p

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg