Softshell erfarenheter (Lundhags)

Vad begreppet softshell ska stå för råder det lite skiftande åsikter om mellan tillverkarna. Vissa lägger in ett membran och får plagg som är helt vindtäta, andra anser att vindtätheten inte är det viktigaste.

I en katalog för Lundhags läser jag att "syftet är att det inte ska vara tätt" när de beskriver sina softshellplagg. Klättermusen har ju också marknadsfört några av sina plagg som absolut inte vindtäta. Det tycker jag är sunt, softshell ska ju vara ett aktivitetsplagg, fukten inifrån måste kunna ventileras ut och då hjälper inget membran som "andas".

Softshell står emot det mesta, börjar det blåsa för mycket är det bästa alternativet att dra på sig ett tunt skal för att inte frysa.

MVik; sa:
softshell ska ju vara ett aktivitetsplagg, fukten inifrån måste kunna ventileras ut och då hjälper inget membran som "andas"

Intressant nog finns ju membran (Event, Entrant) som "andas" lika bra som vissa mjukskalsmaterial från Schoeller - mjukskalens uppfinnare.

Jag skulle personligen inte köpa mjukskal som inte var minst lika vintätt som en gammalt 65/35-tyg (typ klassiska Fjällräven), men det behöver ju inte vara kliniskt laboratorievindtätt som det blir med membran.

Grejen är ju att "tillräcklig" vindtäthet inte är särskilt svårt att uppnå - det är bara att väva så tätt att det inte blåser rakt igenom.

Är det "bara" en bra kombination vindtät/andande man är ute efter, och inte sâ mycket stretch, slitstyrka etc, finns det ju ett oändligt mycket bredare utbud av jackor och material att välja pà.

Exempelvis nâgon super-lätt pertex-jacka, eller nâgot i stil med gamla vindjackor i bomull eller bumull/polyester.

Visst finns det många material som stoppar vind, men de flesta softeshells klarar en hel del väta också. Men visst är det modenycker även i den här klädkategorin...
Jag brukar ha med ett regntätt skal att komplettera med, då går man bekvämt i de flesta väder.

//Lars

Softshell

Både Lundhags och Klättermusen rekomenderar att man suger genom tyget. Då får man en bättre uppfattning om hur mycket luft som passerar. Pröva... Tror du kan vara nöjd med jackan.

Hoppla tjosan då, jag vet inte hur mycket man kan sätta sin tillit till det famösa "blåsa-genom-tyget-testet", men så mycket kan jag säga som att Archeopteryx Gammal LT som här omnämns ha fått utstå detta stentuffa vintäthetstest med, enligt författaren, otillräckligt resultat, klarar verklighetens vindar betydligt bättre än vad som här har framkommit. Jag har nämligen haft en sån jacka i ett och ett halvt år, också i eländigt blåsigt väder, och kan gå i god för att blåst klarar den precis lika bra som vilken membranförsedd softshelljacka som helst. Något lite sämre är det dock ställt med vattenresistensen.

Nordesjö; sa:
Intressant nog finns ju membran (Event, Entrant) som "andas" lika bra som vissa mjukskalsmaterial från Schoeller - mjukskalens uppfinnare.
Tja, då är de i princip vattentäta. Om du tänker på testet där en kille testade membran för amerikanska försvaret där eVent och Schoeller Dryskin (eller var det Dynamic) ventilerade lika bra så är det sant i just det fallet. Men i verkligheten blåser det vilket skapar påtvingad konvektion hos Dryskin vilket gör att det ventilerar otroligt mycket bättre.

Även jag vill slå ett slag för PowerShield Light. Ja ghar haft min jacka i det i 1.5 år nu och använder den i princip dagligen, det är bara om det regnar rejält som jag väljer jackan i GTX. Ang. ditt val så är det mycket skoj för pengarna och jag tror inte det finns något vettigare alternativ i den prisklassen. Nu menar jag inte att Baloo är dålig på något vis, även om det kan låta så.

Glöm inte skriva recension.

Re: Re: Softshell

Broder Bob; sa:
Man känner sig lite fånig när man står i butiken och suger jacka. Undrar om folk tror att man snyter sig...
JA ghar faktiskt funderat på detta, varje gång jag "blåst-genom-tyget-med-handen-bakom" har jag bara väntat på att något butiksbiträde ska fråga vad jag håller på med . Bör väl tilläggas att jag är 18...

Själv har jag en Klättermusen Mithril med Schoeller Dryskin, tror jag det är, som jag trivs mycket bra med. Det blåser igenom den om det tar i ordentligt eller om man cyklar på lite, men jag tycker inte att det är något större problem. Det uppvägs av att den dels klarar väta bra och att den ventilerar bra. Nu har jag inte använt något annat softshellmaterial, så jag har inget att jämföra med. Det finns säkert bättre prylar där ute, men jag är nöjd för tillfället, så...

Däremot tycker jag absolut inte att man ska acceptera att bara vara halvnöjd om man ska behålla ett plagg för 1200 pix. Hade jag tvivlat så hade jag hellre lämnat tillbaka och satsat på något annat. I värsta fall får man väl gå tillbaka och köpa Lundhagsjackan igen ;)

Softshell

Tja!

Efter att ha blivit kall av att cykla i 8grader+blåst (baloo+t-shirt) och sen blöt när det regnade på eftermiddagen så bestämde jag mig för att byta. Det behöver inte vara fel på baloo eller softshell men det är nog inte det jag behöver just nu, det får bli en mer traditionell skaljacka. (Det märktes inte att den var använd så jag tyckte det var ok att byta, även om min fru tyckte att jag var knäpp :)

Är det nån som har koll på nått märke med lite längre ärmar? Ska kolla lite på klättermärken tänkte jag.

/Joakim

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Vandring67 softshell Kläder 20
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
kjersti Softshell Kläder 3
avslut1102 Softshell och skalbyxa i ett Kläder 11
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Tvåhörning Fleece/Softshell hjälp! Kläder 26
frarol reparera Softshell? Kläder 7
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6
andy69 Softshell eller windstopper..? Kläder 8
valtteri Mountain Hardware Torch (softshell jacket) Kläder 2
PJE Softshell Kläder 25
cancerman Jacka T&P Softshell Advance Kläder 17
PJE Tierra softshell Kläder 12
karin_beer Vilket softshell är bäst? Kläder 29
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
gregerjohansson Softshell med huva - vilken? Kläder 11
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
markh Sprit skadade softshell jacka Kläder 8
MartinR Tips på softshell-byxor Kläder 0
Malindo Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen! Kläder 29
Manolika Turåkning; softshell eller bomullsbyxor?? Kläder 6
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
fujii Varför Softshell??? Kläder 71
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
fson Rimliga förväntningar på SoftShell? Kläder 19
pirrepirraya Vilken softshell? Kläder 27
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
A.S. Begränsning: Softshell!? Kläder 12
lowe softshell-trenden Kläder 8
fjällman softshell Kläder 21
avslutatmedlemskap1004 Lågprisdebatten når softshell-fleece Kläder 77
langby Softshell och vindtäthet Kläder 4
mankan83 Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell Kläder 7
mankan83 Softshell Kläder 14
JLjung WS vs Softshell Kläder 12
ture troll softshell byxor? Kläder 17
sjom Softshell? Vad och är det bra? Kläder 3
Alsander Erfarenheter av Mammut Taiss Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg