Snöskor?

Snöskor är fantastiska. Att vandra med snöskor i lösnö går minst lika snabbt som att att vandra med kängor på barmark. Har aldrig varit skidanvändare men kan inte tänka mig att klara mig med skidor i snarig och kuperad terräng eller vid lägerbygge mm.

(Klipp)

Jag förstår att du är mer van vid snöskor än jag, men hur gör du för att gå så snabbt..? Själv håller jag mellan 3-6 km timmen på barmark, men med snöskor i lössnö...tror jag kanske håller
2-3 km i timmen, och då har jag högre puls än under barmarksförhållanden. Säkert en vanesak och kanske också fråga om snöskorna..?

...jag använder skidor obehindrat, och har aldrig gjort något annat än slagit läger med skidor :). Ett par snöpåsar att dra över skorna kan ibland vara bra, oftast räcker det med att man har skalbyxor som knäpps fast i skorna...

//J

Jag har också någon variant av TSL och gillar dem.

Många verkar lyfta fram starkt kuperad terräng för snöskor och det stämmer nog.
Men jag håller dem som säger att bra stighudar klarar en hel del, åtminstonde lika mkt som snöskorna när det går uppförs.

Själv tycker jag snöskorna är trevliga för dagar med mindre ambitioner: när det är riktigt dåligt före, hög lavinrisk eller få timmar sol. Det blir sådana dagar till att hålla sig nere i dalen. Jag och min snöskovän går definitivt snabbare på platt öppen mark med snöskor än med skidor. Kanske är en teknikfråga? Eller så har vi alldeles för tunga skidor... (detta märkliga påfund som kallas freeride...;) )

Vart tillverkas dessa TSL ?

Jag hittade ett märke vid namn Crescent Moon som tillverkar sina i USA. Det har nästan blivit en religion för mig att hitta saker inte tillverkade i Kina :D

Mvh // johannes

Jag förstår att du är mer van vid snöskor än jag, men hur gör du för att gå så snabbt..?
//J

Tack så mycket för denna fråga! Hade jag sagt om jag vore politiker. :)

Jag är inte heller så jättevan men har samlat en del positiva erfarenheter i norra Norrland.

På fjäll-barmark kan man aldrig riktigt gå utan man stiger fram mellan stenar och rötter och videsnar och allt det där som ständigt finns på marken. Även om man har kraftiga och långa ben (som jag) är hastigheten väldigt begränsat pga dessa faktorer.

I lössnö däremot är det visserligen något besvärligare att ta sig fram MEN det finns inga hinder och man kan verkligen gå med jämna och stora och långa steg.

Det var så jag tänkte. Man går alltså lika snabbt...eller lika långsamt. Hastigheten är ungefär densamma, för att uttrycka det värderingsfritt.

Inook qx1

...heter de jag har

Det är ett HE£$€%¤TE att gå i snöskor, men om man inte kan åka skidor som jag är det ett ypperligt sätt att komma ut i busken på vintern ;)

I skog är de också smidigare än skidor, säger dom.
Resonemangen om bärighet... tjaaa, hur svårt kan det vara?
Ju större de är ju bättre bär de i lössnö och ju tyngre och byngligare blir de.
De jag har funkar bra, men visst sjunker de ner i puder, men bär ändå förvånandsvärt bra.
Det där med piggar, dubbar och taggar gillar jag för man halkar verkligen ingenting.
Uppför i knaggel är de en dröm och man bara ler åt skidåkarna... men utför är de jobbiga.
På platten så är det... funktionellt... men man ser ut som, ja ni förstår.

Skaffa snöskor!... men kolla begagnat först.
Om du har stora skor skall du veta att 47'or inte får plats i TSL, men däremot i INOOK-skorna

Kalle Anka (så känner man sig iallafall)

PS. Vågar man berätta att man sprang Europacuppen i "Snow shoe running" i Rättvik... 6km bla. uppför skidbacken... jääääkligt jobbigt.
Inte ett steg var gratis - det var ett rent slit, men kul ;)

Fick TSL 226 i julklapp! :)
Återkommer med recension. Jag är mycket van på skidor av alla sorter, men har aldrig gått i snöskor.

YovZulOx

qb1cGNAP

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Snöskor Utrustning allmänt 4
Johan123 Erfarenheter av TSL snöskor? Utrustning allmänt 2
dmitrij Snöskor Utrustning allmänt 1
majjen Antika snöskor Utrustning allmänt 4
Dan B Försvarets snöskor. Utrustning allmänt 2
pysen78 Uppblåsbara snöskor Utrustning allmänt 3
ChristinaV Bra snöskor? Utrustning allmänt 7
torger Snöskor för stora skor och lössnö? Utrustning allmänt 2
majjen Vilka snöskor? Utrustning allmänt 5
Still Alive Kapacitet för snöskor? Utrustning allmänt 13
ramsis_iv Snöskor vs Skidor Utrustning allmänt 19
Helseth Snöskor med rottefella Utrustning allmänt 2
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
nahoj81 snöskor vs turskidor Utrustning allmänt 12
Raskesven Snöskor? Utrustning allmänt 16
Bearpaw Traditionella snöskor Utrustning allmänt 4
karl-petter Erfarenhet av Julas snöskor? Utrustning allmänt 17
sajberjohan Hyra Snöskor? Utrustning allmänt 0
avslutat080903 Arméns snöskor Utrustning allmänt 4
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
graylingman Billiga snöskor? Utrustning allmänt 2
Avslutat medl Försvarets snöskor Utrustning allmänt 3
leonsson Tips på snöskor Utrustning allmänt 0
zeromaker Snöskor Utrustning allmänt 0
ringo Snöskor Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg