Hönan eller ägget. Jag menar att om han undvikit hjälptelefon i första läget så hade vi inte haft den här tråden. Men det är intressant hur vi har olika syn på saken och att diskutera.
Förvisso är det så. Men nu har vi ju faktiskt hjälptelefoner ute på fjället och då bör dom ju fungerar som det är tänkt.
I just detta fallet var samtalet för att lugna en orolig mor, men vänd på resonemanget och ponera att samtalet hade handlat om att man bestämt sig för att vara ute ytterligare 4 dagar. Hade det då varit ok att polisen också inte vidarebefordrade det meddelandet.
Lite intressant är ju också att man från polis/fjällräddning kan dra igång en räddningsinsats efter en namngiven person som med all säkerhet fått lämna sitt namn när han ringde till polisen.
I min värd bör den personen som tog emot samtalet på något sätt fört en logg över att person X har ringt datum Z och att meddelandet var Y.
Att man sedan har missat att vidarebefodra detta är ju fel, räddningsinsatsen borde ju kunnat ha stoppats redan när den orolige mamman kontaktade polisen/fjällräddningen.
Det går ju att litegrann jämföra med böckerna för färdmeddelande som finns på de flesta rastskydd/stugor/stationer osv. Det är ett jättebra hjälpmedel men för att de ska fungera måste ju sedan någon ta sig till boken och läsa vad som står = kostnad för polis/fjällräddare.
Ställer man det istället mot några hundra samtal per år (någon som har uppgifter hur mkt hjäptelefonerna utnyttjas ?) så kan ju jag tycka att det borde vara en mkt ekonomisk grej att börja använda telefonerna mer ?
Lite ostrukturerade tankar men en mkt intressant diskussion.