För några år sedan var det faktiskt en stugvärd som mer eller mindre fick sparken delvis för att hon (enligt uppgift) försökte få dem att anordna telefonmöten med kollegorna där hemma stup i kvarten. Allt med måtta, i vanlig ordning.
Ja, jag vet såklart inte om det är exakt samma händelse, men för några vintrar sedan jag var i en fjällstuga där stugvärden, vid det tillfället, mer eller mindre fick omedelbar uppsägning.
Delvis pga "privat användande" av hjälptelefonen som fanns i närheten, plus att vintervattnet frös. Såklart ett kombinerat ansvar mellan gäster och stugvärd, men stugvärdsuppgifterna är väl delvis att se till att instruera/upprätthålla ordningen som gör att stugan fungerar.
Platschefen i området var vansinnigt arg på stugvärden, och på urvalsprocesserna för vem som bedömdes lämplig för vilket stugvärdskap (olika svårighet/tillgänglighet etc.).
Ibland behövs det tydliga regler, när vi som personer har olika värderingar om vad som är rätt eller viktigt, "sunt förnuft" och "normalt" ser ju verkligen olika ut för olika personer. Man vill ju tro att alla är lika "rediga", men så lika är vi ju inte! (Dessutom väldigt lätt att sitta vid sitt tangentbord och vara moraliserande.)
Men till ursprungsfrågan i denna tråd, det står ju tydligt vad man kan/får/bör använda en hjälptelefon till, så det är ju ingen diskussion i sig tycker jag.
Synd att det blev en kommunikationsmiss som ledde till räddningspådraget, men det i sig kanske förbättrar rutinerna för framtiden.
Som skrivits tidigare, hade meddelandet varit "inte OK/hjälp", hade det ju inte samtalet glömts bort utan lett till omedelbara aktioner. Det är ju inte den som ringer som gör fel, mottagaren måste ju vara den som har rutinerna och bedömer vad som ska bli nästa steg.