SPOT eller EPIRB/PLB?
Jag är lite osäker på om detta är OT men det är i alla fall i närheten av ämnet.
Jag har tittat på SPOT och inser att det kan vara en bra säkerhetspryl för mig som ofta paddlar ensam.
Jag har också tittat på en FastFind 210 (EPIRB/PLB).
Dom kostar ungefär lika mycket, och visst man ska inte förlita sig på teknik, men det gäller ju båda produkterna.
Dom är ungefär lika stora och har väl gissningsvis jämförbar vikt.
Den ena har en årlig avgift den andra inte, men det är inte särskilt viktigt tycker jag.
Det gagnar väl debatten om man sakligt kan fastställa skillnaden mellan dessa två produkter.
Särskilt för mig som tänker köpa antingen den ena eller den andra. Inte båda två.
För mig är det inte självklart vad jag ska välja.
salgo60 och eyck, ni verkar irriterade på varann eller möjligen på varandras produkter?
Kan ni som verkar sitta på kunskaper om dessa säkerhetsprylar sakligt tala om vad som skiljer egenskaperna åt?
De kanske inte kan ersätta hjälptelefoner men de kan väl förbättra oddsen i ett taskigt läge?
De måste funka där mobiltelefoner inte gör det.
thomas
Tycker diskussionerna på utsidan ibland ballar ur och det radas upp massa teoretiska argument som inte baseras på realism och erfarenhet.... och då särskilt detta med nödsändare/Spot
För mig att köpa en Spot med prenumeration kostar 2-3 kkr
Hur många här på forumet har någon typ av mera avancerad nödsändare?!?! Och vad gör ni för turer?!? Ser att dom som paddlar hela blåbandet skaffat det vilket jag kan förstå men paddla enbart i Stockholmsskärgård känns som att det blir lite väl dyrt per paddeltag.
Hur mycket lägger ni ned på säkerhetsprylar?!?!
Jag är lite osäker på om detta är OT men det är i alla fall i närheten av ämnet.
Jag har tittat på SPOT och inser att det kan vara en bra säkerhetspryl för mig som ofta paddlar ensam.
Jag har också tittat på en FastFind 210 (EPIRB/PLB).
Dom kostar ungefär lika mycket, och visst man ska inte förlita sig på teknik, men det gäller ju båda produkterna.
Dom är ungefär lika stora och har väl gissningsvis jämförbar vikt.
Den ena har en årlig avgift den andra inte, men det är inte särskilt viktigt tycker jag.
Det gagnar väl debatten om man sakligt kan fastställa skillnaden mellan dessa två produkter.
Särskilt för mig som tänker köpa antingen den ena eller den andra. Inte båda två.
För mig är det inte självklart vad jag ska välja.
salgo60 och eyck, ni verkar irriterade på varann eller möjligen på varandras produkter?
Kan ni som verkar sitta på kunskaper om dessa säkerhetsprylar sakligt tala om vad som skiljer egenskaperna åt?
De kanske inte kan ersätta hjälptelefoner men de kan väl förbättra oddsen i ett taskigt läge?
De måste funka där mobiltelefoner inte gör det.
thomas